سینوزیت و درمان خانگی آن

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/09/07
سینوزیت و درمان خانگی آن

علائم سینوزیت


ترشحات سبز یا زرد بینی
بینی گرفته
درد و حساسیت در اطراف گونه ها، چشم یا پیشانی
سردرد سینوسی
دندان درد
احساس بوی نامطبوع
نفس بد (هالیتوز)

درمان سریع سینوزیت



بخور گرفتن


بخور یکی از بهترین راه ها برای باز شدن سینوس است. برای تولید بخور مناسب، وارد حمام شوید و آب داغ را باز کنید و در را ببندید تا حمام بخار بگیرد. در حالتی که آب داغ باز است سه تا پنج دقیقه در حمام بمانید. در این حالت گرفتگی بینی برطرف می شود. همچنین می توانید سر را بر روی یک ظرف بخار بگیرید و سر را بپوشانید. ده دقیقه نفس بکشید تا زمانی که حس کنید گرفتگی بینی برطرف شده است.
اگر در هنگام بخور احساس سرگیجه کردید هوای تازه تنفس کنید. این سرگیجه موضوعی مهم نیست و جای نگرانی وجود ندارد.
می توانید از روغن هایی مانند اسطوخودوس، نعناع و اوکالیپتوس در آب حمام استفاده کنید. این روغن ها خاصیت باز کنندگی دارند. روغن اوکالیپتوس خاصیت ضد میکروبی، ضد التهاب و باز کنندگی دارد. همچنین عفونت سینوس را از بین می برد و سینوس ها را پاک می کند. می توانید پنج تا ده قطر از این روغن را داخل آب حمام بریزید.
روغن های گفته شده را از دسترس کودکان دور نگه دارید. این روغن ها می توانند مشکلاتی جدی ایجاد کنند و گاهی نیز حتی باعث مرگ می شوند.


از کمپرس گرم استفاده کنید


گرما می توانید از گرفتگی بینی جلوگیری کند و سینوزیت را برطرف کند. یک حوله مرطوب بردارید و به مدت دو دقیقه در مایکروفر قرار دهید. دما باید بالا باشد اما باید قابل تحمل باشد. حوله را بر روی بینی قرار دهید و تا زمانی که گرمایش از بین می رود بگذارید بماند. این کار را تکرار کنید. این کار از گرفتگی بینی جلوگیری می کند و باعث پاکی آن می شود.


استفاده از اسپری محلول نمک


اسپری محلول نمک برای جلوگیری از گرفتگی بینی مناسب است. می توانید هشت اونس آب گرم را با یک قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. می توانید از یک دستگاه مکش استفاده کنید. انتهای دستگاه را داخل ظرف محلول قرار دهید و آن را فشار دهید تا آب را آزاد کند سپس بگذارید دستگاه با آب پر شود. سپس انتهای کوچک آن را داخل بینی قرار دهید و دو بار اسپری کنید. با این کار مایع وارد بینی می شود و گرفتگی آن را برطرف می کند.

ورزش


اگرچه در هنگامی که سینوزیت دارید خیلی تمایل به ورزش کردن ندارید اما فعالیت فیزیکی به شما کمک می کند مخاط از سینوس ها خارج شود و گرفتگی بینی برطرف شود. پانزده تا بیست دقیقه ورزش هوازی به شما کمک زیادی می کند.


ماساژ


گاهی اوقات می توانید با استفاده از دست به ماساژ سینوس بپردازید. سعی کنید با استفاده از انگشتان وسطی و حرکات چرخشی بر پیشانی بر روی پل بینی، بینی چشم ها و زیر چشم ها فشار وارد کنید. از روغنی مانند روغن روزماری نیز استفاده کنید تا به باز شدن مجرای سینوس کمک کند.

چه زمانی برای سینوزیت به پزشک مراجعه کنم


اگر علائم شما معمولی هستند و در حال بهتر شدن هستند، معمولا نیازی نیست به دکتر مراجعه کنید و می توانید در خانه، از خود مراقبت کنید اما در این شرایط، به پزشک مراجعه کنید:
اگر علائم شما در حال شدیدتر شدن و بدتر شدن هستند
علائم بعد از 7تا 10روز بهبود نیافته اند
اغلب قسمت های مختلفی از سینوزیت خود را تجربه می کنید.
دکتر شما ،معمولا قادر به تشخیص سینوزیت از طریق معاینه علائم از داخل بینی است اگر سینوزیت شدید یا تکرار شونده ای دارید، ممکن است آنها نیاز به بررسی بیشتری توسط متخصص گوش، بینی و گلو دارند.
advertising