سن مناسب برای باردار شدن چه زمانی است

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/10/03
سن مناسب برای باردار شدن چه زمانی استبیشترین قدرت باروری زنان در سن 20تا 25سالگی است. با ورود به 30سالگی قدرت باروری شروع به کاهش می‌کند. با افزایش سن، از شروع اقدام به بارداری تا باردار شدن زمان بیشتری طول می‌کشد و حتی ممکن است برای باردار شدن با مشکل مواجه شوید. قدرت باروری زنان از حدود 30سالگی شروع به زوال می‌کند و از سن 35سالگی با شیب سریع‌تری کاهش می‌یابد. هرچه سن بالاتر می‌رود، احتمال بارداری کاهش می‌یابد و نازایی بیشتر می‌شود. پزشکان معتقدند که بهتر است پیش از رسیدن به سن 35سالگی باردار شوید. بیشتر زنان قادرند در سن 35سالگی به شکل طبیعی باردار شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند اما پس از سن 35سالگی، درصد زنانی که دچار نازایی، سقط جنین و نقص در کودک می‌شوند، افزایش پیدا می‌کند. توان باردار شدن زنان در سن 40سالگی به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. اگرچه درصد بسیار زیادی از زوج‌ها در طول یک سال اقدام مداوم موفق می‌شوند، اما اگر پس از یک سال داشتن رابطۀ جنسی مداوم یعنی دو یا سه بار در هفته هنوز باردار نشده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید و اگر سن شما بالای 35سال است، بعد از گذشت شش ماه اقدام و باردار نشدن، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام بدهد. تأثیر سن در باروری مردان با زنان متفاوت است و مردان مدت زمان بیشتری قدرت باروری خواهند داشت، اما با این حال باروری مردان نیز مانند زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد. با وجود اینکه بسیاری از مردان تا سن 50سالگی و حتی بیشتر قدرت باروری دارند اما کیفیت اسپرم در آنها با افزایش سن کم خواهد شد.

مشکلات بارداری در سن بالا


علاوه بر آن که افزایش سن باعث کاهش قدرت باروری می‌شود، سن بالا می‌تواند مشکلات دیگری را نیز در بارداری به همراه داشته باشد. اگرچه درصد زنانی که بعد از 35سالگی، یک بارداری راحت و سالم داشته‌اند بسیار زیاد است، اما بهتر است مشکلات احتمالی را نیز در نظر داشته باشید. بارداری بالای 35سال در ردیف بارداری‌های در معرض خطر محسوب می‌شود. بارداری در معرض خطر نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای در دوران بارداری است. همچنین اگر می‌خواهید بعد از 35سالگی باردار شوید، نکتۀ دیگری که باید بدانید این است که احتمال چندقلوزایی در شما بیشتر خواهد بود. در حقیقت هرچه سن بالاتر می‌رود، از آنجا ‌که بدن هورمون محرکۀ فولیکول یا FSH بیشتری برای تخمک‌گذاری ترشح می‌کند، احتمال بارداری دوقلوهای ناهمسان نیز بیشتر می‌شود. تولید بیشتر این هورمون به دلیل تعداد کمتر تخمک‌های زنده و باقی‌مانده در تخمدان‌هاست. ترشح بیش از اندازۀ هورمون FSH باعث می‌شود که بیشتر از یک فولیکول تکامل پیدا کند و بیش از یک تخمک آزاد شود که در نتیجه این امر منجر به تشکیل بیش از یک تخمک بارور و بیش از یک جنین خواهد شد. شاید از تصور داشتن دوقلو خوشحال شوید؛ حتی برخی از زنان معتقدند داشتن دوقلو باعث می‌شود که خانوادۀ ایده‌آل خود را در یک بار بارداری به دست بیاورند، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که بارداری چندقلو نیز یکی از فاکتور‌های بارداری پرخطر محسوب می‌شود که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای در طول بارداری دارد.

