برای افزایش انرژی چه مواد غذایی مناسب است

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/14
برای افزایش انرژی چه مواد غذایی مناسب است

1.ماست پروبیوتیک کاهش خستگی:


محققان در دانشگاه تورنتو متوجه شده‌اند محصولات پروبیوتیک می‌تواند نشانه‌های خستگی مزمن را تا حد زیادی کاهش دهد. دم‌ دست‌ترین این محصولات که در هر بقالی محل یافت می‌شود،‌ ماست پروبیوتیک است.

2. شکلات تلخ افزایش انرژی:


شکلات‌هایی که رنگ قهوه‌ای تیره و مزه‌ای تلخ‌تر نسبت به شکلات‌های رنگ روشن دارند به دلیل داشتن پلی‌فنول و همچنین بالا بودن سطح کاکائو، باعث افزایش واکنش‌های شیمیایی در مغز شده و اثرات مفیدی بر کاهش احساس خستگی بر جا می‌گذارند.

3.تخمه کدو افزایش انرژی:


اگر احساس می‌کنید حین انجام فعالیت‌هایی چون خانه‌تکانی اصطلاحا نفس کم می‌آورید، تخم کدو خاصیت شگفت‌انگیزی دارد. پژوهشگران یک موسسه تحقیقاتی آمریکا در حیطه کشاورزی، با انجام بررسی‌هایی دریافته‌اند که در چنین افرادی ممکن است سطح و میزان منیزیم کم باشد و به همین دلیل طی فعالیت نیاز به اکسیژن بیشتری پیدا می‌کنند. تخم کدو با دربرداشتن مقادیری منیزیم می‌تواند از احساس خستگی به این دلیل بکاهد.

4.اسفناج و جعفری افزایش انرژی و کاهش خستگی:


سبزی‌ها حاوی فیبر هستند و از آنجا که دیرتر و کندتر از بدن دفع می‌شوند مدت بیشتری شما را پرانرژی نگه‌می‌دارند. در این میان، جعفری و اسفناج علاوه بر داشتن چنین خاصیتی، به دلیل آن‌که حاوی مقادیری زیاد از عنصر آهن هستند اثرات مفیدی در مستولی نشدن خستگی بر بدن از خود بر جای می‌گذارند.

5.ماهی آزاد ضد خستگی:


ماهی‌ ها معروفند به غنی بودن از یک عنصر شناخته‌شده به نام امگا۳ که اسید چرب از نوع مفید به شمار می‌رود و علاوه‌بر این‌که باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شود، خاصیت ضد‌خستگی دارد. به‌خصوص این‌که ماهی آزاد منبعی سرشار از ویتامین B1 است و به همین دلیل می‌تواند انرژی کافی را حین انجام فعالیت‌هایی از قبیل خانه‌تکانی به بدن برساند.

6.پرتقال منبع ویتامین C ضد خستگی


پرتقال قهرمان انرژی بخشی است. این میوه سرشار از ویتامین ‌C می‌باشد که سیستم ایمنی بدن را نیز در سلامت نگه می‌دارد و از سلول‌های ما محافظت می‌کند. ویتامین C نسبت به نور و گرما بسیار حساس است. خوشبختانه پوست کلفت و طعم نسبتا ترش پرتقال باعث می‌شود که بیش‌ترین میزان ویتامین C آن حفظ شود.
یک عدد پرتقال 70 میلی‌گرم ویتامین C به بدن می‌رساند که معادل نیمی از نیاز روزانه است. توصیه می‌کنیم پرتقال‌های تازه را انتخاب و مصرف کنید. تا می‌توانید مصرف آب پرتقال‌های صنعتی را محدود کنید. توجه داشته باشید که مرکبات دیگر مانند گریپ‌فروت، نارنگی و لیموترش نیز حاوی این ویتامین هستند.

7.گوشت قرمز سرشار از آهن برای افزایش انرژی


گوشت قرمز منبع آهن می‌باشد که برای تولید انرژی بسیار مفید است. آهن موجود در گوشت قرمز بیشتر از آهن سبزیجات جذب بدن می‌شود. علاوه بر این، گوشت قرمز حاوی پروتئین‌های حیوانی نیز می‌باشد.
200 گرم گوشت نیمی از نیاز روزانه‌ی ما به آهن را تامین می‌کند. توصیه می‌کنیم در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی نکنید و از کباب کردن طولانی مدت آن بپرهیزید. گوشت بوقلمون نیز حاوی آهن بوده و چربی کمی دارد.

8.مغزها منبع انرژی


بین تمام کارهای ریز و درشتی که انجام می‌دهید یک مشت آجیل میل کنید. بادام و فندق سرشار از منیزیم هستند که به سلول‌های ما، در جهت تولید انرژی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که مغزهای روغنی همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند که با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. فندق سرشار از گلوسیدهاست که منبع اصلی تولید انرژی است.
advertising