با خواص برگ زردالو آشنا شویم

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/08/26
با خواص برگ زردالو آشنا شویم

1- برگه‌ی زردآلو از بدن‌مان در برابر سرطان محافظت می‌کند


کاروتنوئیدها یادتان هست؟ این آنتی‌اکسیدان‌ها، علاوه بر خوش رنگ کردن میوه‌ها (و هم‌چنین برخی جانوران دریایی) علیه اکسیداسیون در بدن مبارزه می‌کنند (به همین دلیل نیز نام‌شان را آنتی‌اکسیدان گذاشته‌اند). اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی و عامل انتشار رادیکال‌های آزادی است که به ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای منجر می‌شوند؛ و همین مسئله باعث آسیب‌رسانی به سلول‌های بدن می‌شود. یکی از بدترین پیامدهای آسیب‌های وارده بر سلول‌ها، افزایش احتمال ابتلا به سرطان است.

2- به دستگاه گوارش کمک می‌کند


یکی از فواید مصرف میوه‌های خشک، در کنار تامین کالری مورد نیاز بدن، فراهم کردن مقدار زیادی فیبر برای بدن است؛ و برگه زردآلو نیز از این قاعده مستثنی نیست. جویدن میوه‌های خشک به طور قابل توجهی سخت‌تر از میوه‌های تازه‌ است؛ این مسئله به خاطر وجود مقدار زیادی فیبر در آن‌ها است؛ به این ترتیب، فرایند گوارش این خوراکی نسبت به میوه‌های تازه آهسته‌تر است. پکتین و سلولز، هم به عنوان فیبر و هم به عنوان ملین عمل می‌کنند؛ و از این طریق، باعث درمان یبوست، و هم‌چنین تعادل متابولیسم (سوخت و ساز) در بدن می‌شوند.

3- به حفظ سلامتی قلب کمک می‌کند


یکی دیگر از فواید آنتی‌اکسیدان‌ها، علاوه بر آن‌چه پیش‌تر گفته شد، کمک به کاهش سطح کلسترول بد (ال‌دی‌ال) در بدن است. ال‌دی‌ال عمدتا توسط رادیکال‌های آزادی ایجاد می‌شود که سعی دارند از طریق ربودن الکترون‌ها از چربی و پروتئین موجود در یک مولکول کلسترول (لیپوپروتئین)، کمبود الکترون‌های‌‌شان را جبران کنند؛ با افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن، سلامتی‌تان به خطر خواهد افتاد؛ در این وضعیت، آنتی‌اکسیدان‌ها به نجات‌تان می‌شتابند.

4-برگه زردآلو به درمان کم‌خونی کمک می‌کند


علائم کم‌خونی فقط در خوش‌آشام‌ها (!) مشاهده نمی‌شود، بلکه این بیماری می‌تواند گریبان‌گیر آدم‌های خوب نیز بشود. کم‌خونی و علائم مربوط به آن، در واقع به خاطر کمبود آهن در بدن ایجاد می‌شود. به علاوه، بخش عمده‌ای از هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون از آهن تشکیل می‌شود (حدود ۷۰ درصد)، بنابراین کمبود آهن یعنی “‌کمبود خون‌”‌. زردآلو سرشار از آهن است؛ هم‌چنین این میوه‌ی پرخاصیت، علاوه بر آهن، حاوی مس نیز هست؛ مس به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بنابراین، مصرف مرتب برگه‌ی زردآلو واقعا می‌تواند به تولید هموگلوبین، به خصوص در زنانی که به خونریزی شدید دوره‌ي قاعدگی مبتلا هستند، کمک کند.

۵- برگه زردآلو به کاهش وزن کمک می‌کند


برگه‌ی زردآلو سرشار از فیبر غذایی است. فیبر غذایی نه فقط به دستگاه گوارش‌مان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود بعد از مصرف غذا، مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشیم. دلیل این مسئله این است که فیبر به آهستگی هضم می‌شود، و به همین خاطر اشتهای‌مان را به خوردن بیش از اندازه‌ي خوراکی‌ها کاهش می‌دهد.

