علائم سوزش دهان و زبان به همراه درمان آن

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/09/27
علائم سوزش دهان و زبان به همراه درمان آنسوزش زبان و دهان، حالت عجیبی است که تاکنون چندبار در بیماران مختلف به آن برخورد کرده اند. در عارضه سوزش زبان و دهان ، بیمار از یک احساس سوزش دائمی در دهان و روی زبان شکایت دارد. اگرچه ممکن است این حالت مسئله ناچیزی به نظر برسد، گاهی برای مبتلایان، بسیار ناراحت کننده است.

علل سوزش دهان


تعدادی از بیماران با شناسائی و برطرف کردن آلرژیهای پنهان غذایی موفق به کسب نتایج قابل توجهی در رفع علائم در سوزش زبان و دهان خود شده اند. برخی از افراد ممکن است نسبت به دهان شویه ها و خمیر دندانها حساسیت نشان دهند و شاید این مطلب عامل سوزش زبان و دهان در آنها باشد. سعی کنید دندانهای خود را فقط با جوش شیرین مسواک کنید و مصرف دهان شویه ها را به کلی.برای مدتی کنار بگذارید تا تأثیر آنرا بر تسکین علائم سوزش زبان و دهان مشاهده کنید.

در برخی موارد،، مواد های دندانی که برای پرکردن دندان به کار می روند ممکن است معامل ایجاد واکنش در برخی افراد باشند. در صورتی که علائم شما مدت کوتاهی پس از انجام کار دندانپزشکی روی دندانهایتان شروع شده است، به ویژه اگر با ملغمه (آمالگام) دندانهایتان را پر کردهاید، بهتر است مطلب را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

کشیدن سیگار ممکن است عامل ایجاد علائم سوزش زبان و دهان باشد. البته دلایل متعددی برای ترک سیگار وجود دارد اما ممکن است سوزش دهان تنها دلیلى باشد که شما را به ترک سیگار وادارد. برخی افراد در نتیجهٔ مصرف الکل دچار سوزش دهان می شوند.

اگر مرتب مشروبات الکلی مصرف می کنید، سعی کنید به طور کلی مصرف آن را قطع کنید تا تأثیر آن را در رفع علائم مشاهده کنید. جرم دندان و دندانهای مصنوعی نامناسب ممکن است باعث سوزش دهان شود.

همچنین در صورتی که از دندانهای مصنوعی استفاده می کنید، باید بدانید که چسب به کار رفته در آن در عدهای از افراد ایجاد واکنش می کند. برای جرم گیری و معاینه کاملی دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم سندرم سوزش دهان


افزایش احساس تشنگی
احساس درد
احساس سوزش در یک یا چند منطقه از دهان
خشکی دهان
تغییر در طعم دهان
احساس طعم فلز در دهان که حتی پس از مسواک و غذا خوردن نیز باقی می‌ماند
احساس سوزش در یک یا چند منطقه از دهان

درمان سندرم سوزش دهان


1.مصرف غذاهای پر آهن:
در اغلب موارد رابطه‌ای مستقیم میان کمبود آهن و سندروم سوزش دهان وجود دارد. بنابراین ممکن است با افزایش مصرف غذاهای پر آهن، همچون عدس، اسفناج و پسته، علائم سندرم سوزش دهان نیز فروکش کنند و در درمان سندرم سوزش دهان موثرند.

2.دریافت ویتامین ب 12:
یکی از اساسی‌ترین علل سندروم سوزش دهان ممکن است کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد. یک مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال آسیب شناسی دهان و دندان نشان داد که ویتامین ب ۱۲ قابلیت کاهش میزان هوموسیستئینِ موجود در بیماران مبتلا به این سندروم را دارد.

3. استفاده از جوش شیرین:
از جوش شیرین می‌توان به عنوان یک درمان سندرم سوزش دهان و در عین حال مقرون به صرفه در منزل استفاده کرد. برای درمان سوزش دهان با جوش شیرین، می‌بایست یک سوم فنجان آب گرم را به یک سوم قاشق چای خوری از جوش شیرین ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را در دهان قرقره کنید.

4. مصرف روی:
روی نیز به احتمال بسیار با سندروم سوزش دهان مرتبط است. بنابراین با افزودن غذاهای سرشار از روی به رژیم غذایی خود می‌توانید به درمان سندروم سوزش کمک کنید. غذاهای سرشار از روی عبارت‌اند از: تخمه کدو، بادام هندی، نخود و کفیر.

5. عسل:
عسل می‌تواند موجب کشتن باکتری‌ها و بهبود احساس سوزش شود. برای این منظور، نصف قاشق عسل طبیعی را بر روی زبان قرار دهید و آن را در دهان بگردانید.

6. رفع استرس:
استرس و افسردگی نیز از جمله عواملی هستند که ارتباطی مستقیم با علائم سندرم سوزش دهان دارند و لذا برای کاهش علائم سندروم سوزش دهان می‌بایست استرس‌تان را از میان ببرید. برای درمان سندرم سوزش دهان می‌توانید از یوگا و یا پیاده روی در طبیعت استفاده کنید.
advertising