عمل جراحی افزایش قد خطرات و عوارض

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/03/28
عمل جراحی افزایش قد خطرات و عوارضدر این مقاله به معرفی خطرات و ریسکهای این عمل و بیان دلایل مردود بودن آن پرداخته می‌شود.
جراحی افزایش قد عملی دشوار و پیچیده است که به منظور افزایش دائمی قد انجام می‌شود. استخوان در این عمل بریده می‌شود و سپس وسیله‌ای کار گذاشته می‌شود که فاصله بین دو قطعه استخوان را عریض‌تر می‌کند و استخوان جدید در آنجا رشد می‌کند. اما این روش بسیار پیچیده و هزینه آن سرسام‌آور است، شکی نیست که قد فرد به کمک این جراحی بلندتر می‌شود، بااین حال باید برآورد کرد که این کار به چه قیمتی انجام می‌شود و آیا این دستاورد ارزش قبول کردن اثرهای جانبی متعدد را دارد یا خیر. شایان ذکر است که یگانه هدف این جراحی بلندتر کردن قد نیست، بلکه با این عمل می‌توان به افرادی کمک کرد که از مشکل نامساوی بودن پاها، کوتولگی و اختلال‌های گوناگون ساق پا رنج می‌برند. عامل‌های متعددی را می‌توان در توضیح مناسب نبودن این روش درمانی برای افزایش قد برشمرد.

فهرست مطالب


1 معایب عمل جراحی افزایش قد
1.1 هزینه بالا
1.2 مدت زمان طولانی درمان
1.3 رنجش و آزردگی خانواده
1.4 درد غیرقابل تحمل
1.5 درآمد نداشتن در مدت بهبود
1.6 احتمال لزوم انجام جراحی دوم
2 ریسک ها و خطرات عمل جراحی افزایش قد
2.1 عوارض و خطرهای اصلی
2.1.1 شکستگی و یکپارچه نبودن استخوان
2.1.2 آسیب‌دیدگی عصب‌ها و رگ‌های خونی
2.1.3 به هم پیوستگی پیش از موعد
2.2 عوارض و خطرهای جزیی
2.2.1 عفونت
2.2.2 جای زخم
2.3 دیگر عوارض

معایب عمل جراحی افزایش قد



هزینه بالا


هزینه جراحی بلند شدن قد سرسام‌آور است و بسیاری توان پرداخت آن را ندارند یا مجبورند برای پرداخت هزینه سنگین این عمل بخش قابل توجهی از پس‌انداز خود را برداشت نمایند. به علاوه نباید بهای سنگین خرید داروها و دیگر ضروریات را نیز فراموش کرد. بنابراین در مجموع مبلغ بالایی از حسابتان کسر خواهد شد.

مدت زمان طولانی درمان


بیمار پس از جراحی باید حدود 3 ماه یا تا زمانی که استخوان‌ها قدرت کافی برای تحمل درد را بیابد، استراحت مطلق داشته باشد. به این ترتیب بیمار کاملاً به دوستان یا خانواده خود وابسته خواهد شد و احتمال دارد به دلیل ناتوانی و درماندگی موقتی متحمل ضربه عاطفی شود.

به طور کلی یک فرد بالغ سالم برای افزایش معمول 5 سانتی متری (50 میلی متری) قد باید تحمل طی شدن فرایندی 6ماهه را پس از عمل داشته باشد تا مجدداً بتواند راه برود؛ البته این روند گاهی طولانی‌تر می‌شود.

در حالی که سرعت رشد و احیاء استخوان 1 میلی متر در روز است، اما چون عضله‌ها، رگ‌های خونی، عصب‌ها و تاندون‌ها سرعت رشد آهسته‌تری دارد، برآیند این دو باعث می‌شود برای یک فرد بالغ و سالم بیشینه سرعت افزایش طول استخوان درشت نی و استخوان ران به ترتیب 0.66 میلی متر و 1 میلی متر در روز باشد.

رنجش و آزردگی خانواده


از آنجایی که بیمار نباید کوچکترین حرکتی داشته باشد، یکی از اعضا خانواده یا دوستان باید همواره در کنار بیمار بستری حضور داشته باشد. این پرستاری مداوم که بدون تردید وظیفه‌ای پرمسئولیت و دشوار است، گاهی کلافه کننده می‌شود.

درد غیرقابل تحمل


درد دوره درمان بسیار توان‌فرسا و به جرات می‌توان گفت که شبیه به شکنجه‌ای دردناک است. بیمار در اثر تحمل این درد دچار مشکلاتی مانند بی‌خوابی و ناآرامی شدید می‌شود. به علاوه بیمار به دلیل تحمل درد مداوم گاهی اوقات بسیار کلافه می‌شود و دست به حرکاتی جنون‌آمیز می‌زند. این درد چنان طاقت‌فرسا است که اکثر بیماران پس از عمل از انجام دادن این جراحی کاملاً نادم و پشیمان می‌شوند و آرزو می‌کنند که ای کاش هیچ‌گاه با انجام آن موافقت نکرده بودند.

