دندان نوزاد چه زمانی رشد می کند و علائم آن چیست

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/10
دندان نوزاد چه زمانی رشد می کند و علائم آن چیستدندان در آوردن کودک یک فرایند رشد طبیعی در نوزاد است که به موجب آن دندانهای شیری شروع به ظهور در لثه می کند این روند عموماً بدون درد است و یا ممکن است درد کمی بر روی لثه باشد به ویژه هنگامی که دندان های آسیا شروع به درآمدن کنند.

زمان شروع رشد دندان نوزادان


1.دندان در آوردن مرحله ای نیست که تمام نوزدان در یک زمان به آن برسند. تبدیل این خنده لثه ای به یک لبخند با دندانهای درخشان، یک مجوز عبور است که سالها طول می کشد کامل شود. زمانی که نوزاد شما 3 ساله می شود، او ردیف کاملی از دندان ها دارد، که می تواند خودش آنها را مسواک بزند؛ گامی اساسی در راه مراقبت از خود. (هرچند کودک شما مهارت لازم برای انجام یک کار را ندارد بنابراین تا 6 سالگی در این کار به او کمک کنید.)

2.رشد دندان از زمانی که جنین در رحم است، شروع می شود. هنگامی که حامله هستید، جوانه های دندان در دهان جنین تشکیل می شود (همچنین دندان های شیری). به ندرت پیش می آید نوزاد با یک یا دو دندان متولد شود یا در چند هفته اول زندگی دندان در آورد. اما اکثریت قریب به اتفاق نوزادان اولین دندان خود را بین 4ماهگی تا 7ماهگی در می آورند.

3. اگر دندان کودک شما زودتر در بیاید، در سه ماهگی اولین جوانه ها را مشاهده می کنید (معمولا یکی از دندانهای پایین). اگر دندان نوزاد شما دیرتر در بیاید، باید تا یک سالگی یا بیشتر صبر کنید.

4.آخرین دندان ها، دندان های آسیاب هستند که در انتهای بالای دهان در بالا و پایین یافت می شود. این دندان ها معمولا در تولد سومین سال نوزاد دیده می شوند. مدت کوتاهی پس از آن، کودک باید یک مجموعه کامل از 20 دندان داشته باشد.

فرآیند دندان درآوردن نوزاد:


رویش دندان نوزادان از 6ماهگی آغاز می شود و تا 3سالگی ادامه می یابد. زمانی که کودکتان 3ساله شد باید 20دندان شیری داشته باشد. اولین دندان هایی که جوانه می زنند معمولاً دندان های جلو در ردیف پایین هستند و حدود1 الی 2ماه پس از آن دندان های جلوی ردیف بالا شروع به رویش می کنند. پس از آن دندان های آسیای کوچک و سپس دندان های آسیای بزرگ رشد می کنند.
اگر نوزادتان دیر تر از زمان ذکر شده دندان در آورد اما رشد استخوانی، پوستی ، و موهایش طبیعی بود جای نگرانی نیست. اما اگر فرزندتان در تولد یک سالگی اش هنوز دندانی نداشت، او را نزد پزشک ببرید.
این دندان ها که معروف به دندان های شیری هستند، نیاز به مراقبت دارند زیرا تا 12الی 13سالگی دندان های کودک شما خواهند بود. به همین خاطر بخش مراقبت از دندان های نوزاد را حتماً مطالعه کنید.

علائم دندان درآوردن نوزادان


دندان در آوردن است به طور کلی با ناراحتی لثه و فک همراه است دندان در زیر سطح بافت لثه حرکت می کند این منطقه ممکن است کمی قرمز و متورم به نظر برسد گاهی اوقات یک منطقه پر از مایع شبیه به یک "تاول خون" ممکن است بر روی دندان در حال درآمدن دیده شود برخی از دندان ها ممکن است زمانی که در حال در آمدن هستند حساس تر از دیگران باشند دندان آسیا ممکن است به علت سطح بزرگتر خود سبب ناراحتی بیشتر شود علائمی که با دندان درآوردن رخ می دهد عبارتند از:
1. لثه در محل دندان قرمز و متورم است.
2.یاوه سرایی کردن بیش از حد معمول در اکثر نوزادان است.
3.برخی از نوزادان ممکن است ایرادگیر شوند.
4. سرازیر شدن آب از دهان.
5.بی قراری و یا کاهش خواب به علت ناراحتی لثه.
6. امتناع از خوردن مواد غذایی به دلیل درد در منطقه لثه.
7. ایراد گیری که می آید و می رود.
8. دست به دهان آوردن.
9.بثورات خفیف در اطراف دهان به علت سوزش پوست، ثانویه به سرازیر شدن آب بیش از حد.
10.مالش گونه یا منطقه گوش به عنوان یک نتیجه از درد راجعه در طول درآمدن دندان آسیا.

