علت سوزش و درد گلو هنگام دویدن و راه جلوگیری از آن

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/14
علت سوزش و درد گلو هنگام دویدن و راه جلوگیری از آندویدن نوع مناسبی از تمرینات هوازی است و فواید تمرینات هوازی را هم تا حدودی می‌دانید. با این حال، بسته به وضعیت سلامتی، تکنیک‌ های تنفس و دیگر عوامل محیطی، از قبیل تنفس عمیق ممکن است منجر به درد و سوزش گلو شود. وقتی در حین دویدن نفس می کشید، این هوا از گلوی شما عبور کرده و به سمت ریه‌های شما می رود. گلو درد هنگام ورزش دو دلیل اساسی می تواند داشته باشد: انسداد بینی و برگشت اسید. جریان ضعیف هوا از طریق بینی، به ویژه در طول تمرین، نفس کشیدن و اکسیژن رسانی را سخت‌تر می‌کند.

ما برای تنفس بهتر تمایل داریم دهان خود را باز کنیم، به خصوص اگر دچار اضافه وزن باشیم. حتی اگر اضافه وزن هم نداشته باشیم بیشتر ما تمایل داریم از طریق دهان نفس بکشیم، به خصوص وقتی که بینی به درستی کار نمی‌کند. تنفس دهان ممکن است گلو را خشک کند و برای برخی افراد ایجاد گلو درد کند چون هوای خشک می‌تواند آزار دهنده باشد.

تنفس با دهان هنگام دویدن


اگر با دهان باز به هنگام دویدن تنفس کنید، می‌تواند منجر به درد و سوزش گلو شود. تنفس از طریق دهان می‌تواند گلوی شما را خشک و تحریک کند که در نتیجه منجر به احساس درد شود. اگر می‌توانید، هنگام دویدن بهتر است از طریق بینی هوا را به داخل بکشید – مجاری بینی شما هوا را گرم کرده و مانند فیلتر هوا عمل می‌کند، بنابراین تاثیر آزاردهنده کمتری بر روی گلوی شما خواهد داشت.

دمای هوا و سوزش و درد گلو


اگر در زمستان و در محیط باز می دوید، تنفس هوای بسیار سرد ممکن است پس از مدتی باعث گلو درد شود. به نقل از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، ورزش در هوای سرد می‌تواند موجب درد گلو، و یا التهاب گلو شود. التهاب گلو از علل شایع گلو درد است که زمانی اتفاق می‌ افتد که پشت گلو ملتهب و دردناک می‌ شود. شما می‌توانید با پوشاندن بینی و دهان با یک شال در هنگام دویدن می‌توانید از نفوذ سرما به بینی و گلوی خود جلوگیری کنید.

برگشت اسید معده و درد و سوزش گلو


درد و سوزش گلو در طول ورزش نیز می‌تواند ناشی از برگشت اسید مزمن باشد که شما از آن آگاه نیستید. برگشت اسید می‌تواند موجب گلو درد مزمن، گرفتگی صدا و تلاش برای صاف کردن گلو شود.علت آن تمرین کردن قبل از هضم غذا است که می‌تواند باعث شود اسید در حین تحرک به پشت گلو آمده و ایجاد گلو درد کند. بسیاری از ما برای حفاظت از گلو در برابر اسید مایع مخاطی ضخیمی را ایجاد می کنیم اما برخی از ما به اندازه کافی از این مایع مایع نداریم که در نتیجه دچار گلو درد می شویم. بعد از خوردن غذا، سه ساعت منتظر بمانید و سپس سراغ ورزش بروید و استفاده از مواد غذایی اسیدی را کاهش دهید. اگر کافی نبود می‌توانید یک ساعت قبل از ورزش از قرص‌های ضد رفلکس استفاده کنید. اگر فایده نداشت به پزشک خود مراجعه کنید.

رطوبت و سوزش و درد گلو


دویدن در آب و هوای خشک – چه هوا گرم باشد و چه سرد – می‌تواند به ایجاد گلو درد در حین دویدن کمک کند. هوای خشک می‌تواند راه گلو شما را خشک کند که باعث می‌شود در طول دویدن به سختی نفس بکشید. موارد حساسیت‌زا در محیط نظیر گرده نیز می‌توانند در خشک کردن و تاثیر آزار دهنده آن بر گلوی شما نقش داشته باشند. اگر در خانه بر روی تردمیل می‌دوید، می‌توانید از یک مرطوب کننده برای افزایش رطوبت هوایی که در آن نفس می کشید استفاده کنید.

جلوگیری از درد و سوزش گلو حین دویدن


اقدام‌های پیشگیرانه برای گلو درد در حین دویدن شامل تنفس از طریق بینی، اجتناب از دویدن در محیط‌های آلوده، خشک، داغ و یا سرد و مرطوب نگه داشتن خود قبل در طی و بعد از دویدن است. اگر شما گلو درد داشته باشید، برخی از درمان‌ ها و راه‌حل‌‌ها شامل نوشیدن مقدار زیادی مایعات گرم مانند چای با عسل و لیمو مفید است. غرغره کردن با آب نمک – 2/1 قاشق چای خوری نمک در یک فنجان آب‌گرم هم ممکن است درد گلو را کاهش دهد.
advertising