آیا کله پاچه برای سلامتی بدن مفید است یا خیر

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/03
آیا کله پاچه برای سلامتی بدن مفید است یا خیرکله پاچه غذایی بسیار چرب و پرانرژی است. کلسترول و تری گلیسرید خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و دیرهضم است. کله پاچه غذای سنگین و دیرهضمی است. به همین دلیل است که معمولا برای وعده صبحانه در نظر گرفته می شود تا در طول روز هضم و انرژی زیاد آن در بدن مصرف شود. در صورت خوردن کله پاچه بهتر است ۲ وعده غذایی دیگر سبک باشد.

بخش های مختلف این غذا شامل زبان، چشم، بناگوش، مغز و پاچه است که در این میان پاچه به دلیل چربی کم، سالم ترین بخش و مغز و چشم به دلیل چربی و کلسترول بالا مضر ترین قسمت ها شناخته می شوند.

مصرف ترشیجات مانند آبلیمو وآب نارنج به دلیل داشتن ویتامین C به جذب آهن موجود در این غذا کمک می کند، اما تاثیری در هضم و از بین بردن چربی آن ندارد و باعث به اصطلاح سبک تر شدن کله پاچه نمی شود.

افراد مبتلا به نقرس و چربی خون نباید کله و متعلقات آن را بخورند، اما مصرف پاچه به دلیل پایین بودن چربی آن هم با مشورت پزشک ایرادی ندارد.

کله پاچه غذایی پرانرژی است و برای کودکان که سوخت وساز بالایی دارند در صورت سالم بودن می تواند مفید باشد و تنها انرژی مورد نیازشان را تامین کند، البته به شرطی که تعداد دفعات مصرف آن از حداکثر یک بار در هر10 یا 15روز بیشتر نشود.

کله پاچه برای کسانی که سوخت وساز بالایی دارند و دچار ضعف عمومی بدن هستند در صورتی که مشکل چربی و فشارخون بالا ندارند، می تواند مفید باشد.

کله پاچه به میزان بالایی کلسترول دارد . کلسترول یکی از چربی هایی است که در رگ های خونی رسوب می کند و موجب گرفتگی آن می شود و می تواند در دراز مدت موجب سکته مغزی و قلبی شود. مقدار کلسترول مغز گاو و گوسفند بسیار زیاد است و مغز گاو حدود 120 گرم وزن دارد که حدود 2 هزار میلی گرم کلسترول دارد و حدود 130 کیلوکالری انرژی دارد.

کله پاچه برای افراد ضعیف تقویت کننده است و چون هضم آن به درستی انجام گردد قوای جنسی را افزایش می دهد. برای کسانی که ضعف معده دارند با کمی اصلاح غذای خوبی است و گاهی تولید قولنج سخت می نماید. بروز این قولنج در اثر خوردن زیاد پوست و غضروف طرفین صورت و کاسه سر و گوش ها و بینی ها می باشد.
کله پاچه غذایی بسیار سنگین است که می تواند موجب مشکلات گوارشی شود ؛ بهتر است کله پاچه در وعده صبحانه استفاده شود و مصرف آن در وعده شام می تواند، موجب بی خوابی و ناراحتی های معده شود.

بهترین و بدترین قسمت کله پاچه:


از نظر تغذیه ای، بهترین قسمت پاچه است که چربی کمی دارد و بدترین بخش مغز است که سرشار از کلسترول است. جالب است بدانید مغز گاو یا گوسفند به اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می شود. البته توام بودن چربی هایی مثل تری گلیسیرید با کلسترول، جذب کلسترول را بالا برده و باعث افزایش چربی خون می شود.

پس طبق گفته های متخصصان تا حد امکان از خوردن مغز در کله پاچه خودداری کنید تا از مضرات آن در امان بمانید.

زبان گاو و گوسفند سرشار از ویتامین های گروه B مخصوصاً ویتامین B12 است و 100 گرم زبان گوساله حدود 130 کیلوکالری انرژی و 100 گرم زبان گوسفند حدود 260 کیلو کالری انرژی دارد.

در واقع همه ی اعضای موجود در یک دست کله پاچه از کالری و چربی زیادی برخوردار است به عنوان مثال چربی موجود در چشم از نوع چربی ترانس است و اصلا مناسب برای بدن نیست. مغز نیز کلسترول بسیار بالایی دارد به طوریکه هر یک مغز معدل 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و کسانی که چربی خون بالایی دارند به هیچ عنوان مجاز به استفاده نیستند.

بر اساس هرم غذایی، زبان معادل 3 واحد گوشت است و نیاز روزانه بدن نیز همان 3 واحد گوشت می باشد در حالیکه در یک دست کله پاچه هم زبان معادل 3 واحد گوشت است و هم اینکه هر پاچه نیز معادل 2 واحد گوشت به حساب می آید بنابراین از نظر میزان واحد گوشت روزانه برای بدن بیشتر می شود.

قابل ذکر است افرادی که بیماری ندارند و کلسترول پایینی دارند می توانند ماهی یکبار آن را استفاده کنند و چنانچه کله پاچه را به عنوان وعده صبحانه مصرف می کنند در وعده ناهار باید از یک غذای گیاهی سبک استفاده کنند.

خوردن پاچه برای مبتلایان به تب و کسانی که غذای کم نیاز دارند و مبتلایان به خونریزی رحم و سستی روده و خونریزی بواسیر و به طورکلی برای کسانی که بدن شانمحتاج به محکم نمودن اندام است مفید می باشد.
advertising