چه علائمی با دندان درآوردن ایجاد نمی شود؟


تب: از آنجا که رویش دندان یک فرایند فیزیولوژیک طبیعی است ارتباط با تب و اختلالات سیستمیک قابل توجیه نیست هر تب بیش از 101° F ارتباطی با دندان درآوردن ندارد.
راش.
بیقراری مشخص شده.
اسهال.
علائم سرماخوردگی.
آبریزش بینی و سرفه.
ایراد گیری طولانی مدت.
دیگر بیماری های جدی مانند تشنج، عفونت گوش، عفونت دستگاه تنفسی و حتی مرگ به اشتباه به رویش دندان نسبت داده شده است.

چگونه درد دندان درآوردن کودک خود را مدیریت کنیم؟


برای کمک به مدیریت دندان درآوردن کودک خود از این چند راه حل در دندان درآوردن استفاده کنید
سعی کنید زمانی که کودک درد دارد برای حمایت در دسترس باشید.
ناراحتی کودک خود را با ارائه چیزی سرد برای جویدن (مانند یک لیف حمام مرطوب و یا پستانک سرد یا حلقه دندان درآوردن) کاهش دهید حلقه دندان درآوردن باید به لباس کودک باشد نه در اطراف گردن او زیرا ممکن گره خورده و باعث خفگی کودک شود.
سعی کنید از اشیاء منجمد که ممکن است سبب یخ زدگی شود استفاده نکنید.
هیچ غذای سختی مانند هویج خام به کودک خود ندهید ممکن است باعث خفگی شود.
سعی نکنید به کودک خود بیسکویت دندان درآوردن بدهید زیرا ممکن است حاوی مقدار زیادی قند باشد.
هنگام دندان درآوردن لثه کودک خود را با انگشت تمیز، ماساژ دهید زیرا به ظهور و خروج دندان از شکاف کمک کند.
استامینوفن یا قرص می تواند به تخفیف درد و ناراحتی مداوم دندان درآوردن کمک کند اما با دکتر خود قبل از ارائه هر گونه درمان مشورت کنید.
ژل بدون نسخه، دندان درآوردن که شامل ضد درد موضعی است می تواند به کاهش درد کمک کند اما باید با احتیاط و تنها با نظر یک دکتر استفاده شوند.
التهاب لثه قبل از فوران کامل از تاج دندان ممکن است سبب درد موقت شود اما معمولاً در عرض چند روز فرو خواهد نشست لازم نیست تا پوشش لثه روی دندان برای کمک به پدیدار شدن دندان حذف شود.

برای کمک به کاهش درد دندان نوزاد چه کار کنیم؟


پارچه حوله‌ای نم‌دار:
پارچه حوله‌ای خیس و سرد یکی ار روش‌های مفید برای تسکین درد درآوردن دندان هست. این پارچه را روی لثه‌های کودک قرار دهید تا بجود.
حتی می‌توانید یک تکه یخ هم میان پارچه بگذارید و محکم ببندید تا خدای نکرده در گلوی کودک نپرد و سپس پارچه را در دهان کودک بگذارید تا بجود.
برای این منظور می‌توانید پارچه را در چای بابونه خیس کنید و در یخچال قرار دهید تا سرد و خنک بماند یا حلقه‌های پلاستیکی که برای دندان درآوردن کودکان هست را نیز در یخچال قرار دهید تا سرد شود. سپس به کودک بدهید تا بجود.

دندونی:
برای کودکانی که از درد لثه رنج می‌برند، می‌توانید دندونی‌های لرزان خریداری کنید. انواعی از دندونی وجود دارند که با گاز گرفتن کودک، شروع به لرزش می‌کنند و این مساله بسیار برای کودک خوشایند و دوست‌داشتنی هست.برای اینکه باعث تسکین دردش هم بشود، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.

غذاهای منجمد:
سرما و یخ به کاهش درد لثه کودکانی که در حال دندان درآوردن میباشند بسیار کمک می‌کند. می‌توانید غذاهایی که کودک در آن سن مجاز به خوردن آنهاست را در فریزر منجمد کنید
تا کودک آن ها را بجود و سرمای آن درد دندانش را کاهش دهد. موز یخ زده یا شیر منجمد نیز روش‌های خوبی برای کم کردن درد میباشند.

پستانک در یخ:
برای کودکانی که پستانک می‌خورند می‌توانید پستانک آن ها را در فریزر منجمد کنید تا هنگام مک زدن آن، سرمای موجود باعث بی‌حس شدن لثه‌ها و کم شدن درد آن ها شود.

چه موقع برای رشد دندان نوزاد به پزشک مراجعه نماییم؟


اگر کودک شما تب (بالای 101 ° F در درجه حرارت)، اسهال، استفراغ و سایر مسایل مهمی مانند تشنج دارد باه یک دکتر مراجعه نمایید.

چه زمانی باید نگران دیر در آمدن دندان بود؟


اولین سفیدی زیر لثه معمولا هنگامی که کودک بین 4تا 7ماه است نمایان می شود اما دیرتر نمایان شدن این سفیدی امری کاملا طبیعی. اگر دندان کودک دیر ظاهر می شود اما رشد استخوان، پوست و مو طبیعی است، احتمالا هیچ مشکلی وجود ندارد. اما اگر کودک به 18ماه رسیده است و هیچ نشانی از دندان وجود ندارد، با دکتر صحبت کنید ممکن است شما را به متخصص دندانپزشکی ارجاع دهد.
advertising