درآمد نداشتن در مدت بهبود


بیمار با توجه به استراحت مطلق 3 ماهه پس از جراحی قادر به کار کردن نیست و بنابراین فقدان درآمدی این چند ماه نیز به هزینه‌های درمان اضافه خواهد شد.

احتمال لزوم انجام جراحی دوم


چنانچه بدن پذیرای تغییرها نباشد یا جراحی اولیه به خوبی انجام نشده باشد، جراحی دیگری باید برای بهینه‌سازی نتیجه انجام شود. هزینه جراحی دوم به اندازه جراحی اول است و بیمار باید درد مشابهی را تحمل کند. از این گذشته زمان بهبود و التیام پس از جراحی دوم نیز همانند جراحی اول طولانی است.

بنابراین جراحی افزایش قد از نظر تخصصی بهترین روش بلند کردن قد محسوب نمی‌شود، چرا که بیمار هزینه بالایی متقبل می‌شود، انعطاف‌پذیری‌اش صدمه می‌بیند، در کار و کسب درآمد وقفه ایجاد می‌شود، عوارض جراحی قابل توجه است، بیمار تا 3 ماه نیازمند کمک دیگران است و باید دردی عذاب‌آور را تحمل کند.

ریسک ها و خطرات عمل جراحی افزایش قد


عوارض و خطرهای اصلی
شکستگی و یکپارچه نبودن استخوان
در تمام روش های افزایش قد یک یا چند استخوان به دو بخش (استئوتومی یا شکستن استخوان) تقسیم و سپس دو بخش شکسته شده به آهستگی از هم جدا می‌شود. در مجموع تمام این روش‌ها بر توانایی طبیعی استخوان برای رشد و احیا متکی است. چنانچه سرعت جدا شدن از سرعت رشد استخوان بیشتر باشد، احتمال این که دو بخش استخوان کاملاً جدا از یکدیگر بماند و به صورت یکپارچه رشد نکند، بالا خواهد بود. این مورد گونه‌ای شکستگی و عارضه‌ای جدی است که منجر به معکوس شدن افزایش قد می‌شود و گاهی اوقات باید پیوند استخوان برای جبران و ترمیم آن انجام شود.

آسیب دیدگی عصب ها و رگ های خونی


پی‌آمد جراحی افزایش قد کشیده شدن رگ‌های خونی و اعصاب است که به نوبه خود به آسیب‌دیدگی آنها منجر می‌شود که برای درمان آن باید جراحی انجام شود یا داروهای خاصی تجویز گردد.

هر چند این نوع آسیب دیدگی متداول‌تر از شکستگی است، اما می‌توان با اطمینان از این که سرعت افزایش قد در حدی است که بدن قادر به مدیریت آن است، امکان بروز این عوارض را کاهش داد.

به هم پیوستگی پیش از موعد


چنانچه سرعت افزایش طول استخوان بیش از حد آهسته باشد، التیام و جوش خوردن استخوان پیش از تکمیل فرایند افزایش قد رخ می‌دهد و به این ترتیب هدف انجام عمل محقق نمی‌گردد. با نظارت دقیق بر رشد استخوان می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد، اما در صورت مواجهه با آن، جراحی خارج از برنامه باید انجام شود.

عوارض و خطرهای جزیی



عفونت


زمانی که دستگاه مخصوص افزایش قد در بدن قرار داده می‌شود، احتمال بروز عفونت در ناحیه‌های تماس آن با بافت‌های بدن وجود دارد. عفونت ناحیه‌های قرار گرفتن پین، یعنی محلی که پین پوست و استخوان را به یکدیگر متصل می‌سازد، در روش‌های بیرونی بسیار شایع است. حال آن که عفونت در روش‌های درونی نادر است، اما اگر بروز یابد، بسیار وخیم و جدی خواهد بود، چون عفونت درون بدن محبوس خواهد شد و گاهی تا مدت‌ها تشخیص داده نمی‌شود.

جای زخم


چون در جراحی افزایش قد برش‌های متعددی در پوست و گوشت ایجاد می‌شود، احتمال به جا ماندن اثر زخم بالا است. جای زخم به ویژه در صورت انجام روش‌های بیرونی ناخوشایند است، چرا که چندین جای زخم بر روی بدن باقی می‌ماند که بعضی از آنها بسیار طولانی و عمیق است.

دیگر عوارض


هر روش با خطرها و عوارض منحصر به فرد خود همراه است و پیش از هر گونه تصمیم‌گیری جراح باید بیمار را کاملاً از خطرهای احتمالی‌ هر عمل مانند شکستگی پین در روش‌های بیرونی آگاه کند.
advertising