یازده روش خانگی درمان راشیتیسم که بسیار موثر هستند

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 98/04/10
یازده روش خانگی درمان راشیتیسم که بسیار موثر هستند

درمان راشیتیسم


در اثر راشیتیسم استخوان‌ها نرم شده،‌ تغییر شکل می‌دهند و همین موجب تاب خوردن یا انحنا یافتن بدن کودک می‌شود، به همین دلیل این بیماری راشیتیسم نام دارد که کلمه‌ی اصلی آن به زبان آنگلو ساکسون به معنای پیچ خوردن است. به احتمال زیاد اولین علائم راشیتیسم در هنگام دندان درآوردن کودک مشاهده می‌شود.
کودک بی قرار و ناپایدار است و عضلاتش نرم و بی شکل است. اندام‌های کودک حالت غیر طبیعی دارند. سرش زیاد عرق می‌کند و به نظر می‌رسد که شکم‌اش جلو‌آمدگی دارد. کودک ممکن است اغلب از اسهال و حتی کم خونی رنج ببرد. استخوان‌ها و مفاصل ضعیف خم می‌شوند و این امر باعث رخ دادن تغییر شکل‌هایی مانند خم شدن ساق پاها، انحنای زانوها به سمت داخل و برجسته شدن قفسه‌ی سینه می‌شود. اگر راشیتیسم زود تشخیص داده شود، قابل درمان است. داروهای خانگی برای راشیتیسم عمدتا شامل مواد غذایی غنی از کلسیم، فسفر و ویتامین D است که مواد معدنی و ویتامین‌های حیاتی بدن کودک را تامین خواهند کرد.

۱. برای دریافت ویتامین D به اندازه ی کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید


پوست انسان حاوی پروویتامین است که در نور خورشید فعال می‌شود. بنابراین ویتامین D در پوست توسط خورشید سنتز می‌شود. اگر یک کودک در معرض تابش آفتاب قرار گیرد، کمبود ویتامین D در بدن او ممکن است برطرف شود. با این حال، این ویتامین به تنهایی راشیتیسم را درمان نمی‌کند. بلکه جذب کلسیم و فسفر را توسط بدن بهبود می‌دهد تا استخوان‌ها قوی‌تر شوند.

چگونگی در معرض نور خورشید قرار گرفتن:


– در طول ساعات صبح، حداکثر به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه، کودک را در معرض نور ملایم خورشید قرار دهید.
– اگر پوست او تیره‌تر باشد، باید بیش‌تر از این مدت در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
کودک را زیاد پوشش ندهید. از لباس­های گشاد استفاده کنید یا او را به طور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار بدهید، البته در ساعات صبح و نه خیلی طولانی.
– در مورد نوزادان، کودکان نوپا و بچه‌های کوچک مراقب باشید. پوست حساس آن‌ها ممکن است در اثر نور آفتاب دچار سوختگی شود و بنابراین لباس نازکی تن‌شان کنید و بعد آن‌ها را در معرض نور خورشید قرار بدهید.
فقط به یاد داشته باشید، هنگامی‌ که کودک برای بازی کردن یا لذت بردن از هوا بیرون می‌رود، او را با لباس‌های غیر ضروری نپوشانید! با این حال، اگر بیرون رفتن در هنگام ظهر یا زمان تابش شدید خورشید است، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند و حتی باعث ایجاد سرطان پوست شود.

۲. روغن کبد ماهی برای درمان راشیتیسم


روغن کبد ماهی از داروهای مورد علاقه‌ی مادران قدیم است. چرا که نه! در آغاز قرن بیستم، کودکان فقیر، قربانیان راشیتیسم بودند. کشف ویتامین D و خواص ضد راشیتیسم روغن کبد ماهی تا سال‌های ۱۹۳۰، اصلی‌ترین مواردی بودند که سبب شدند ایالات متحده از شر راشیتیسم خلاص شود. حتی قبل از این کشف، از قرن ۱۷ میلادی اهالی اروپای شمالی از روغن کبد ماهی استفاده می‌کردند تا روماتیسم، درد مفاصل و سفتی عضلات را تسکین بدهند! روغن کبد ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین A، D و اسیدهای چرب امگا ۳ است.
در حالی که ویتامین A در میان سایر مزایای سلامتی برای بهبود سیستم ایمنی و رشد استخوان ضروری است، ویتامین D ترکیب اصلی است که با بهبود عملکرد عضلات مانع بروز راشیتیسم می‌شود و آن را درمان می‌کند. این ماده همچنین از دیابت نوع ۱، فشار خون بالا و برخی از سرطان‌های شایع جلوگیری می‌کند. بنابراین، عاقلانه به نظر می‌رسد که روغن کبد ماهی را به خاطر راشیتیسم مصرف کنیم، حتی با وجود این‌که طعم خوبی ندارد.