بهترین سن اولین بارداری


سن متوسط بارداری در این روزها 28 سالگی است اما در دهه 70 مادران باردار در 24 سالگی صاحب فرزند می شدند . امروزه تعداد زایمان های بعد از سن 30 سالگی افزایش یافته و دو برابر گشته است . همچنین زنان زیادی با پیشرفت پزشکی و افزایش کیفیت زندگی بعد از 40 سالگی صاحب فرزند می شوند ولی این نوع زایمان ها پر خطرند و به مراقبت نیاز دارند.

خطرات بارداری در سن بالای چهل سال



هرگز باردار نشدن در سن بالا


اگر تا قبل از 40 سالگی باردار نشده اید باید بدانید توانایی بارور شدن شما نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و در این سن خطرات زیادی در دوران بارداری پیش می آید و شما نیاز به مراقبت پزشکی دارید . باید بدانید بعد از سن 45 سالگی برای باردار شدن باید از روش های دیگری به جز روش طبیعی استفاده کنید زیرا بارداری به روش طبیعی تقریبا در این سن ممکن نیست.

کاهش قدرت باروری بعد از 30 سالگی


احتمال باروری در سن 40 سالگی حدود 50 درصد کاهش می یابد و اگر در سن 25 سالگی لازم است برای باردار شدن 6 ماه منتظر ماند در این سن باید 15 ماه برای بارداری منتظر بمانید. بارداری در سن 40 سالگی پر خطر و پر هزینه و زمان بر است اما زنانی وجود دارند که در این سن فرزندان سالمی به دنیا آورده اند. احتمال بارداری در 35 سالگی 53درصد، در 40 سالگی 35 درصد و بعد از 45 سالگی تنها 5 درصد است.

افزایش احتمال سقط جنین در سنین بالا


احتمال سقط جنین در زنانی که در سن 40 سالگی باردار می شوند بیشتر است . سقط جنین در این زنان در 3 ماهه اول بارداری اتفاق می افتد و ناهنجاری های کروموزومی نیز به افزایش این احتمال کمک میکند. اگر در این سن باردار شدید با وجودعلائم (درد، ترشحات قهوه ای یا قرمز، حالت تهوع، سینه درد) به پزشک مراجعه کنید .

افزایش اختلالات کروموزومی به علت باردار شدن سن بالا


با افزایش سن خطر بروزاختلالات کروموزومی مانند تری زومی 21 یا سندروم داون در جنین افزایش می یابد اما احتمال بروز این اختلالات در 20 سالگی کم است. امکان بروز بیماری های فراوان ژنتیکی در اثر سن بالای پدر نیز وجود دارد . برای بررسی میزان خطر و آسیب به جنین بهتر است با تشخیص پزشک آمینوسنتز انجام دهید.

دیابت و فشار خون بالا به دلیل بارداری در سن بالا


با افزایش سن بارداری احتمال ابتلا به دیابت و فشار خون نیز بیشتر می شود و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد. احتمال ابتلا به بیماری های مختلف در دوران بارداری با افزایش سن مرتبط است و این احتمال در زنان بالای 40 سال نسبت به زنان جوان تر تقریبا دو برابر می شود. بهتر است در سنین بالای 40 سال قبل از بارداری از بیماری های مختلف خود آگاه شوید و آن ها را درمان کنید.

عوارض سن بالا در بارداری


با بالا رفتن سن مادر باردار احتمال مرگ و میر جنین بالا می رود و سلامت جنین به علت مشکلات خونریزی مکرر، احتمال چندقلو زایی، خونریزی جفت و زایمان زودرس به خطر می افتد. زایمان این مادران باردار ممکن است به دلیل ضعف عضلات و انعطاف پذیری استخوان لگن به روش سزارین انجام شود .

یک تصمیم بسیار مهم
قبل از تصمیم به بارداری بعد از 40 سالگی علاوه بر مشکلات جنین و خطرات احتمالی برای مادر به انرژی و توان خود برای نگهداری و تربیت کودک،نیز فکر کنید.
advertising