6- از سلامت‌ بینایی‌مان محافظت می‌کند


کاروتنوئیدها، علاوه بر مبارزه علیه سرطان و کاهش خطر ابتلا به سکته‌ی قلبی، به همراه ویتامین A، ویتامین C، و ویتامین E موجود در زردآلو می‌تواند از چشم‌های‌مان در برابر آسیب‌های ناشی از نور آبی و اشعه‌ی فرابنفش محافظت کند. این خاصیت زردآلو برای افرادی که تمام روز با صفحه نمایش‌های منتشرکننده‌ی نور آبی کار می‌کنند، بسیار مفید است.

۷- برگه زردآلو استخوان‌های‌مان را تقویت می‌کند


زردآلو حاوی کلسیم است؛ این ماده برای رشد استخوان‌ها ضروری است. به همین دلیل مصرف برگه‌ی زردآلو به حفظ سلامت استخوان‌ها و هم‌چنین پیشگیری از بیماری‌ها و مشکلات استخوانی که ناشی از کمبود کلسیم باشند، کمک می‌کند. این نیز یکی دیگر از فواید مصرف برگه‌ی زردآلو برای سلامتی است.

8- این خوراکی به درمان سرماخوردگی و تب کمک می‌کند


تقریبا همه می‌دانند، هنگام احساس کوچک‌ترین نشانه‌ا‌ی از تب باید به سراغ مصرف میوه‌های بروند که سرشار از ویتامین C باشند. آب و مزه‌ي ترش و تازه‌ي این قبیل میوه‌ها به همراه ویتامین‌های موجود در آن‌ها فورا باعث بهبودی‌مان می‌شوند. فقط کافی است برگه‌ي زردآلو، آب، و مقداری عسل را با هم ترکیب کنید. کالری اضافه‌ی موجود در این برگه‌ی زردآلو می‌تواند انرژی لازم را جهت تجدید قوا برای بدن‌مان فراهم کند.

۹- برگه زردآلو به حفظ سلامتی زنان باردار کمک می‌کند


همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، برگه‌ی زردآلو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی، به خصوص آهن، به دوندگان کمک می‌کند انرژی لازم را برای ادامه‌ی مسابقه داشته باشند. همین خواص نیز می‌توانند برای زنان باردار بسیار مفید باشند؛ به بسیاری از زنان باردار توصیه می‌شود جهت حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی به مقدار کافی برگه‌ی زردآلو مصرف کنند.

10- برگه زردآلو به عضله‌سازی کمک می‌کند


همان‌طور که قبلا گفته شد، برگه‌ي زردآلو به تامین الکترولیت‌های ضروری بدن، از جمله پتاسیم کمک می‌کند. پتاسیم برای برخی از کارکردهای بدن از قبیل متابولیسم (سوخت و ساز) و بازسازی بافت‌ها، اندام‌ها، و سایر سلول‌ها ضروری است. قاعدتا، هر چه بازسازی بهتر انجام شود، فرایند ساخت مجدد بافت‌ها سریع‌تر انجام می‌گیرد. به همین دلیل نیز مصرف برگه‌ی زردآلو برای قبل و بعد از انجام فعالیت‌های بدنی به شدت توصیه می‌شود. برگه‌ی زردآلو به بازیابی انرژی از دست رفته‌مان و هم‌چنین بازسازی بافت‌های عضله‌ای آسیب دیده کمک می‌کند؛ و به این ترتیب، باعث تسریع در فرایند عضله‌سازی می‌شود.

11-برگه زردآلو به لخته شدن خون کمک می‌کند


شاید برای‌تان این سوال پیش آمده باشد که چرا لخته شدن خون مسئله‌ی مهمی است؟ لخته شدن خون در رابطه با بازیابی جراحات، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ و مهم‌ترین نقش آن، پیشگیری از خونریزی زیاد است. برگه‌ی زردآلو حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، از جمله ویتامین K است که عامل مهمی در انعقاد خون به شمار می‌رود. یک فنجان برگه‌ی زردآلو حدودا حاوی ۴ میکروگرم ویتامین K است.

پیشنهاد می‌کنیم یک فنجان برگه‌ی زردآلو را با مقداری ماست یونانی و عسل مخلوط کنید؛ ترکیب این مواد، فوق‌العاده لذیذ می‌شود
advertising