علائم گردش خون ضعیف و نامناسب به همراه دلایل آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/02
علائم گردش خون ضعیف و نامناسب به همراه دلایل آن

کُندیِ گردش خون یعنی چه؟


کسی که دارای گردش خون نامناسب و ضعیف است، به اندازه‌ی کافی خون به نقاط خاص بدن‌اش نمی‌رسد. رسوب‌های خونی و برخی عوامل دیگر باعث می‌شوند سرعت گردش خون پایین بیاید و انتقال خون به پاها، بازوها، قلب و دیگر اعضای مهم بدن دچار اختلال شود.
عادات خاص زندگی، بیماری‌های خاص، و رفتارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند یک فرد را در معرض چنین مشکلی قرار دهند. سیگار کشیدن، بارداری، اختلالات غذایی، و افزایش وزن چند مورد از موارد متعددی هستند که باعث می‌شوند یک فرد دچار چنین آسیبی شود.
گردش خونِ نامناسب می‌تواند آدم‌ها را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار دهد و اگر درمان نشود می‌تواند آسیب جدی به مغز، قلب، کبد، کلیه و دست‌ها و پاها وارد کند. این عارضه بیش‌تر در میان آدم‌های مسن رایج است ولی در هر سنی که هستید باید آن را جدی بگیرید.

علائم گردش خون نامناسب


گردش خون نامناسب یا ضعیف به دلیل ماهیت آرام و ساکت‌اش بسیار خطرناک است. این بیماری در مراحل ابتدایی‌اش به راحتی نادیده گرفته می‌شود و تنها زمانی متوجه‌ی آن می‌شوید که وضعیت خیلی بدتر شده باشد. علائم زیر، نشانه‌های رایجی از فرآیند ضعیف شدن گردش خون هستند.

زخم های پا علائم گردش خون نامناسب


این‌گونه زخم‌ها نقاط ملتهب و دردناکی روی پوست هستند که مانند جوش به راحتی از بین نمی‌روند. افرادی که گردش خون نامناسب یا ضعیف دارند شاید به‌تدریج متوجه‌ی ایجاد چنین زخم‌هایی روی پاها و ساق پاهای‌شان شوند. حتما به لکه‌ها و نقاط قرمزرنگ و خشک و با اندازه‌های مختلف روی پوست پاهای‌تان توجه کنید.


ورم علائم گردش خون نامناسب


اگر گردش خون نامناسب در عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد کند، می‌تواند منجر به تورم غیرطبیعی شود. به دلیل کندیِ جریان خون ممکن است دست‌ها یا پاهای‌تان دچار تجمع مایعات شوند و به‌تدریج متورم ‌شوند و باد ‌کنند. دلیل این اتفاق آن است که دستگاه گردش خون تلاش می‌کند فشار را کاهش دهد، در نتیجه باعث ایجاد مایعاتی به نام اِدِم می‌شوند.

تغییر رنگ پوست علائم گردش خون نامناسب


وقتی میزان کافی از اکسیژن درون رگ‌ها در جریان نباشد، به‌تدریج متوجه‌ی تغییر رنگِ پوست‌تان می‌شوید، که به آن سیانوز نیز می‌گویند. انگشتان دست‌ها و پاهای‌تان اندکی کبود می‌شوند و نقاط دیگرِ بدن‌تان نیز ممکن است کمی آبی‌رنگ به نظر بیایند.

علائم گردش خون نامناسب رگ های واریسی


اگر دریچه‌هایی که در رگ‌ها، خون را به سمت بالا می‌فرستند، ضعیف شوند، باعث ایجاد فشار و لخته‌های خونی در آن رگ‌ها ‌می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود رگ‌هایی که در زیر سطح پوست قرار دارند، پیچ بخورند و متورم شوند. در این صورت شاید پس از مدت طولانی نشستن، احساس درد کنید یا هر از گاهی در طول روز دچار خارش شوید. این‌گونه رگ‌های واریسی اغلب در پشت پا و قوزک پا دیده می‌شوند.

ریزش مو و سستی ناخن ها علائم گردش خون نامناسب


یکی از بارزترین علائمی که نشان می‌دهد مواد غذایی به اندازه‌ی کافی در بدن‌تان جریان پیدا نمی‌کند، خشکی و سستی در مو و ناخن‌های‌تان است. ممکن است موها‌ی‌تان به‌تدریج خشک و نازک، و به صورت موضعی دچار ریزش شوند. پوست‌تان نیز ممکن است خشک و حساس شود، و همین‌طور ناخن‌های‌تان سست و به راحتی جدا شوند. در حقیقت، ناخن‌های دست‌ می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی‌تان بگویند.


مشکلات گوارشی علائم گردش خون نامناسب


اگر خون کم‌تری به نقاط مختلف بدن‌تان برسد، فرآیندهای بدنی‌تان نیز به همان میزان کندتر می‌شوند. اگر فرآیند گوارش نیز کند شود، منجر به یبوست خواهد شد. در ین صورت روده به سختی و آرام‌تر حرکت می‌کند

گردش خون ضعیف:


گوارش کند، نفخ، اسیدی شدن معده یا حتی یبوست می تواند از علائم گردش خون نامناسب و ضعیف در بدن باشد. بنابراین لازم است که مورد بررسی قرار بگیرد.

گردش خون ضعیف به علت ریزش مو و شکنندگی ناخن ها


ریزش مو و شکنندگی ناخن انگشتان علل مختلفی مانند تغذیه نامناسب یا حتی استرس دارند. این مشکلات در عین حال می تواند به این معنی باشد که تمام بخش های بدن به خوبی از خون باکیفیت و مواد مغذی سیراب نمی شوند.

در واقع گردش خون ضعیف می تواند باعث خشک شدن موها و حساسیت آنها و حتی ریزش منطقه ای شود. این مشکل همچنین باعث ایجاد نوعی حس سوزش در ناخن ها می شود. اگر گردش خون تان ضعیف باشد، حتی با لمس ساده اشیاء نیز شاهد شکستن ناخن هایتان خواهید بود.
advertising