عواقب مصرف آنتی بیوتیک به صورت خودسرانه

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/03
عواقب مصرف آنتی بیوتیک  به صورت خودسرانهیکی از بزرگترین مشکلات امروز بشر این است که بیماری های ویروسی و میکروبی را تفکیک نمی کنند در بسیاری از بیماری های ویروسی مانند انواع سرماخوردگی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست ولی بسیاری ا ز افراد به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این نوع دارو می کنند که این امر در بعضی موارد سبب میشود فرد به عفونت میکروبی جدیدی مبتلا شود.

آنتي بيوتيک ها در بين داروهاي امروزي، بيشترين داروهاي تجويزي هستند و از آنجايي که آنتي بيوتيك ها در اغلب موارد غير ضروري يا نادرست استفاده شده اند، ميكروب ها به اين مواد مقاوم شده اند.
مقاومت میکروبی، توانایی ميکروب ها براي مقاومت نسبت به اثرات يک آنتي بيوتيک است و شامل تغييرات در هر مرحله که باعث كاهش يا حذف اثربخشي داروها، مواد شيميايي يا ديگر مواد ضد ميكروبي است مي باشد كه در نتيجه آن باكتري ها زنده مي مانند و جهت آسيب رساني بيشتر تكثير مي شوند.
مضر بودن این دارو ها با ‏استفاده ی نادرست و نابجا به صورت مقاومت آنتی بیوتيکي مشاهده ‏مي شود و آنتي بيوتيک ها ممکن است مواردي همچون منع مصرف و يا ‏تداخلات دارويي هم داشته باشند که توصيه مي شود تنها با تجويز ‏پزشک و مشاوره داروساز استفاده شوند.
با توجه به اینکه، با استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها به خصوص آنتي بيوتيک هايي ‏که بر روي طيف زيادي از باکتري ها اثر دارند، باكتري هاي مفيد از ‏بين مي روند و جذب ويتامين ها مختل مي شود توصيه كرد، بيش از اندازه از آنتي بيوتيك ها استفاده نكنيم.
همچنین از اینکه به پزشک برای تجویز آنتی بيوتيک اصرار کنيم بپرهيزيم چراکه بسياري از سرماخوردگي ها، گلودردها و سرفه ها به علت بروز ‏بيماريهاي ويروسي است و آنتي بيوتيک ها در درمان اين بيماري ها ‏نقشي ندارند، ضمن اين كه بعضي از بيماري ها علائم مشابه به هم دارند، ‏اما يكي نيستند و تشخيص صحيح را بايد به عهده پزشك معالج خود گذاشت.
بسیاری از افرادی که آنتي بيوتيک مصرف مي کنند، بعد از ‏احساس علائم بهبودي، داروي خود را قطع مي نمايند، غافل از ‏اين كه باكتري ها هنوز در بدن هستند و از بين نرفته اند، اين ‏باكتري ها مي توانند با ايجاد مقاومت در خود، عفونت ‏شديدتري ايجاد نمايند كه با داروي قبلي قابل درمان نخواهد ‏بود.‏
وی، مصرف دارو سر ساعت با توجه به اینکه داروهای آنتی بیوتیک زماني موثرند که طبق دستور و سر ‏ساعت مقرر مصرف شوند و درست مصرف نمودن ميزان دارو از ديگر نکات حائز اهميت در مصرف آنتي بيوتيک ها عنوان کرد.
به منظور دادن مقادیر مناسب و درست داروهای مایع به ‏خصوص آنتی بيوتيک هاي مايع به کودكان بايد از وسايل ‏درجه بندي شده مانند پيمانه مدرج، قاشق مدرج، سرنگ و ... ‏استفاده شود زيرا مقادير اين داروها در كودكان بر اساس وزن وي ‏توسط پزشك تعيين مي شود و قاشق هاي معمولي وسايل ‏مناسبي براي دادن دارو به خصوص آنتي بيوتيك ها به كودكان ‏نيستند، زيرا مقادير دارويي كه در آنها قرار مي گيرند در انواع ‏مختلف آنها متفاوت است.

از نتایج مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک:


عدم پاسخ بیماری به درمان‌های رایج
افزایش شیوع بیماری های عفونی
افزایش میزان مرگ‌ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی
طولانی شدن دوره‌ی بیماری‌های عفونی
افزایش عوارض بیماری‌ها
افزایش هزینه‌ها
افزایش زمان بازگشت فرد به فعالیت عادی در زندگی

ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیک باعث شیوع برخی عفونت‌ها در جامعه می‌شود و از طرفی سبب می‌شود که وقتی فرد در آینده به یک بیماری عفونی باکتریایی مبتلا ‌شود، دیگر آن آنتی‌بیوتیک‌ها نتوانند سبب درمان وی شوند و نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تری است که البته بعد از مدتی به این آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مقاومت ایجاد خواهد شد. یعنی در یک عفونت معمولی، فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کرده و علاوه بر متحمل شدن درد و رنج بیشتر، هزینه‌ی بیشتری نیز صرف می‌شود. مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از علل افزایش آمار مرگ ‌و میر در بیماری‌های عفونب جدی است! پس برای جلوگیری از ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی از مصرف خودسرانه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها بپرهیزید.
advertising