عوامل ایجاد سینوزیت در فصل پاییز و زمستان چیست

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/11
عوامل ایجاد سینوزیت در فصل پاییز و زمستان چیست

چرا بیشتر در فصل زمستان دچار سینوزیت می شویم


آلرژی و سرماخوردگی می ‌تواند موجب سینوزیت شود.
انحرافات تیغه بینی که راه انتقال ترشحات سینوس به بینی را می بندد، می‌ تواند موجب سینوزیت شود.
پولیپ ‌های داخل بینی هم با انسداد راه ارتباطی بین سینوس ها و بینی، موجب سینوزیت می ‌شوند.
گاهی این راه ارتباطی باز است، ولی مژه‌های سینوس در اثر عاملی مانند خشکی هوا، آلودگی هوا و سیگار، فلج شده و ترشحات را خارج نمی‌ کنند.

درد پیشانی، بینی و حتی زیرچشم‌ها به علت سینوزیت


سینوزیت، التهاب و ورم سینوس هاست. به هر علتی مخاط سینوس‌هایی که در حفره‌های استخوان جمجمه و صورت قرار دارند، دچار ورم شود، سینوزیت رخ می ‌دهد. علت این التهاب ممکن است سرماخوردگی، حساسیت فصلی، هوای آلوده و حتی مواد شوینده شیمیایی مانند سفیدکننده ها باشد.
در هر طرف صورت چهار سینوس وجود دارد: سینوس‌های فکی در زیر چشم، سینوس‌های پیشانی، سینوس‌های پرویزنی بین چشم‌ها و بینی، و بالاخره سینوس های‌ شب‌ پره‌ای که پشت چشم‌ ها قرار دارند. سینوس‌ها از دوران تولد نوزاد به تدریج رشد می‌ کنند و بزرگ می‌ شوند. در 18تا 20سالگی به حداکثر رشد خود می ‌رسند.

آیا هرنوع سرماخوردگی‌ منجر به سینوزیت می‌شود؟


باید گفت سینوزیت مثل سرماخوردگی است، با این تفاوت که سرماخوردگی بعد از یک هفته خوب می‌شود، ولی سینوزیت خیر. سرماخوردگی‌ای که بعد از 5 الی 6 روز به جای بهتر شدن، بدتر شود، ممکن است نشان دهنده ی عفونت سینوس ها باشد.
ما به این عفونت، "سینوزیت حاد" می‌گوییم؛ یعنی بیمار از قبل هیچ مشکلی نداشته و با یک‌بار سرماخوردگی شدید دچار سینوزیت شده ‌است. به‌ طور کلی شمار کمی از سرماخوردگی ‌ها به سینوزیت منجر می‌شوند.

تشخیص سینوزیت چگونه است؟


عکس‌ های ساده، سی‌ تی ‌اسکن و آندوسکوپی بینی به تشخیص کمک می‌ کند.
اغلب اوقات رادیوگرافی‌های ساده کافی نیست و سی ‌تی‌ اسکن و آندوسکوپی سینوس بسیار کمک ‌کننده هستند.
advertising