ختنه موجب کاهش عفونت ادراری در نوزادان

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/15
ختنه موجب کاهش عفونت ادراری در نوزادان

بهترین زمان ختنه:


بهترین زمان انجام ختنه بدو تولد و در غیر این صورت سنین پایین‌تر کودکی است.
هفته اول نوزادی بهترین زمان برای ختنه پسران می‌باشد . همزمان با افتادن ناف نوزاد جای ختنه نیز به سرعت خوب می‌شود. در این زمان به دلیل خواب زیاد نوزاد و کم بودن تحرک او هم اینکه در آغوز شیر مادر آنتی اکسیدان هایی وجود دارد که باعث ترمیم بهتر زخم و جلوگیری از عفونت جای زخم می‌گردد.

فواید ختنه نوزادان:


1.ختنه از عفونت‌های ادراری نوزادان پسر به میزان چشم‌گیری جلوگیری می‌کند . با قاطعیت می‌توان گفت انجام عمل ختنه در دوران نوزادی و سنین کم به طور قابل‌توجهی میزان عفونت‌های ادراری را کاهش می‌دهد.باید توجه داشت یکی از علل اساسی نارسایی مزمن کلیوی و درمان با دیالیز عفونت ادراری می‌باشد که این اهمیت انجام ختنه را در پیشگیری از عفونت ادراری در بدو تولد و سن پایین دو چندان می‌کند.

2.از فواید دیگر انجام ختنه دوران نوزادی و زیر شش ماه ترمیم عالی زخم این سنین می‌باشد و تقریباً هم زمان با افتادن بند ناف زخم ختنه نوزادان نیز ترمیم خواهد شد و همچنین به دلیل وجود آنتی بادی‌هایی که از خون مادر به نوزاد می‌رسد میزان عفونت محل ختنه در بدو تولد بسیار ناچیز است.

3.تأثیرات روحی بسیار کم ختنه در سنین پایین هم برای والدین و چه برای کودک ازجمله فواید ختنه برای کودکان زیر شش ماه و نوزادی است.

4.پیشگیری از سرطان آلت تناسلی:در برخی موارد کم وزن بودن یا ناتوانی نوزادان و یا تنگی نوک مجرای ادراری باعث می‌گردد پزشکان ختنه را به تعویق بیاندازند .البته توصیه می‌شود نوزادان بالای ۳ کیلوگرم ختنه شوند ولی در مورد تنگی نوک مجرای ادراری می‌توان گفت امکان این عارضه بسیار کم و جزئی است که به وسیله توصیه‌های پزشک این امکان به حداقل خواهد رسید و در صورت وجود این عارضه درمان بسیار ساده می‌باشد.

عفونت‌های ادراری در کودکان پسر ختنه نشده شایع‌تر است، در کودکان اختلالات مادرزادی و ژنتیکی نیز آنها را مستعد عفونت ادراری می‌کند.

افراد تا زمانی که در دستگاه ادراری و کلیه‌های خود دچار مشکل نشوند به پزشک مراجعه نمی‌کنند درحالی که سیتم کلیه بخش فعالی در خون‌رسانی و تنظیم فشارخون دارند.

عفونت‌های ادراری جزو مسائل شایعی محسوب می‌شوند که علت آن در بزرگسالان و کودکان متفاوت است، در کودکان اختلالات مادرزادی و ژنتیکی آنها را مستعد عفونت ادراری می‌کند که جزو شایع‌ترین اختلالات در رشد کودکان محسوب می‌شود.

این جراح کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد: در بزرگسالان عادات اجتماعی اشتباه، رفتارهای نادرست ادراری و عدم رعایت مسائل اخلاقی سبب بروز عفونت‌های ادراری می‌شود که شایع‌ترین عفونت ادراری ریفلاکس و برگشت ادرار به کلیه‌ها است که اگر زود تشخیص و درمان نشود آسیب‌های جبران ناپذیری را به کلیه‌ها وارد می‌کند.

ایجادی با بیان اینکه 80درصد زنان در طول عمر خود حداقل یک بار دچار عفونت ادراری می‌شوند، احتمال این عفونت در مردان و کودکان کمتر است، اما همچنان رعایت نکردن مسائل بهداشتی این مسئله را تشدید می‌کند.

پسر بچه‌ها قبل از ختنه شدن عفونت ادراری ممکن است مبتلا شوند اما بعد از ختنه این عارضه برطرف می‌شود بنابراین عفونت ادراری در پسرهای ختنه نشده چندین برابر پسرهای ختنه شده است.

عفونت ممکن است در کودکان با تب یا درد در قسمت تحتانی شکم و سوزش ادرار همراه باشد و حتی ممکن است به علت سوزش ادرار، تمایل به ادرار کردن نداشته البته ممکن است عفونت بدون نشانه و پنهان باشد که نیاز به معاینه و آزمایش پزشک دارد.
advertising