تاکسیدو چیست و چه تفاوتی با کت و شلوار دارد

مد و زیباییتیپ آقایان

- 97/09/27
تاکسیدو چیست و چه تفاوتی با کت و شلوار داردشاید کنار هم قرار دادن نام دو لباسی که یکی کاملا برای همگان آشنا و در مقابل، دیگری تا حد زیادی برای اکثریت ناآشناست و اینکه از شما خواسته شود از بین این دو یکی را برگزینید، در صورتی که تصور دقیقی از معنی تاکسیدو نداشته باشید، در ابتدا تا حدی تعجب آور و چالش برانگیز به نظر برسد، ولی زمانی بیشتر تعجب خواهید کرد که بدانید تاکسیدو به نوعی همان کت و شلوار خودمان است. در واقع تاکسیدو نوع به شدت رسمی کت و شلوار است و تنها تفاوت های اندکی، این دو لباس را در دو دسته جداگانه قرار می دهند خیلی از افراد تفاوت تاکسیدو و کت وشلوار را نمی دانند. وقتی اسم تاکسیدو می آید اغلب مردم یاد کت و شلوار سیاه جیمز باند می افتند. اما بسیاری از تاکسیدو های جدید، در رنگ های خاکستری خردلی و... نیز وجود دارند. چه شما در نقش داماد باشید چه در نقش مهمان دعوت شده به یک مراسم رسمی، مهم است که فرق این دو لباس را بدانید تا بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک را بر تن کنید.

فرق کت شلوار با تاکسیدو در میزان رسمیت


از نظر کاربردی چیزی که این دو لباس را از یکدیگر متمایز می کند میزان رسمی بودن آنهاست. در واقع هرچند که اکثر افراد پوشیدن لباس های اسپرت در مکان های عمومی و برای فعالیت های روزمره را ترجیح می دهند، ولی در عین حال شما برای پوشیدن کت و شلوار نیز به مناسبت و یا محل خاصی نیاز ندارید و چنانچه با چنین لباسی به خیابان، سرکار و یا خرید بروید هرگز کسی شما را با تعجب نگاه نخواهد کرد، در صورتی که مطمئنا با پوشیدن تاکسیدو و رفتن به چنین اماکنی نگاه های متعجب اطرافیان را متوجه خودتان خواهید کرد.در واقع تاکسیدو بر خلاف کت و شلوار که در بسیاری از مکان ها و میهمانی ها امکان پوشیده شدن را دارد، فقط در مراسم کاملا رسمی، مانند مجالس عروسی ، پوشیده می شود. همچنین این لباس مخصوص مراسمی است که از عصر به بعد برگزار می شود و قبل از این تایم از روز نمی توان از تاکسیدو استفاده کرد.
تاکسیدو چیست و چه تفاوتی با کت و شلوار دارد

تفاوت در رنگ کت و شلوار و تاکسیدو


اگر چه تاکسیدو به طور سنتی به رنگ سیاه و سفید پوشیده می شد، امروزه در رنگ های بیشتری از جمله خاکستری و سرمه ای به چشم می خورد؛ در حالی که کت و شلوارها در رنگ های روشن تر و حتی پارچه های طرحدار هم دیده می شود.

پارچه براق تاکسیدو


اساسی ترین تفاوت تاکسیدو با کت و شلوار در استفاده از پارچه براق بر روی یقه، دکمه ها و روی لبه جیب ها است. همچنین همانند کت ها و برای هماهنگی با پارچه براقی که در یقه آن به کار رفته است، در شلوار تاکسیدو نیز از پارچه ی براق به شکل نوار باریکی در قسمت درز شلوار استفاده شده است، در حالی که در کت و شلوار تنها یک نوع پارچه به کار رفته است و دکمه ها نیز از جنس همان پارچه و یا از جنس پلاستیک هستند. هر چند که گاهی دیده می شود در تاکسیدو استفاده از این پارچه براق تنها به نوار باریکی بر روی یقه کت و درز شلوار آن تقلیل یافته است.

