راهکاری برای کاهش اثرات مخرب گوشی بر بدن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/30
راهکاری برای کاهش اثرات مخرب گوشی بر بدناستفاده از موبایل در نزدیکی بدن می تواند موجب بیماری های مختلفی همچون سردرد، رشد و ایجاد تومور در بدن، کاهش یا توقف عملکرد سیستم تولید مثل زنان و مردان، مشکل حافظه، ریزش مو و یا مشکل در خواب شود.
البته لازم به ذکر است که همه این اتفاقات بسیار تدریجی و آهسته در درون بدن اتفاق می افتد به گونه ای که هیچ کس قادر نیست روند تاثیرات منفی را به وضوح در خود یا دیگران مشاهده کند و علت آنکه نتایج پژوهش های مختلف در سراسر جهان متفاوت است هم می تواند به خاطر همین موضوع باشد.
هر کدام از عوارض مذکور با توجه به شرایط بدنی افراد و میزان قدرت و واکنش سیستم ایمنی بدن آنها به امواج و تشعشعات موبایل نیز متفاوت است اما به طور کلی احتمال مبتلا شدن به همه این عوارض برای کاربرانی که در طول روز از گوشی‌های همراه استفاده می کنند و اغلب آن را در نزدیکی بدن خود قرار می دهند، وجود دارد.

تا جایی که ممکن است گوشی خود را از بدن دور نگه دارند. بدین ترتیب، به هنگام خواب، آن را خاموش کرده و در فاصله نسبتا زیادی از خود قرار دهند. به هنگام پیاده‌روی یا خروج از منزل، گوشی همراه خود را در درون جیب لباس خود نگذارند. هنگام مکالمه، گوشی را کنار سر و گوش خود قرار ندهند و بجای آن از هندزفری برای صحبت کردن با افراد استفاده کنند.

روش هایی برای کاهش اثرات منفی موبایل بر سلامت بدن



کاهش مدت زمان مکالمه‌:


بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه‌تان را کاهش دهید.
مطالعات نشان می‌‌دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می‌‌گیرد.

تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید:


بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت‌‌های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت‌‌های سر و صورت، اشعه‌های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می‌‌بینند.
نتایج یک مطالعه نشان می‌‌دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌‌دهند، تعداد اسپرم‌هایشان 30 درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقت می‌‌گردند.

اول بگذارید ارتباط برقرار شود:


وقتی شماره گرفتید، اجازه دهید اول ارتباط با طرف مقابل برقرار شود، سپس موبایل را روی گوش تان قرار دهید.
در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می‌‌گیرید. شما می‌‌توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.

تلفن همراه‌ تان را داخل پوشش‌ های فلزی قرار ندهید:


برای موبایلتان پوشش‌‌های فلزی نخرید. این محفظه‌های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می‌‌آیند، تشدید و منعکس می‌‌کنند.
استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است.

از هندزفری استفاده کنید:


برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش‌تان قرار داده‌اید مغز شما را نشانه نروند، باید آن را از سرتان دور کنید.
بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش‌تان، از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می‌‌شود امواج تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند.

جلوی آنتن موبایل‌ تان را نپوشانید:


مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده از آن، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می‌‌دهد.
این کار موجب می‌‌شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

محل قرارگیری موبایل:


قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می‌‌تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد.
بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد.
همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارت‌های اعتباری مغناطیسی نیز می‌‌تواند باعث اختلال در کارایی آنها گردد.

موبایل و استفاده از اینترنت:


اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می‌‌کند.
بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده کنید.

ارتباط موبایل با تومور مغزی:


پژوهشگران علوم پزشکی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا اعلام کردند افرادی که از گوشی‌‌های تلفن همراه استفاده می‌‌کنند، پنج برابر بیشتر در خطر ابتلا به انواع تومورهای مغزی قرار دارند.
همچنین بر اساس تحقیق سازمان ملل، افرادی که طی ده سال روزانه نیم ساعت به طور مداوم با تلفن همراه صحبت کرده‌اند، دچار تومور مغزی از نوع گلیوما (تومور بدخیم سیستم عصبی مرکزی) می‌‌شوند.

امواج مغناطیسی تلفن همراه روی جریان خون مغز و DNA سلول‌‌ها تاثیر می‌‌گذارد و باعث ابتلا به تومور مغزی می‌‌شود، اما افرادی که برای صحبت طولانی با تلفن همراه از هندزفری استفاده کرده‌اند، کمتر دچار تومور مغزی شده‌اند.
advertising