روش استفاده از روغن کبد ماهی


۱ قاشق چایخوری روغن کبد ماهی را به طور روزانه مصرف کنید. روغن مایع کبد ماهی بو می‌دهد، اما شما می‌توانید روغن‌های دارای طعم نیز پیدا کنید. با این حال، استفاده‌ی بیش از حد از عطر و طعم می‌تواند سبب شود که روغن بوی ماندگی بدهد. بنابراین بهتر است روغن دارای طعم ملایم یا روغن کبد ماهی ساده استفاده کنید.

۳. ماهی چرب به عنوان راه حلی برای راشیتیسم


غذاهای بسیار کمی وجود دارند که ویتامین D به طور طبیعی در آن‌ها وجود دارد. ماهی‌های چرب یکی از این مواد خوراکی هستند. مهم‌تر از همه این است که ماهی را در ماه‌های فصل زمستان که نور روز به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، مصرف کنید. خوردن ماهی در ماه‌های تابستان نیز مهم است چرا که بچه‌ها بیش‌تر داخل خانه می‌مانند و تنها در خانه بازی می‌کنند. بنابراین، ساندویچ تن درست کنید یا ماهی خال‌خالی و سالمون را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، تا ویتامین D را به میزان بیش‌تری دریافت کنید.

کدام ماهی های چرب منبع خوبی از ویتامین D هستند؟


– ساردین
– ماهی خال‌خالی
– ماهی پیلکارد
– ماهی تن تازه
– ماهی سالمون
– گربه ماهی

۴. رژیم غذایی غنی از کلسیم برای راشیتیسم


در حالی که کمبود ویتامین D سبب عدم جذب کلسیم توسط بدن می‌شود، نبود کلسیم در رژیم غذایی نتیجه‌ی دیگری نیز دارد. هنگامی‌ که مقدار مواد معدنی، کلسیم و فسفات‌ها در خون کاهش می‌یابد، بدن شروع به تولید هورمون‌هایی می‌کند که کلسیم و فسفات را از استخوان جدا می‌کنند. این امر باعث ضعیف و نرم شدن استخوان‌ها می‌شود. بنابراین، همراه با ویتامین D، رژیم غذایی غنی از کلسیم نیز برای جلوگیری و درمان راشیتیسم ضروری است.

منابع خوب کلسیم چیست


– محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر
– لوبیای سویا و توفو
– سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی و کلم
– آجیل
– ماهی‌هایی که استخوان‌های‌شان نیز خورده می‌شوند مانند ساردین‌ها و پیلکاردها.

۵. موتی بهاسما- خاکستر مروارید درمانی برای راشیتیسم


در این‌جا یک درمان منحصر به فرد برای راشیتیسم داریم. در واقع، این مورد یک درمان از طب باستانی آیورودا است که در آن “موتی بهاسما” یا خاکستر مروارید برای درمان راشیتیسم استفاده می‌شود. مروارید غنی از کلسیم طبیعی است و بنابراین برای کسانی که دچار کمبود این ماده‌ی معدنی هستند، مفید است. مروارید از کلسیم، منیزیم، روی، استرانسیم، سلنیوم و انواعی از اسید آمینه تشکیل شده‌است.
موتی بهاسما به آسانی به صورت پودری در هر فروشگاه بهداشتی که محصولات آیورودا را به فروش می‌رساند در دسترس است. آماده‌سازی موتی بهاسما به روش آیورودا، با تلاش‌های خاصی انجام می‌شود که اجزای طبیعی مروارید به شکل اکسید یا سولفیدشان درمی‌آیند. مرواریدها خالص شده و سپس به وسیله‌ی تکلیس اکسید می‌شوند.

