آیا مصرف داروهای ضد افسردگی بر رشد مغز جنین تاثیر می گذارد

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/04/01
آیا مصرف داروهای ضد افسردگی بر رشد مغز جنین تاثیر می گذاردیک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضد افسردگی "مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین‌در بارداری به طور قابل توجهی بر رشد مغز جنین تاثیر می‌گذارد.

محققان می‌گویند این تغییرات می‌تواند خطر افسردگی کودک در دوران بلوغ را افزایش دهد. این مطالعه بر روی 98 نوزاد انجام شد. 16 نفر از آنها نوزادان مادرانی که "قرص‌های مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین" مصرف می‌کردند، بودند و 21 نفر از آنها نوزادان مادرانی که افسردگی بدون درمان داشتند بودند و 61 نوزاد از مادران سالم بودند.

مادرانی که قرص‌های "مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین" مصرف می‌کردند، بخش‌هایی از مغز مانند "بادامه" و "اینسولار" در نوزادان‌شان به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. اینسولار قسمتی از چین خوردگی‌های عمیق کورتکس نیمکره مغز است.

"جی گینگریچ" یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: بادامه و اینسولار نقش مهمی در پردازش عواطف دارند.
ما این تغییرات را در موش‌ها پس از قرار گرفتن در معرض "مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین" در اوایل زندگی مشاهده کردیم و اکنون این تغییرات را به ناهنجاری‌های رفتاری که بعدا در نوجوانی ظاهر می‌شود، مرتبط می‌دانیم.

نتایج مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد، افرادی که در معرض "مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین" قرار گرفته بودند، در سن 15 سالگی، احتمال افسردگی زیادی داشتند.
اکثر افرادی که داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند به مشکلات تشخیصی پزشکی یا روانپزشکی مانند افسردگی بالینی یا اضطراب مبتلا هستند و می‌توان گفت که داروهای ضد افسردگی عامل اصلی ناهنجاری در فرزندانشان است.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده است که حجم بادامه در فرزندان مادران دارای افسردگی، بدون در نظر گرفتن مصرف داروهای ضد افسردگی، متفاوت است.

"جاناتان پوسنر"، یکی دیگر از محققان این مطالعه، می‌گوید: داروهای مهارکننده‌ غیرانتخابی بازجذب سروتونین می‌تواند گزینه خوبی باشد.

گینگریچ افزود : به نظر می‌رسد در ماه‌های اول و دوم، خطر کمتر باشد. بنابراین شما می‌توانید دوز را در سه ماهه سوم کاهش دهید و یا یک دارو ضد افسردگی مهارکننده غیرانتخابی بازجذب سروتونین مصرف کنید.
advertising