عوارض وابستگی به گوشی همراه

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/09/14
عوارض وابستگی به گوشی همراهبر اساس تحقیقات به عمل آمده اضطراب ناشی از دور بودن از موبایل به طور قابل توجهی ظرفیت شناختی انسان را کاهش می دهد و باعث می شود تا فرد وظایف خود را به درستی انجام ندهد.
محققان در یک بررسی جدید دریافتند که چگونه تلفن همراه در انجام وظایف روزانه تاثیر می گذارد به همین منظور در یک آزمایش از ۸۰۰ کاربر گوشی هوشمند خواستند پشت میز رایانه بشینند و مجموعه ای از تست ها را انجام دهند تا بتوانند ظرفیت شناختی کاربران یعنی توانایی مغز آن ها را برای نگهداری و پردازش داده ها در هر زمان بررسی کنند.
قبل از شروع این آزمایش از شرکت کننده ها خواسته شد تا تلفن های همراه خود را روی میز، در جیب خود، کیف شخصی یا در یک اتاق دیگر قرار دهند همچنین به همه آن ها دستور داده شد تا تلفن خود را خاموش کنند.
طبق نتایجی که از این تحقیقات به دست آمد شرکت کننده هایی که تلفن آن ها در اتاق دیگری بود نسبت به کسانی که تلفنشان در جیب یا روی میز بود عملکرد بهتری نسبت به انجام وظیفه خود نشان دادند. یافته های این تحقیق نشان می دهد حضور گوشی همراه باعث کاهش ظرفیت ها و عملکردهای شناختی این شرکت کننده ها شده است اگر چه آن ها تصور می کردند تمام توجه شان به کاری است که در حال انجام آن هستند.
عوارض وابستگی به گوشی همراه
در یک تحقیق دیگر، محققان به بررسی نحوه وابستگی افراد به تلفن و اینکه چقدر افراد احساس می کنند باید تلفن همراه داشته باشند تا وظایف روزانه خود را به درستی انجام دهند و تاثیر تلفن روی ظرفیت شناختی افراد پرداختند و همانند آزمایش قبل شرکت کننده ها پشت میز رایانه نشستند و تلفن های خود را در مکان مختلف قرار دادند.
محققان دریافتند افرادی که وابستگی بیشتری به تلفن های خود داشتند در مقایسه با کسانی که وابستگی کمتری داشتند وظایف خود را کمتر به نحو احسنت انجام دادند و عملکرد خوبی از خود نشان ندادند.
به گفته یکی از محققان، مهم نیست تلفن همراه خاموش یا روشن است و در کجا قرار دارد زیرا اضطراب ناشی از دور بودن از تلفن همراه توانایی مغز برای داشتن تمرکز و انجام وظایف را کاهش می دهد و افراد برای کاهش وابستگی به موبایل و سایر وسایل مشابه به مرور زمان این وسایل الکترونیکی را باید از خود دور نگه دارند.
advertising