مواد لازم:
– موتی بهاسما: ۶۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم
– عسل – قاشق چایخوری

روش انجام کار:
– موتی بهاسما را با عسل مخلوط کنید
– ترکیب حاصل را دو بار در روز مصرف کنید

توصیه می‌شود که موتی بهاسما را تحت راهنمایی متخصص یا پزشک آیورودا مصرف کنید.

۶. قاصدک برای درمان راشیتیسم


گیاه قاصدک غنی از مواد مغذی است. ریشه و برگ این گیاه دارویی منبع خوبی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، C، D و B است. قاصدک همچنین دارای مواد معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، منگنز، مس، کولین، کلسیم، بور و سیلیکون است. در واقع قاصدک یکی از گیاهان دارویی است که متخصصان تغذیه مصرف آن را برای راشیتیسم توصیه می‌کنند.

راه‌ های استفاده از گیاه قاصدک برای درمان راشیتیسم


– از برگ قاصدک سوپ بپزید.
– چای گیاه قاصدک تهیه کنید.

چگونه چای قاصدک آماده کنیم؟
مواد لازم
– برگ قاصدک خشک شده – ۱ قاشق چایخوری
– آب جوش – ۱ فنجان

روش تهیه ی چای قاصدک


– برگ قاصدک را در یک قوری بریزید
– آب داغ را روی برگ‌ها بریزید.
– به مدت ۳ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– هم بزنید و صبر کنید که یک دقیقه‌ی دیگر هم دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و چای را بنوشید.

۷. کاه یولاف (کاه جوی دوسر) برای درمان راشیتیسم


کاه یولاف ارزش غذایی بالایی دارد، و در واقع بعد از برداشت دانه‌های جوی دوسر آن‌چه می‌ماند کاه یولاف است. اساسا این ماده‌ی مغذی همان ساقه‌های خشک شده و برگ گیاه جوی دوسر ست که می‌تواند در هر فروشگاه گیاهی پیدا شود. کاه یولاف منبع بسیار غنی کلسیم، ویتامین A، منیزیم و نیاسین (B۳) است. کاه یولاف نه تنها می‌تواند برای درمان راشیتیسم به کار رود، بلکه همچنین برای درمان پوکی استخوان، سرطان استخوان و استخوان‌های شکسته نیز مفید است.
یک مکمل روزانه‌ی کلسیم به فرزندتان بدهید یا خودتان برای داشتن استخوان‌های محکم آن را مصرف کنید یا می‌توانید یک فنجان دم‌کرده‌ی (و نه چای) کاه یولاف بخورید. برای رسیدن به نتایج بهتر کاف یولاف را همراه با مقدار اندکی از گیاه دارویی دم اسب دم کنید.

چگونه می توان دم کرده ی کاه یولاف را برای درمان راشیتیسم آماده کرد؟



مواد لازم:
– کاه یولاف – ۱ اونس (حدود ۱ فنجان)
– یک شیشه‌ی درب‌دار به حجم حدودا حدود ۱ لیتر
– آب جوش – به اندازه‌ی کافی برای پر کردن شیشه
گیاه دارویی دم اسب – ۱ قاشق غذاخوری

روش انجام کار:
– کاه یولاف را در ظرف شیشه‌ای بریزید.
– مقدار بسیار اندکی از گیاه دم اسب را به آن اضافه کنید (اگر ندارید، نگران نباشید، آن را بدون دم‌ اسب درست کنید. می‌توانید دفعه‌ی آینده این گیاه را اضافه کنید)
– ظرف شیشه‌ای را با آب جوش پر کنید.
– درب شیشه را بپوشانید.
– ۵ تا ۱۰ ساعت صبر کنید تا کاه یولاف درون آب خیس بخورد. هرچه بیش‌تر بماند،‌ بهتر است. شما همچنین می‌توانید این کار را به مدت یک شب تا صبح انجام دهید.
– بعد از حدود ۵-۱۰ ساعت، ترکیب را صاف کنید.
– یک فنجان از این دم‌کرده را بنوشید. می‌توانید بیش‌تر از این میزان هم بنوشید اما یادتان باشد که روزانه دست کم ۱ فنجان از آن را حتما بنوشید.
– باقیمانده را در یخچال قرار دهید. از مایع ظرف ۳۶ ساعت استفاده کنید. اگر نمی‌توانید از آن در این مدت زمان استفاده کنید، آن را داخل یخچال نگذارید. می‌توانید آن را برای حمام کاه یولاف استفاده کنید.

