دلایل لرزش ناگهانی بدن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/26
دلایل لرزش ناگهانی بدن

لرزش دست ها


رعشه در درجات مختلف در تمام افراد وجود دارد برای مثال وقتی دستها به صورت کشیده نگه داشته شود دستها اندکی لرزش پیدا می‌کنند اما عواملی هستند که این لرزش راتشدید می‌کنند از جمله استرس و اضطراب‌، خستگی و فعالیت فیزیکی شدید، مصرف الکل، پرکاری غده‌ی تیروئید و مصرف کافئین و سایر محرک‌ها.

رابطه‌ی علت و معلولی حاکم بر درمان بیماری با توجه به عوامل ایجاد کننده این لرزش نوع درمانها متفاوت است یعنی علت لرزش که مشخص شد درمان خاص برای آن صورت می‌گیرد.
اگر لرزش بر اثر استرس و اضطراب یا مصرف کافئین باشد با برخی درمانهای دارویی که پزشک تجویز می‌کند این لرزش فروکش خواهد کرد.
گاهی اوقات پرکاری تیروئید سبب لرزش بدن می‌شود که این وضعیت پرکاری باید بررسی شود و نسبت به درمان‌ این پر کاری اقدام شود.
از عوارض استفاده از داروهای بیماری‌های ریوی نیز ایجاد لرزش در بدن است که با کم کردن دارو این لرزش نیز کاهش پیدا می‌کند.
نوعی از لرزش به دلیل بیماری پارکینسون اتفاق می‌افتد که با بقیه فرق می‌کند و با استراحت فرد لرزش بوجود می‌آید که در این مورد توصیه می‌شود افراد با انجام فعالیت بدنی لرزش را کاهش دهند.
گاهی لرزش علت خاصی ندارد و ناشی از کهولت سن است که اگرچه با تجویز دارو کاهش پیدا می‌کند اما درمان قطعی ندارد.

پیشگیری از لرزش بدن


برای پیشگیری از این عارضه باید از نظر تغذیه به مصرف سبزیها و میوه‌ها به طور مناسب توجه کرد.
از مصرف چای و قهوه به صورت بی‌رویه باید خودداری کرد زیرا که موجب افزایش لرزش در افراد می‌شود.
افراد از برگ‌های کلم به دلیل داشتن ویتامینB که برای رشد مفید است استفاده کنند و همچنین از مصرف اسفناج، سیب‌زمینی، انجیر و لبو نیز برای کاهش این لرزش غافل نشوند.
همانطور که گفته شد نوع تغذیه و فعالیت فیزیکی در درمان یا افزایش این بیماری بسیار موثر است. تغذیه یا تحرکات فیزیکی می‌تواند برای افراد مضر واقع شود.

لرزش اصلی


در بعضی افراد به آهستگی پیشرفت می‌کند و از یک سمت بدن شروع می‌شود، ولی طی 3سال، هر دو سمت بدن را درگیر می‌نماید.در بسیاری موارد، دست‌ها گرفتارند، ولی سر، زبان، ساق‌ها و تنه نیز ممکن است گرفتار باشند.لرزش اصلی، ممکن است با آشفتگی خفیف راه رفتن همراه باشد. با افزایش سن، ممکن است کثرت لرزش کاهش یابد، ولی وخامت آن افزایش یافته و بر توانایی بیمار تأثیر خواهد گذاشت. هیجان، استرس، تب، خستگی بیش از حد جسمی یا پایین ‌بودن قند خون ممکن است افزایش دهنده لرزش باشداحتمال ارثی بودن این نوع لرزش بسیار است. لرزش اصلی علت شناخته شده ندارد.

دلایل کلی لرزش بدن


علتهای لرزش بدن هوای سرد یا ترس که باعث هم خوردن دندان‌ها می‌شود.
اختلال در بخش‌هایی از مغز که کنترل عضلات سراسر بدن و یا مناطق خاصی از بدن مانند دست‌ها را بر عهده دارند.
سوءتغذیه، ضعف مشکلات غدد مثل پرکاری تیروئید لرزش دست می‌تواند جنبه ارثی داشته باشد که این نوع لرزش در سنین پایین‌تر شروع شده و هنگام خستگی و استرس بیشتر می‌شود و با دارودرمانی مناسب قابل کنترل است.
آلودگی هوا، مسمومیت با فلزات سنگین از جمله سرب و کبالت مصرف موادمخدر، ترکیبات آمفتامین، داروهای روان‌گردان و استفاده بی‌رویه از داروهای اعصاب در شیرخواران مبتلا به فنیل کتونوری و نارسایی کبد لرزش دیده می‌شود.
مصرف بی‌رویه الکل، بی‌خوابی و شب زنده‌داری کمبود منیزیم و تیامین (ویتامین ب1) گزش بعضی انواع عنکبوت مثل عنکبوت پشت قرمز استرالیا

بیماری‌ هایی که سبب لرزش می‌ شوند، عبارتند از:


پارکینسون، ام اس و بیماری‌های مزمن کلیوی.

تشخیص لرزش بدن


تشخیص لرزش بدن پزشک ضمن معاینه، به بررسی قرینه بودن لرزش، حالت از بین رفتن حس، ضعف یا آتروفی عضله یا کاهش رفلکس‌ها مبادرت خواهد نمود.در صورتی که لرزش از نوع ارثی باشد، گرفتن سابقه خانوادگی مؤثر است.با آزمایش خون یا ادرار می‌توان بدکاری تیروئید، سایر علل متابولیک و تراز غیر طبیعی بعضی مواد شیمیایی را مشخص کرد که ممکن است سبب ایجاد لرزش شوند.
با استفاده از سی تی اسکن یا ام آر آی می‌توان فهمید که آیا لرزش در نتیجه نقص ساختاری به وجود آمده است یا حاصل تخریب مغز است.
پزشک، برای تشخیص مشکلات عضله یا عصب، دستور انجام الکترومیوگرافی دهد. با این آزمون فعالیت غیرارادی عضله و عکس‌العمل ماهیچه نسبت به تحریک عصب اندازه‌گیری می‌شود. علت لرزش بدن مواقعی که باید لرزش دست را جدی گرفت در مواردی که لرزش دست در سنین پایین‌تر شروع شود یا با علائم دیگری همراه باشد، یا در طول زمان بیشتر گردد، باید جدی گرفته شود. در بیماری‌های تحلیل برنده مغز مثل MS یا بیماری‌های مخچه‌ای یا پارکینسون این نوع لرزش‌ها دیده می‌شود.
advertising