جراحی زیبایی لثه و یا لبخند لثه ای برای چه افرادی به کار می رود

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/10/24
جراحی زیبایی لثه و یا لبخند لثه ای برای چه افرادی به کار می روددر بعضی افراد هنگام لبخند ، که طول تاج دندانهایشان کوتاه است و در حین لبخند و صحبت مقداری از لثه ها دیده می شود ، که به این حالت لبخند لثه ای می گویند. این مشکل امروزه به لطف پیشرفتهایی که در علم دندانپزشکی روی داده قابل اصلاح است بطوریکه با یک جراحی بسیار آسان و ساده با بی حسی موضعی مقداری از لثه ها بالا برده می شود و سپس با درمان لامینیت و یا ونیر کامپوزیت ظاهر لبخند بازسازی می شود .

نمایان شدن بیش از حد بافت لثه در فک بالایی و دیده شدن لثه هنگام خنده ناشی از رویش غیرنرمال دندان ها است. دندان هایی که بافت لثه بزرگی آنها را پوشانده است، کوچک به نظر می رسند، اگر چه در واقع طول مناسبی دارند.
عضله ای که حرکت لب بالایی شما را کنترل می کند ممکن است بیش از حد فعال باشد و باعث شود که لب بالایی شما بالاتر از حد نرمال قرار بگیرد و باعث نمایان شدن لثه هنگام خندیدن شود.
نحوه رشد و گسترش استخوان فک بالایی باعث بوجود آمدن لبخند لثه ای می شود. برای مثال، در صورتی که در بافت لثه شاهد بیرون زدگی بیش از حد فک بالایی باشید، در حین لبخند زدن، بخش زیادی از لثه شما نمایان می شود.

لبخند لثه ای به توجه به چه عواملی تشخیص داده می شود؟


شکل و اندازه لب ها
عضلات صورت
شکل و اندازه دندان ها
بافت لثه

ظاهر خط لبخند بهینه کمترین بافت لثه ممکن را نشان می دهد. بافت لبخند نمایان در خط لبخند زیبا باید متعادل باشد، حتی باید با لب بالایی هماهنگی داشته باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد که بافت لثه بیش از حد یا لبخند لثه نما دارند، احساس می کنند که لبخند جذابی ندارند و بیشتر اوقات ترجیح می دهند اصلا لبخند نزنند.

با این حال، بسته به عواملی که باعث بوجود آمدن لبخند لثه ای می شوند، فرد ممکن است به بیماری های بوجود آورنده شدیدتری مبتلا باشد. برای مثال، در صورتی که لبخند لثه نمای شما ناشی از رشد و گسترش نامناسب دندان ها و فک باشد، ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما در طولانی مدت اثر گذار است.

روش های درمان لبخند لثه نما


اگر فکر می کنید لبخند لثه نما دارید، برای تشخیص و درمان لبخند لثه ای به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید. تقریباً تمام گروه‌های سنی می‌توانند از یک درمان موفقیت آمیز برای مرتب کردن دندان و اصلاح لبحند لثه ای برخوردار شوند. اکثر افراد برای زیباتر ساختن چهره خود و بهره‌مندی از لبخندی جذاب به درمان ارتودنسی روی می‌آورند. دندان پزشک دهان، دندان و لثه های شما را معاینه می کند تا میزان کوتاه بودن دندان ها و دیده شدن لثه هنگام خنده و هر گونه دلیل احتمالی را تعیین کند، این معاینه شامل قالب گیری سنتی و یا دیجیتالی از دندان ها و لثه ها می شود. با تقبل هزینه اصلاح لبخند لثه ای برای معاینه دقیق استخوان فک و ریشه دندان ها ممکن است دندان پزشک تصویر برداری با اشعه ایکس صورت بگیرد.