۸. حمام کاه یولاف برای درمان راشیتیسم


از آن‌جایی که کاه یولاف از سیستم عصبی محافظت می‌کند و در عین حال ویتامین B، منیزیم، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی را به بدن می‌رساند، حمام آن دو بار در هفته برای کسانی که دارای راشیتیسم هستند یا کسانی که کمبود کلسیم و مواد معدنی حیاتی دارند، بسیار مفید است.

چگونه می توان حمام کاه یولاف را برای درمان راشیتیسم انجام داد؟



روش اول حمام کاه یولاف


– دو ليتر دم‌کرده‌ی کاه یولاف را آماده کنید (اين دم‌کرده را همان‌طور که در مورد قبلی توضیح داده شد، آماده کنید).
– دوباره آن را گرم کنید و ترکیب را صاف کنید.
– دم‌کرده‌ی کاه یولاف را به یک وان آب گرم اضافه کنید. اجازه دهید تا حدی که برای‌تان قابل تحمل است خنک شود.
– بدن خود را در این آب غوطه‌ور کرده و استراحت کنید.

راه دوم گرفتن حمام کاه یولاف


– ۱ کیلوگرم کاه یولاف آماده کنید.
– سپس آن را در یک ظرف ۴ لیتری آب قرار دهید.
– آب را بجوشانید و بر روی کاه یولاف خشک شده بریزید.
– اجازه بدهید کمی سرد شود.
– با این آب حمام کنید.
– هنگام حمام کردن کاه‌ها را از آب خارج نکنید.

دست کم یک بار یا دو بار در هفته با استفاده از کاه یولاف حمام کنید.

۹. دم کرده ی گزنه برای درمان راشیتیسم


گزنه یکی از غنی‌ترین گیاهان دارویی است که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارد. بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف آن را به دلیل کلسیم و منیزیمی که دارد توصیه می‌کنند. این گیاه دارویی همچنین دارای پتاسیم، آهن، کروم، سلنیوم، مواد معدنی، کلروفیل، منگنز، سیلیس، ید و سدیم و در عین حال ویتامین A، C و E، ویتامین B و بتا کاروتن است. گزنه به عنوان یکی از داروهای طبیعی برای راشیتیسم شناخته شده‌است. شما می‌توانید کاه یولاف و گزنه را به صورت یک روز درمیان استفاده کنید تا از مزایای هر دو گیاه بهره‌مند شوید.

چگونه می توان دم کرده ی گیاه گزنه را آماده کرد؟



مواد لازم:
– گیاه دارویی گزنه – ۱ اونس (حدود ۱ فنجان)
– یک ظرف شیشه‌ای دردار به حجم یک چهارم لیتر
– آب داغ (نه در حال جوش) – حدود ۱ لیتر، به اندازه‌ای که برای پر کردن شیشه کافی باشد

روش انجام کار:
– گزنه را داخل قوری بریزید.
– آب گرم را روی گیاه بریزید و شیشه را پر کنید.
– در آن را محکم ببندید.
– اجازه بدهید به مدت حدود ۴-۸ ساعت بماند تا دم بکشد.
– پس از حدود ۴-۸ ساعت، ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید.

اگر روزی دو فنجان گزنه مصرف کنید، می‌توانید تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن‌تان دریافت کنید.

۱۰. چای گیاه دم اسب برای درمان راشیتیسم


گیاه دم اسب نمک‌های معدنی زیادی دارد و از همه مهم‌تر دارای سیلیکا، پتاسیم، منگنز، منیزیم و بسیاری از مواد معدنی دیگر است. چرا این گیاه یکی از داروهای راشیتیسم است؟ به این دلیل که دم اسب به صورت خوراکی مصرف شود، سیلیکا یا سیلیکون موجود در آن در بدن به کلسیم طبیعی تبدیل می‌شود. دم اسب از قدیم برای افرادی که مبتلا به کم‌خونی یا ضعف عمومی هستند و همچنین برای تمیز کردن و التیام زخم تجویز می‌شود.

