چرا بعد از ایستادن دچار سرگیجه می شویم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/18
چرا بعد از ایستادن دچار سرگیجه می شویمبرای هر کسی اتفاق افتاده و مرتباً اتفاق می افتد که هنگام بلند شدن از پشت میز یا رختخواب ناگهان احساس سرگیجه کرده و مجبور می شوید دست خود را به جایی بگیرید که نیفتید. در بعضی از موارد نقطه های سیاهی را روبروی خود می بینید و در نهایت باید خود را محکم گرفته یا به جایی تکیه دهید تا سرگیجه به اتمام برسد و البته این اتفاق نیز در عرض چند ثانیه رخ می دهد. کارشناسان برای این حالت ناخوشایند یک اسم خاص انتخاب کرده اند پایین آمدن فشار خون اولیه هنگام بلند شدن. اگر شما نیز این حالت را تجربه می کنید و البته کارشناسان نیز تایید کرده اند که اکثر افراد به طور روتین به این عارضه دچار می شوند، باید بدانید که پایین آمدن فشار خون در هنگام ایستادن کاملاً طبیعی و بی ضرر است.

نیروی جاذبه بخش زیادی از خون را به سمت پایین بدن و به سمت پاهای شما می کشد که این موضوع باعث می شود قلب و شاهرگ ها کار بیشتر و سخت تری برای پمپاژ خون به مغز داشته باشند. دکتر فیلیپ لو، استاد عصب شناسی از کلینیک مایو در روچستر ایالت مین تحقیقات کاملی را در مورد این عارضه و درمان آن انجام داده است. وی در این باره چنین می گوید:
قلب یک پمپ است و وقتی شما به طور ناگهانی از سرجایتان بلند می شوید مقدرا خونی که به سمت قلب می رود کاهش پیدا می کند. این موضع باعث می شود که یک افت فشار خون موقتی در بدن رخ دهد و مدت زمان کوتاهی طول می کشد تا مکانیزم های اصلاحی این مشکل را برطرف نموده و اوضاع به حالت عادی بازگردد

علائم سرگیجه، ضعف و احساس سبکی سر پس از ایستادن:


نشانه های خطر ابتلا به بیماری های مغزی مانند پارکینسون یازوال عقل می باشد که خطر مرگ را دراین قبیل افرادافزایش می دهد.
احساس سرگیجه پس از ایستادن به دلیل افت ناگهانی فشار خون می تواند یک مشکل جزئی باشد که در اثر استفاده از دارو یا کم شدن آب بدن صورت گیرد. اما در صورتی که این مشکل به صورت مکرر رخ دهد، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر به نام «افت فشار خون وضعیتی (orthostatic hypotension)» باشد که در واقع به افت فشار خون در سه دقیقه از وضعیت نشسته یا ایستاده گفته می شود.

علت سرگیجه ناگهانی و سرگیجه بعد از بلند شدن


پژوهش ها و مطالعات ما نشان می دهد که تاخیر افت فشار خون وضعیتی زمانی رخ می دهد که افت فشار خون بیش از سه دقیقه پس از حالت ایستاده و یا نشسته صورت گیرد
بیش از نیمی از افرادی که دچار تاخیر در چنین وضعیتی می شوند، با خطر ایجاد بیماری های زوال عقل و اختلالات مغزی روبرو هستند.

علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهند که پس از مدتی در حدود بیش از ده سال، 54 درصد از کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند با تاخیر افت فشار خون وضعیتی روبرو شدند که به پیشرفت افت فشار خون وضعیتی انجامید و 31 درصد دچار یک بیماری زوال و انحطاط مغز همچون پارکینسون یا زوال عقل شدند. قابل ذکر است که میزان مرگ و میر در میان کسانی که مورد بررسی قرار گرفتند با تاخیر افت فشار خون وضعیتی که به پیشرفت افت فشار خون وضعیتی انجامید،در بیش از ده سال، پنجاه درصد عنوان شده است.
advertising