هر آنچه در مورد تپش قلب باید بدانید

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/18
هر آنچه در مورد تپش قلب باید بدانید

علائم تپش قلب


افراد مختلف تپش قلب را به صورت های مختلفی تجربه می کنند. تپش قلب می تواند حس لرزش قلب، خفگی یا مور مور شدن را به شما منتقل کند. گاهی ممکن است حس کنید که قلب تان یک ضربان را جا می اندازد یا به سختی می تپد. بعضی افراد تپش قلب را به شکل ضربان هایی در گردن و قفسه ی سینه حس می کنند و برخی هم فقط احساس ناراحتی کلی دارند.

انواع تپش قلب خطرناک


معمولا تپش قلب هایی خطرناک هستند که به صورت حمله ای اتفاق می افتند و نه به خاطر اضطراب، دویدن و... در تپش قلب های مهم از لحاظ کلینیکی معمولا فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد یک دفعه دچار حمله تپش قلب می شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار پیدا کند و چشمانش سیاهی رود. اما نباید به صرف اینکه فرد مبتلا به تپش قلب این علائم را نداشته باشد، بگوییم وضعیتش اصلا مهم نیست.
ممکن است تپش قلب علت مهم یا غیرمهمی داشته باشد. برای مثال برخی از بیماران دچار کم خونی هستند یا اینکه استرس و اضطراب دارند و همین باعث می شود ضربان قلب شان تندتر بزند اما آنها فکر می کنند به تپش قلب مبتلا هستند. همچنین مشکلات تیروئیدی و مشکلات دریچه ای قلب هم ممکن است باعث ایجاد تپش قلب شود، برخی از تپش قلب ها ناشی از حالت آریتمی هاست. در این حالت، کانونی در داخل قلب شروع به حملات غیرطبیعی می کند. به عبارت دیگر ریتم طبیعی سینوسی قلب را به دست می گیرد و به صورت خودمختار شروع به حمله تپش قلب می کند. برخی از آریتمی ها شدید و خطرناک هستند و ممکن است منجر به ایست قلبی شوند. اما برخی دیگر خوش خیم هستند و خود به خود بهبود پیدا می کنند

روش تشخیص تپش قلب خطرناک


برای اینکه مشخص شود تپش قلب از نوع مهم است یا خیر می توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می شود نوار قلب گرفت. اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می تواند از دستگاه Holter Monitoring استفاده کند. به این صورت که پزشک دستگاه را به مریض وصل می کند و بعد او به منزل می رود و تا 24 ساعت ضربان قلبش در دستگاه ثبت می شود. بیمار باید در لحظاتی که احساس می کند تپش قلب دارد، دکمه دستگاه را فشار دهد تا آن لحظه علامت گذاری شود. سپس پزشک آن را بررسی می کند تا ببیند در آن لحظه واقعا آریتمی مهمی اتفاق افتاده یا صرفا علامتی بوده است که خود بیمار بیان کرده و چیز مهمی نیست.

دلایل تپش قلب


دلایل مختلفی برای تپش قلب وجود دارد. بعضی مواردِ تپش قلب به انقباض زودهنگام دهلیزهای بالایی قلب برمی گردند. وقتی دهلیزها به اندازه ی کسری از ثانیه زودتر از زمان مقرر منقبض بشوند، برای اینکه به آهنگ معمولی و صحیح خود برگردند لحظه ای بیشتر استراحت می کنند.