جلیقه ها و کمربند های پارچه ای تاکسیدو


تاکسیدو در شکل سنتی آن همراه با یک کمربند پارچه ای پهن به نام cummerbund و یا همراه با جلیقه پوشیده می شود، اگرچه امروزه ترجیح اغلب مردان بر این است که از میزان رسمیت این لباس اندکی بکاهند و استفاده از جلیقه را ترجیح می دهند. هنگام پوشیدن کت و شلوار اینکه شما بخواهید از جلیقه استفاده کنید یا خیر کاملا به نظر و عقیده شما برمی گردد و در پوشیدن یا نپوشیدن آن هیچ اجباری نیست.

پاپیون و کروات کت و شلوار و تاکسیدو


معمولا متداول است که برای داشتن جلوه ای رسمی همراه با کت و شلوار کروات زده شود، که البته می تواند بدون کروات هم پوشیده شود، به شکل سنتی با تاکسیدو از پاپیون استفاده می شود، هر چند که امروزه با آن استفاده از کروات های بلند نیز متداول شده است و دیگر مغایر با اصول پوشیدن تاکسیدو نیست. البته در نهایت استفاده از هرکدام از آنها می تواند تابعی از سلیقه فرد باشد.

مدل کفش کت و شلوار و تاکسیدو


بر خلاف کت و شلوار که می تواند با مدل های گوناگونی از کفش ها پوشیده شود، با تاکسیدو باید تنها کفش ورنی مشکی بپوشید.تاکسیدو را حتما باید با یک کفش کاملا رسمی مشکی بپوشید؛ در حالی که کت و شلوار را می توان با کفش های مختلف حتی کفش های غیر رسمی و راحت تر ست کرد.

پیراهن کت و شلوار و تاکسیدو


پیراهنی که با تاکسیدو پوشیده می شود معمولا سفید رنگ با یقه wing tip، یقه مخصوص پاپیون است. البته می توان پیراهن هایی با یقه laydown نیز پوشید. این یقه ها برای پیراهن هایی که همراه کت و شلوار پوشیده می شوند هم مناسب اند، اگر چه همراه با کت و شلوار می توانید از طیف وسیع تری از پیراهن ها با یقه ها، رنگ ها و طرح های گوناگون استفاده کنید.تاکسیدو تنها با پیراهن ساده سفید با یقه برگردان پوشیده می شود، در حالی که کت و شلوار را می توان با پیراهن های طرحدار و ساده در رنگ های مختلف ست کرد.

اکسسوری کت و شلوار و تاکسیدو


تفاوت دیگر کت و شلوار و تاکسیدو در استفاده از اکسسوری است. منظور از اکسسوری، کروات، جلیقه، کمربند و... است. غالبا امروزه آقایان کمتر اکسسوری های خیلی رسمی انتخاب می کنند اما بسته به تیپ شخصیت شما که دوست دارید چقدر رسمی به نظر برسید، می توانید از کروات ها و جلیقه های بلند نیز برای ست کردن با تاکسیدو استفاده کنید. کت و شلوار را نیز می توان هم با جلیقه و هم بدون آن پوشید. کت و شلوار هم با کروات خوب از آب در می آید هم با پاپیون.

چند بار پوشیدن کت و شلوار و تاکسیدو


مزیت کت و شلوار نسبت به تاکسیدو این است که کت و شلوار را بارها و بارها می توانید استفاده کنید. از قرارهای روزانه گرفته تا یک مراسم رسمی در شب. همه آقایان حداقل یک دست کت و شلوار در کمد لباس های خود دارند. کت و شلوار را می توانید با پیراهن های مختلف خود ست کنید و کفش هایی که دارید را در کنار آن بپوشید.

قیمت کت و شلوار و تاکسیدو


اغلب قیمت تاکسیدو از کت و شلوار بالاتر است. اگر محدودیتی در بودجه دارید بیشتر تمرکز خود را روی خرید کت و شلوار بگذارید.

با پوشیدن تاکسیدو در واقع شما به نوعی نشان خواهید داد که آن مراسم برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این رو شاید بهتر باشد در جشن عروسی خود یا نزدیکان خود، چنانچه که تنها یک میهمانی خودمانی نیست و زمان آن نیز از عصر به بعد است، از بین تاکسیدو و کت و شلوار، تاکسیدو را برگزینید. در واقع اهمیت پوشیدن آن در کنار زیبایی و شیک بودنش، نشان دادن این موضوع است که این روز برای شما از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار است.
advertising