برخی از مطالعات مدرن نیز دریافتند زمانی که بیمار از این گیاه دارویی استفاده می‌کند، استخوان شکسته‌ی وی نیز می‌تواند به سرعت ترمیم شود. عنصر کم‌مقدار سیلیکون در دم اسب به پیدا کردن مولکول‌های پروتئین در رگ‌های خونی و بافت‌های هم‌بند کمک می‌کند. سیلیکون نه تنها باعث رشد و ثبات ساختار اسکلتی می‌شود، بلکه کلاژن تولید می‌کند و به این ترتیب بافت پوست و بافت‌های عضلانی ما را حفظ می‌کند. درنتیجه، دم اسب می‌تواند به عنوان یک درمان برای راشیتیسم، استئومالاسی، پوکی استخوان، کشیدگی رباط، جابجایی مفاصل، همسترینگ کشیده‌شده و رباط‌های پاره شده استفاده شود.

تهیه ی چای دم اسب برای درمان راشیتیسم



مواد لازم:
– گیاه دارویی دم اسب به صورت تازه یا خشک‌شده – ۱ قاشق چایخوری
– آب جوش – ۲ فنجان

روش انجام کار:
– گیاه را داخل قوری بریزید.
– آب جوش را روی گیاه بریزید.
– در قوری را بگذارید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید.
– این چای را بعد از غذا مصرف کنید.
– یک و نیم فنجان از این چای را هر روز بعد از وعده‌های غذایی بنوشید. این میزان چای را بعد از دو یا سه وعده غذا مصرف کنید، اما بیش از یک و نیم فنجان در روز ننوشید.

۱۱. رژیم غذایی برای درمان راشیتیسم


از آن‌جایی که راشیتیسم یک بیماری ناشی از کمبود است، بهترین راه‌حل برای آن، خوردن وعده‌های غنی از مواد مغذی است که پر از ویتامین D، کلسیم و فسفر و همین‌طور سایر مواد معدنی هستند.

برنامه ی غذایی مناسب را برای راشیتیسم :


۱. خوردن غذاهای غنی از ویتامین D – روغن کبد ماهی؛ ماهی‌هایی از جمله ماهی سالمون، ماهی خال‌خالی، ماهی تن؛ تخم‌مرغ کامل (زرده‌ی تخم‌مرغ دارای ویتامین D است) و ماست. همچنین می‌توانید غذاهای حاوی ویتامین D مانند آب پرتقال، شیر، مارگارین و غلات صبحانه مصرف کنید.
۲. غذاهای غنی از کلسیم – محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر؛ سبزیجات برگ سبز مانند کلم کالی و اسفناج.
۳. رژیم غذایی غنی از فسفر – گندم کامل؛ هالیبوت، گوشت گاو، مرغ و بوقلمون؛ محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست؛ تخم مرغ؛ و ماهی ماهی سالمون.

رژیم غذایی گیاهخواری برای راشیتیسم


كودكانی كه فقط غذاهای گیاهی مصرف می‌كنند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی قرار می‌گیرند؛ زیرا رژیم گیاهخواری آن‌ها ممكن است كلسیم یا ویتامین نداشته باشد. در این‌جا یک برنامه‌ی

غذایی گیاهخواری برای این کودکان:


– غلات کامل و حبوبات – برنج، جو، کوینوآ، جو، عدس، لوبیای سیاه، و غیره
– سبزیجات برگ سبز- کلم، کولارد و غیره
– سبزیجات زرد و نارنجی- هویج، کدو و غیره
– سبزیجات چلیپایی – کلم، کلم بروکلی و غیره
– جلبک دریایی – کتانجک، خربزه، هیجیکی و غیره
– آجیل – گردو و بادام
– میوه‌های تازه و میوه‌های خشک – موز، پرتقال، کشمش، انجیر
– سبزیجاتی مانند پیاز و سیر
شیرینی تهیه شده با عسل و شربت افرا

به این ترتیب، کلید مبارزه با راشیتیسم، دریافت مقدار لازمی از ویتامین D، کلسیم و فسفر است. بهترین راه‌حل برای راشیتیسم این است که غذاهای غنی از این مواد مغذی را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید و بعضی روزها خود را در معرض تابش آفتاب قرار دهید. هر چه دورتر از استوا باشید، نیاز شما به قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بیش‌تر است تا بدن‌تان بتواند ویتامین D را تولید کند. انواع گیاهان و داروهای خانگی برای راشیتیسم هم همین کار را انجام می‌دهند، به بدن‌تان ویتامین و کلسیم یا مواد معدنی می‌رسانند و کمک‌تان می‌کنند این مواد مغذی را در بدن‌تان سنتز کنید.
advertising