چای ترش را چقدر می شناسید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/17
چای ترش را چقدر می شناسید

چای ترش کنترل فشار خون


مصرف چای ترش می‌تواند فشار خون را در بزرگسالانی که در مرحله‌ی پیش پرفشاری خون یا پرفشاری خون خفیف قرار دارند، کاهش دهد. چای ترش به کنترل فشار خون بالا و محافظت از قلب کمک می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مفید باشد.
چای ترش به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند فشار خون بالا را تا عدد 10 میلی‌متر کاهش دهد. برای دستیابی به این خاصیت باورنکردنی باید به مدت چند هفته، هر روز سه فنجان چای ترش مصرف کنید. چای ترش ادرارآور است و با کمک به دفع ادرار به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند.

چای ترش کاهش کلسترول


چای ترش خواص آننتی‌اکسیدانی بالایی دارد و به واسطه‌ی این خاصیت به کاهش کلسترول بد (LDL) خون کمک می‌کند، در نتیجه می‌تواند به محافظت قلب و عروق در مقابل بیماری‌ها و آسیب‌ها کمک کند. چای ترش با کاهش چربی و قند خون می‌تواند برای کسانی که از اختلالات قند خون مانند دیابت رنج می‌برند هم سودمند باشد.

چای ترش محافظت از کبد


خواص آنتی‌اکسیدانی چای ترش به درمان بیماری‌های کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن اثر رادیکال‌های آزاد موجود در بافت‌ها و سلول‌ها از بدن‌ محافظت می‌کنند، در نتیجه می‌توان گفت چای ترش با کمک به حفظ سلامتی بسیاری ار اندام‌ها باعث افزایش طول عمر فرد می‌شود.

چای ترش خواص ضد سرطانی


چای ترش حاوی ماده‌ای به نام «پروتوکاتکویک اسید» است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدتوموری دارد.

چای ترش خواص ضد التهابی و ضد باکتری


چای ترش سرشار از اسید آسکوربیک یا همان ویتامین c است. وجود این ویتامین برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن به فعالیت بیشتر ضروری است. همچنین چای ترش برای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی خود نیز شناخته شده است؛ بنابراین از ابتلای شما به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. چای ترش با خاصیت خنک‌کنندگی خود در کاهش تب نیز مؤثر است.

چای ترش کاهش درد های قاعدگی


چای ترش در کاهش دردهای قاعدگی و گرفتگی عضلات مؤثر است. این نوشیدنی به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند. در نتیجه از شدت سایر علائم قاعدگی مانند حالات روحی ناپایدار، افسردگی و پرخوری می‌کاهد.

خواص ضد افسردگی چای ترش


چای ترش محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند فلاوونوئیدهاست که خاصیت ضدافسردگی دارند. مصرف چای ترش به استراحت دستگاه عصبی کمک می‌کند و با ایجاد حالت آرامش در بدن و ذهن، از شدت اضطراب و افسردگی فرد می‌کاهد.

چای ترش کمک به هضم غذا


بسیاری از افراد چای ترش را برای خاصیت هضم‌کنندگی‌اش می‌نوشند. چای ترش به حرکات روده کمک می‌کند و ادرارآور است. همچنین به درمان یبوست، کاهش وزن، سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

چای ترش رفع عطش


چای ترش برای رفع تشنگی و عطش مانند نوشابه‌های ورزشی عمل می‌کند. برای این هدف معمولا چای ترش به شکل سرد مصرف می‌شود. چای ترش به سرعت دمای بدن را پایین می‌آورد و شما را خنک می‌کند. همچنین با خواص درمانی‌اش، مایعات اضافی و سموم را از بدن‌ دفع کرده و باعث می‌شود بهترین عملکرد را داشته باشید.

چای ترش کاهش وزن


خواص چای ترش - چای ترش با کاهش جذب قندها و نشاسته در کاهش وزن مؤثر است.
چای ترش در کاهش وزن مؤثر است. اگر شما غذاهای سرشار از کربوهیدرات مصرف کنید، قند و نشاسته‌ی موجود در آنها موجب افزایش وزن‌ خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف چای ترش جذب نشاسته و گلوکز را کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. چای ترش ترشح آنزیم آمیلاز را مهار می‌کند. این آنزیم باعث جذب نشاسته و گلوکز در بدن‌ می‌شود؛ بنابراین چای ترش با کاهش جذب نشاسته و گلوکز به کاهش وزن کمک می‌کند. از این رو چای ترش در بسیاری از محصولات کاهش وزن استفاده می‌شود.

خواص ضد پیری چای ترش:


آیا تا به حال ظاهر خود را با افراد مشهوری که با وجود سن بالا جوان مانده اند مقایسه کرده اید ؟چین وچروک یکی از نشانه های سالخوردگی است اما بوتاکس درمان آن نیست و چای ترش راه حل آن است.

چای ترش غنی از ویتامین ث است:


ویتامین ث مورد نیاز خود را از چای ترش تامین کنید ؛ ویتامین ث کلید حفظ سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از هر گونه عفونت ویروسی است.

چای ترش ضد یبوست است :


چای ترش به عنوان ملین خفیف استفاده می شود. دفعه بعد که احساس ناراحتی کردید یک فنجان بنوشید.

چای ترش ضد سنگ کلیه و مثانه است :


چای ترش استفاده های بی پایانی دارد که یکی از آنها جلوگیری از تشکیل سنگ است.

عوارض جانبی چای ترش



فشار خون
چای ترش با خواص خود باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و این برای کسانی که فشار خون پایین دارند، خبر خوبی نیست. مصرف زیاد چای ترش در افراد با فشار خون پایین می‌تواند باعث ضعف، سرگیجه و حتی آسیب زدن به قلب و مغز شود.

دوران بارداری
مصرف چای ترش به واسطه‌ی تأثیراتی که بر جریان خون در رحم و لگن دارد، در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای کسانی که تحت درمان هورمونی‌ هستند یا برای کنترل زایش قرص مصرف می‌کنند نیز مصرف چای ترش باید پس از مشورت با متخصص صورت گیرد.

توهم‌ زایی
خواص چای ترش - ممکن است چای ترش در برخی افراد باعث توهم زایی شود.مصرف چای ترش در برخی افراد موجب ایجاد توهم می‌شود؛ بنابراین تا زمانی که از پاسخ بدن‌تان به مصرف چای ترش آگاه نیستید، پس از مصرف آن رانندگی نکنید.

حساسیت‌ زایی
ممکن است بدن برخی افراد به مصرف چای ترش حساسیت نشان دهد. این حساسیت بیشتر به صورت قرمز شدن چشم یا تب مشاهده می‌شود.
advertising