دلایل ضربان قلب نامنظم می‌تواند متنوع باشد از جمله استرس یا تنش، مصرف بیش از حد کافئین، نیکوتین یا الکل، فعالیت ورزشی شدید، شوک، کم‌آبی یا عدم تعادل هورمون‌ها. می‌توان تپش قلب را در گردن، گلو یا سینه احساس کرد. تپش قلب مسئله‌ی جدی نیست، و برخی درمان‌های طبیعی می‌توانند برای آن مفید باشند، اما اگر با علائمی مانند غش، دشواری تنفس یا درد قفسه سینه همراه باشد باید با یک پزشک مشورت کنید. اغلب اوقات مشاهده می‌شود که تپش قلب نتیجه‌ی یک سبک زندگی ناسالم، مصرف خوراکی‌های سنگین و پرادویه و نوشیدنی‌های مسموم است. اگر شما هم با این اختلال دست به گریبان هستید، می‌توانید از این درمان‌های خانگی طبیعی برای درمان آن استفاده کنید.
واکنش های شدید عصبی همچون استرس و اضطراب، شک و یا ترس
ورزش شدید
مصرف کافئین (موجود در چای، قهوه، شکلات و نوشابه های مشکی)
مصرف نیکوتین
قند خون پایین
کم خونی
تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی، بارداری و یا یائسگی
مصرف داروهای سرماخوردگی که حاوی پزودوافدرین (pseudoephedrine) اند.
مصرف بعضی از داروهای استنشاقی بیماری آسم که حاوی محرک هستند.
داروهای مسدود کننده بتاو ضد احتقان ها (decongestants).
مواد مخدر همچون آمفتامین ها و کوکائین

عوامل ایجاد کننده تپش قلب:


کم خونی
تیروئید پرکار
بارداری
یائسگی
سوزش سردل (رفلاکس اسید)
کم آبی
کمبود پتاسیم
نیکوتین
ورزش
ایستادن برای مدت طولانی
بلعیدن
قند خون پایین
مصرف زیاد کافئین، الکل یا شکلات
افتادگی دریچه ی میترال
مواد مخدر و داروهایی مثل کوکائین، آمفتامین، قرص های لاغری، برخی دارو های سرفه و سرماخوردگی، بعضی آنتی بیوتیک ها، هورمون تیروئید، دیگوکسین و داروهای درمان آسم؛
مکمل های رژیمی مثل افدرا، جینسینگ، نارنج، والرین یا زالزالک.

درمان تپش قلب


استرس
ورزش
سیگار کشیدن
مصرف کافئین
مصرف دارو یا در موارد خاص برخی بیماری ها
پپش قلب در برخی موارد خاص نگران کننده است (گاهی نشانه آریتمی قلبی است) اما در اکثر موارد مشکل جدی وجود ندارد

چه زمانی باید نگران تپش قلب باشیم؟


قلب انسان در روز حدود 100هزار بار می زند. انسان های سالم هیچگاه به این فکر نمی کنند که با چه سرعت و نظمی این ضربان انجام می شود. در واقع عدم احساس کار قلب، این خادم ساکت و همیشگی، جزئی از احساس خوب و زیبای زندگی و زنده بودن است. به همین دلیل وقتی کار قلب خود را احساس می کنیم یا در نوار قلبی متوجه می شویم که قلب مان گاهی خارج از نوبت یعنی تندتر یا آرام تر می تپد، دچار ترس و وحشت می شویم. مهم این نیست که ضربان قلب تند، یواش یا بی نظم باشد.
اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بیهوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا اینکه در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد باید زنگ خطر را به صدا درآورید و به پزشک مراجعه کنید.

قلب زنان تندتر می زند
کندی ریتم قلب زیر 60 ضربه در دقیقه «برادی کاردی» و ضربان بالای 100ضربه در دقیقه «تاکی کاردی» نام دارد. منشا آریتمی می تواند در دهلیزها یا بطن های قلب باشد.بین زنان و مردان در ابتلا به بیماری آریتمی قلبی تفاوت کلی نمی توان قائل شد. براساس آمار می توان گفت زنان نسبت به مردان هنگام آرامش، ضربان قلب شان بالاتر است. زنان کمتر دچار بیماری تنگی عروق قلب می شوند اما فاکتورهای به وجود آورنده اختلالات ضربان قلب درآنان موثرتر است. اختلالات ضربان قلب در زنان بیشتر اوقات دلیل هورمونی دارد. زنان جوان بیشتر در زمان عادت ماهانه یا کم خونی دچار تاکی کاردی می شوند و زنان مسن تر در زمان یائسگی.
advertising