بیماری های دهان و دندان با ناخن جویدن

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/09/23
بیماری های دهان و دندان با ناخن جویدنکودکان ممکن است عادات بد و نامطلوبی داشته باشند مثل مکیدن انگشت شست، پیچ دادن موی سر، دندان قروچه (ساییدن دندان ها به هم)، دست کردن به بینی، جویدن یک جسم مثل مداد، خاراندن وسواسی، کوبیدن سر، گاز گرفتن خودشان مثل دست، تکان دادن بدن مثل پا، چرخیدن، کندن پوست و حتی جویدن ناخن دست
اما در موارد کمی، کودک این عادت را تا بزرگسالی نیز دارد که می تواند ارادی یا غیرارادی باشد. یکی از رایج ترین این اختلالات عادتی در بزرگسالان، جویدن ناخن است. فرد مبتلا معمولا ناخن های دستش را هنگام عصبانیت، فشار عصبی، خستگی و یا در محیط پر تنش می جود.

ناخن‌ها حاوی مقدار زیادی کثافت و میکروب هستند. جویدن ناخن‌هایتان به این معناست که شما این میکروب‌ها را به درون دهان و بدنتان وارد می‌کنید و به‌این‌ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌ها افزایش بسیاری خواهد یافت.
ناخن جویدن علاوه بر اینکه ظاهر انگشتان شما را زشت می‌کنند، می‌‌تواند پیامدهای بهداشتی درازمدتی هم داشته باشد.
این پیامدها دلیلی دیگری برای تلاش برای ترک این عادت است.
عفونت‌های دردناک ناخن. علائم این عفونت که پارونیشیا نامیده می‌شود، شامل ایجاد یک ناحیه دردناک و متورم در اطراف ناخن است. اگر این عفونت ناشی از باکتری‌ها باشد، ممکن است جوش‌های پر از چرک هم ایجاد شود.
جویدن ناخن برای لبخند شما بد است. این عادت می‌توان باعث شود که دندان‌هایتان جابه‌جا شوند یا دندان‌ها لب پر شوند یا بشکنند. به‌علاوه، میکروب‌هایی روی انگشتان شما می‌توانند باعث عفونت یا تحریک لثه‌هایتان شود و به بوی بد دهان بینجامد.
جویدن ناخن خطر ایجاد عارضه رشد کردن ناخن به درون پوست (Ingrow- nail) را افزایش می‌دهد. زخم‌های بازی که در این عارضه ایجاد می‌شوند، به‌سادگی دچار عفونت می‌شوند.
موادی سمی در لا ک ناخن وجود دارند. اگر ناخن‌هایتان را لاک زده باشید، با جویدن ناخن خودتان را در معرض مسمومیت با این مواد شیمیایی قرار می‌دهید.
بنابراین هنگامی‌که دست‌هایتان را می‌شویید، توجه بیشتری به ناخن‌هایتان داشته باشید.

عفونت های دهان به علت ناخن جویدن


موقع جویدن ناخن، معمولا دست ها کثیف و آلوده هستند. لذا باکتری ها و میکروب های مضر روی دست باعث عفونت دهان، لب ها و لثه می شود.
آیا می دانید که حدود 2000 نوع عفونت پوستی در سالن های آرایش ناخن کشف شده است؟
آن وقت متوجه می شوید که شما با جویدن ناخن های خود در معرض ابتلا به چه بیماری هایی هستید.

مشکلات دندانی با ناخن جویدن


ناخن ها سفت هستند و جویدن آن ها کاری سخت است. لذا اگر ناخن های خود را بجوید، دندان ها به خصوص دندان های جلویی خود را خراب می کنید.
این عادت حتی روی ظاهر دندان های شما نیز موثر است. لذا علی رغم داشتن دست هایی زشت، دندان های جلویی شما شکسته و ترک خورده می شوند.

ناتوانی استفاده از دست ها به علت ناخن جویدن


اگر عادت کرده باشید که مدام ناخن های خود را بجوید و دستتان داخل دهانتان باشد، نمی توانید به درستی وظایف شغلی خود را انجام دهید.
در موارد شدید، جویدن ناخن باعث می شود فرد نتواند کارهای عادی و روزمره خود را نیز انجام دهد.
advertising