عرق دست و پا علائم چه نوع بیماری است

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/15
عرق دست و پا علائم چه نوع بیماری است

تغذیه نامناسب علت عرق پا


شاید ندانید و یا باورتان نشود اما برخی مواد غذایی باعث افزایش تعریق پاها می شوند. در بین این مواد غذایی می توان به مواد غذایی تند، نوشابه های گازدار و کافئین اشاره کرد. اگر تعریق زیادی در ناحیه پاها دارید چند هفته تا چند روز از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید. اگر بعد از این مدت تغییر و بهبودی در تعریق پاها حاصل شد مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید.

مشکلی در سلامتی تان دارید که موجب تعریق پا می شود


مشکلاتی مانند دیابت، بیماریهای مربوط به دستگاه عصبی، مشکلات کبدی و یبوست باعث افزایش تعریق در ناحیه پاها می شود. اگر از کیفیت خوب کفش ها و جوراب هایتان اطمینان دارید و تغذیه تان حاوی ترکیباتی که گفته شد نیست اما پاهایتان زیاد عرق می کند بهتر است نزد پزشک رفته و آزمایش دهید.

دچار هایپرهیدروز یا تعریق زیاد هستید


هایپرهیدروز یا تعریق زیاد وضعیتی است که باید با مداخله پزشک تشخیص داده شود. در این مشکل در غدد مولد عرق برخی نواحی بدن اختلالی وجود دارد و در این صورت بدون دلیل مشخصی تعریق زیادی تولید می شود. در برخی موارد جدی برای درمان و کنترل مشکل نیاز به مداخله دارویی وجود دارد. در برخی موارد بسیار حاد حتی جراحی های سرپایی نیز انجام می شود.

عدم بهداشت علت تعریق پا


یکی از رایج ترین عوامل تعریق زیاد عدم رعایت بهداشت است. اگر بهداشت پا را درست رعایت نکنید تعریق و بوی بد اجتناب ناپذیر می شود. برای مقابله با این مشکل لازم است پاها را به خوبی شستشو دهید و آنها را با دقت خشک کنید. هر روز جوراب هایتان را عوض کرده و بشویید. می توانید از پودر تالک نیز برای جذب تعریق زیاد استفاده کنید.

مضطرب یا عصبی هستید


یکی از عوامل اصلی تعریق زیاد پاها عوامل روحی است. در شرایطی که احساس ترس، استرس، اضطراب، عصبانیت و غیره غلبه می کند میزان تعریق بیشتر می شود. برای مقابله با این مشکل آرامش تان را حفظ کنید.

تعریق پا زمینه ژنتیکی دارد


در برخی مواقع تعریق زیاد پاها به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می دهد. اگر از اعضای خانواده تان افرادی بوده اند که از تعریق زیاد پاها رنج برده اند احتمالا شما نیز به این مشکل دچار هستید. در اینصورت غیر از انتخاب محصولات بهداشتی و رعایت بهداشت کار دیگری از دستتان بر نخواهد آمد.

پاهایتان دچار باکتری شده است که موجب عرق شده


پاها به دلیل قرار گرفتن در کفش و محبوس بودن محل مناسبی برای رشد باکتری ها هستند. اگر دچار قارچ ناخن هستید حتما از پماد مناسب برای مقابله با این مشکل استفاده کنید و یا اینکه به پزشک مراجعه کنید. درمان این مشکل می تواند تعریق زیاد پاها را نیز کاهش دهد.

علت عرق کردن کف دست و پا به طور کلی شامل موارد زیر است


عریق کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و همیشه نارسایی تیروئید,علت بروز آن نیست. یک متخصص بیماریهای غدد در این باره گفت :درصد بسیار کمی از افرادی که دچار تعریق شدید کف دست می شوند دچار اختلالات غده تیروئید هستند

توارثی تعریق کف دست از کودکی شروع شده، در دوران بلوغ شدت یافته و در جوانی با استرس های این دوران به اوج خود می رسداین بیماری در برخی مواقع به قدری شدت می یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می چکد یا کاغذ زیر دست بیمار به طورکامل خیس می شود.

شما اول باید استرس خود را درمان کنید تا بتوانید عرق دستتان را درمان کنید .استرس خود عامل همه ی بیماری ها است. موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل است، اما موارد شدید به درمان های دارویی پاسخ نمی دهد و باید جراحی شود

جلوگیری از اضطراب تا حد زیادی در کاهش تعریق موثراست، شستن دستها و دوش گرفتن های مکرر در درمان موقتی این بیماری موثر است.
advertising