سندروم آلرژی دهانی چیست؟

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/08/19
سندروم آلرژی دهانی چیست؟سندروم آلرژی به چه نوع بیماری گفته می شود ؟برخی خوردنی های سالم مانند میوه و سبزیجات نیز می توانند باعث بروز این بیماری در بدن مبتلایان شوند؛ همچنین نشانه های این عارضه و روش های مقابله با آلرژی نسبت به چمن و آلرژی نسبت به گرده‌های موجود در هوا نیز در این مطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

آلرژی به میوه‌ها و سبزی‌های خام می‌تواند باعث شکل‌گیری علائم شدیدی شود که درمان فوری آن‌ها ضرورت دارد. با این‌حال، این نوع آلرژی که با نام سندرم آلرژی دهانی نیز شناخته می‌شود، به‌راحتی قابل پیشگیری است و لازم نیست که افراد مبتلا به آن، میوه‌ها و سبزی‌های محرک را کاملا از رژیم غذایی کنار بگذارند. انواع انواع خاصی از میوه‌ها و سبزی‌های خام می‌توانند باعث ابتلا به سندرم آلرژی دهانی شوند. براساس گزارش The Calgary Allergy Network، میوه‌ها شامل این موارد هستند: سیب، کیوی، آلو، گلابی، هلو، زردآلو، پرتقال، خربزه، شلیل،‌ گوجه‌فرنگی و هندوانه. سبزی‌های رایج هم عبارت‌اند از هویج، کرفس، ‌جعفری، سیب‌زمینی، فلفل‌ها، زیره سیاه و گشنیز. علت‌ها براساس گزارش American Academy of Allergy، Asthma and Immunology، سندرم آلرژی دهانی به دو علت اصلی شکل می‌گیرد: آلرژی نسبت به پروتئین‌های موجود در مواد غذایی یا آلرژی نسبت به گرده‌های موجود در آن‌ها. گرده‌ها معمولا در خربزه‌ها و طالبی‌های خام، موز، خیار و کدو سبز وجود دارند. البته این نوع از گرده‌ها بیشتر از همیشه در فصل پاییز شایع هستند. نکته دیگر این‌که میوه‌ها و سبزی‌های خامی مانند گوجه‌فرنگی، کیوی، طالبی و پرتقال می‌توانند علائم آلرژی را افراد مبتلا به آلرژی نسبت به چمن تشدید کنند.

علل ابتلا به سندروم آلرژی دهانی


این حساسیت ها در مورد خوردنی هایی که به صورت دانه و گرده هستند بیشتر هم می شود. به عنوان مثال برخی از افراد ممکن است به میوه هایی چون کیوی و یا گردو حساسیت داشته باشند.

برخی هم حساسیت هایی را به درخت ها و یا محصولاتی چون گوجه فرنگی و طالبی یا خربزه دارند. بزرگ ترین نوع این نوع آلرژی ها مرتبط با میوه های خشکی از جمله زردآلو، هلو، گیلاس، سیب و یا سبزیجاتی چون کرفس، هویج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، فلفل و یا حتی آجیل هایی چون گردو و بادام هستند.

خارش یا تورم در گلو، دهان، زبان و لب ها از شایع ترین نشانه های «سندروم آلرژی دهانی» است که تنها دقایقی پس از خوردن آن چیز حساسیت زا در فرد قابل مشاهده خواهد بود.

متاسفانه تنها درمان این نوع از آلرژی ها این است که آن چیزهایی را در شما آلرژی به وجود می آوردند را نخورید اما اگر واقعا نمی توانید از خوردن مثلا هویج پرهیز کنید راه هایی وجود دارد که می توانید میزان حساسیت آن را کاهش دهید. دکتر «باسِت» دراین مورد می گوید، در مواقعی آن خوردنی را پوست بکنید، بپزید و در ماکرو بگذارید. چنین کارهایی اندکی میزان حساسیت موجود در آن را کاهش می دهد.

بسیاری از افراد هم با زدن واکسن های مربوط به آلرژی تا اندازه فراوانی نشانه های بروز آن در خود را کاهش داده اند.”

با انجام آزمایش ساده پوستی می توان به چنین آلرژی هایی پی برد. در مواردی هم این نوع از آلرژی ها آنقدر شدید هستند که ممکن است در فرد ایجاد خفگی کنند و نشانه هایی از شوک anaphylactic را باعث شوند که نوعی عکس العمل کشنده در بدن در مقابل برخی از مواد است. در چنین مواقعی تنها کار ممکن این است که با اورژانس تماس بگیرید.
advertising