درمان لبخند لثه ای


دندانپزشکی با لیزر (در موارد خفیف که با خونریزی لثه کمتری همراه است )
بازسازی لب با جراحی
ارتودنسی به منظور قرار دادن دندان ها در وضعیت مناسب تر
فرم دادن بافت های لثه و استخوان به منظور اصلاح لبخند لثه ای و ایجاد طرح لثه زیباتر و سالم تر
تقبل هزینه جراحی لثه ، فک و صورت به منظور بازسازی استخوان

در جلسه مشاوره اولیه، در مورد اهداف و تمایلات شما برای داشتن زیبایی لبخند و هزینه اصلاح لبخند لثه ای صحبت می شود تا برنامه درمانی مناسبی برای شما ارائه گردد. پس از این جلسه، در صورت داشتن هر گونه سوال بیشتر می توانید به کلینیک مراجعه کنید.

با تصویر برداری با اشعه ایکس می توان مشکل را تشخیص داد و یک برنامه درمان و اصلاح لبخند لثه ای را ارائه کرد. سپس، در مورد روش های درمانی مختلف مثل ارتودنسی دندان یا جراحی لثه یا ترکیبی از این دو با بیمار صحبت می شود. هر روش درمانی مزایا و معایب خود را دارد و جراح درمورد مزایا و عوارض جراحی لثه و ارتودنسی با شما صحبت می کند.

برای درمان لبخند لثه نما می توان جراحی زیبایی لثه را برای افزایش طول تاج دندان انجام داد. این کار باعث بهبود لبخند لثه نما می شود.
لبخند لثه نمای اسکلتی که ناشی از بزرگ بودن فک های بالایی (هیپرپلازی عمودی فک بالا) را می توان با بازسازی فک بالا توسط جراحی ارتوگناتیک درمان کند.
در بعضی از موارد حفیف لبخند لثه ای اسکلتی، می توان با کمک ارتودنسی محل قرار گیری دندان ها را تغییر داد.

در طول جراحی زیبایی لثه، جهت درمان خنده لثه ای بافت لثه اضافی تغییر شکل پیدا می کند تا دندان های طبیعی بیشتر نمایان شوند که این مساله به شکل قابل توجهی باعث اصلاح طرح لبخند لثه ای می شود. در موارد مشخص، برای از بین بردن بافت لثه اضافی و با تقبل هزینه اصلاح طرح لبخند می توان از لیزر استفاده کرد. اغلب روش های جراحی لثه ساده هستند و فرد پس از عمل دردی کمی را احساس می کند یا اصلا دردی را احساس نمی کند. ممکن است بین 24 تا 48 ساعت پس از جراحی لثه، فرد در محل هایی که جراحی صورت گرفته احساس درد کند، اما برای تسکین هر گونه درد پزشک داروهای مسکن تجویز می کند. معمولا بیمار باید یک هفته پس از عمل برای تضمین روند بهبودی به دندان پزشک مراجعه کند.

مزایای جراحی لثه و جراحی لبخند لثه ای عبارتند از:


لبخند زیبا:
متناسب تر به نظر رسیدن دندان هایی که بافت لثه بیش از حد آنها را پوشانده است و اصلاح طرح لبخند لثه ای.

کاربردی/ زیبایی:
به منظور برطرف کردن رشد بیش از حد لثه ای که در نتیجه مصرف داروهای تجویزی مشخص مثل داروهای ضد تشنج، داروهای پیوند عضو یا داروهای مخصوص فشار خون بالا شکل می گیرد.

سلامت استخوان و لثه دور دندان ها:
تقبل هزینه جراحی زیبایی لثه ، به منظور کم کردن عمق پاکت های لثه ها و بدست آوردن سلامت پریودنتال می باشد. این روش ممکن همچنین نیازمند کار بر روی استخوان است.

عوارض جراحی زیبایی لثه


با اینکه عوارض جراحی زیبایی لثه در حین و پس از آن در صورت انتخاب یک دندانپزشک زیبایی معتبر جهت انجام درمان بسیار کم می‌باشد، اما ممکن است مشکلاتی رخ دهد. خونریزی و تورم بیش از حد لثه‌ها و واکنش آلرژیک به بی‌حس‌کننده خطرات احتمالی این درمان می‌باشند.
advertising