رنگ های مختلف الماس و نحوه ارزش گذاری آن

مد و زیباییجواهرات

- 97/09/13
رنگ های مختلف الماس و نحوه ارزش گذاری آن

الماس تجملی و الماس فانتزی چیست؟


بسیاری از مردم بر این باورند بیشتر الماس‌های با کیفیت و مرغوب بی رنگ و یا کم رنگ هستند، این باور تا حدودی درست می‌باشد.رنگ الماس در تعيين قيمت آن سهم بسزايى دارد. بسيارى از افراد، وقتى متوجه مى شوند الماس رنگهاى بسيار متنوعى دارد از جمله سبز، نارنجى، زرد،‌ آبى، قهوه اى، سياه و صورتى شگفت زده مى شوند. اما چنين الماسهايى زياد نيستند، بنابراين به آنها الماس هايى با رنگ فانتزى مى گويند. الماس به رنگ قرمز ارغوانى (purplish-red) و آبى پررنگ نيز گران قيمت هستند.برخلاف سایر سنگ‌های قیمتی نظیر یاقوت، زمرد، سیترین، آمتیست و . . . که به خاطر رنگ شان شهرت پیدا کرده اند، گوهر الماس تنها سنگ قیمتی بوده که در 12 رنگ مختلف وجود داشته و سنگ ترکیبی آن نیز نا محدود است.سنگ الماس با توجه به میزان پر رنگی و یا کم رنگی در دو دسته بندی الماس‌های تجملی و الماس‌های فانتزی قرار می گیرند.
رنگ های مختلف الماس و نحوه ارزش گذاری آن

عوامل ارزش گذاری یک الماس رنگی


در نگاه به الماس ها، ممکن است همه آنها بى رنگ به نظر بيايند اما در صورت دقت بيشتر، متوجه مى شويم هاله اى از رنگ زرد، خاکسترى يا قهوه اى دارند و هر قدر هاله پررنگ تر باشد، قيمت سنگ پايين تر است، درست بر عکس سنگ هاى با رنگ هاى فانتزي.اغلب مردم الماس‌ها را بنابر چهار فاکتور رنگ، وزن، تراش و میزان شفافیت شناسایی می کند.عامل رنگ برای الماس‌هایی که در گروه تجملی و فانتزی قرار گرفته اند، بسیار با اهمیت است. چرا که هر چه سنگ الماس پر رنگ تر باشد، نشان دهنده کمیاب و با ارزش بودن آن است.فاکتور شفافیت در الماس‌های آبی و صورتی رنگ از حد متوسط، رو به پایین است. قیمت این سنگ نیز برای هر قیراط ده‌ها هزار دلار و برای نمونه‌های شفاف تر گاهی تا صدها هزار دلار تعیین شده است. البته لازم به ذکر است هیچ یک از الماس‌های بی رنگ تا این حد با ارزش و گرانقیمت نخواهند بود.همچنین قیمت گذاری در الماس‌های سبز، ارغوانی، قرمز نیز به دلیل کمیاب بودن، بدون در نظر گرفتن نوع تراش انجام می‌شود.موسسه GIA سيستم درجه بندى رنگ الماس را براى سنگ هاى غيرفانتزى تدوين کرده است، به اين ترتيب که رنگ ها با حروف الفباى لاتين از D تا Z مشخص مى شوند. در قيمت گذارى، رنگ D از همه گرانتر و رنگ هاى بين N تا Z از همه ارزانتر است؛ الماسهايى که به قدر کافى زرد هستند، جزو رنگ هاى فانتزى محسوب مى شوند و با اين روش قيمت گذارى نمى شوند، قيمت آنها با بالاترين شدت زردى بيشتر مى شود.

معادن استخراج الماس


در معادن استخراج الماس به طور متوسط برای یافتن یک قیراط الماس ده‌ها تن خاک غربال شده و همچنین 50 درصد وزن الماس بعد از صیقل دادن از دست می‌رود.همچنین در میان هر 3 هزار قیراط الماس، تنها 2 قیراط آن با رنگ فانتزی بوده و حدود 85 درصد از الماس‌های فانتزی نیز به رنگ زرد یا قهوه ای می‌باشد.الماس‌های آبی، قرمز و صورتی در مقایسه با سایر نمونه‌های این سنگ از قیمت و ارزش بیشتری برخوردارند.یک الماس به رنگ ارغوانی مایل به قرمز به وزن 95 سوت، با وجود داشتن 2 نقص بزرگ که يکى از آنها يک حفره عميق روى Table آن بود،در سال 1987 در حراجی کریستی نیویورک به قیمت 900 هزار دلار فروخته شد.لازم به ذکر است این الماس کمتر از یک قیراط وزن داشت و نمونه آن در دنیا شاید کمتر از 15 عدد باشد.در سال 2010 نیز یک الماس صورتی با وزن 78.24 قیراط در حراجی سوتبی با قیمت بیش از 46میلیون دلار به فروش رسید.

رنگ های فانتزی الماس


رنگ های فانتزی الماس هابه علت وجود ناخالصی در آنهاست.این رنگ ها خارج از محدوده رنگ طبیعی هستند که نادر ترین و با ارزش ترین آنها صورتی, آبی و سبز اشباع هستند .ارزش الماس ها در یک محدوده رنگ طبیعی بر اساس بی رنگی آنهاست. زیرا بی رنگ ترین الماس ها,کمیاب ترین ها هستند.در تمام موارد حتی کوچک ترین تفاوت رنگی بر روی ارزش آنها تاثیر بسزایی دارد.درجه بندی الماس با رنگ فانتزی امری تخصصی است، و به درجه بندی های آزمایشگاهی نیاز دارد .

الماس فانتزی قرمز رنگ


الماس با رنگ قرمز یا قرمز مایل به سرخ بسیار نادر و ارزشمند هستند. صورتی های خالص از محبوبیت بیشتری نسبت به تنهایی که رنگ زرد، نارنجی، قهوه ای یا خاکستری هستند, دارند.متخصصان تجاری برخی از سنگهای بسیار جذاب را در این دسته به عنوان “گل رز” نامگذاری کرده اند.

الماس فانتزی به رنگ آبی


الماس های آبی بطور کلی کمی از رنگ خاکستری دارند بنابراین می توان گفت رنگ آنها اشباع شده یاقوت کبود هستند.رنگ آنها ناشی از ناخالصی های بور است , هر چه بور بیشتر باشد آبی پر رنگ تری خواهد داشت.

الماس فانتزی به رنگ سبز


الماس های به رنگ سبز معمولا تن روشنی داشته اما از نظر اشباع رنگ در سطح کمتری قرار دارد.اکثرا رنگ آنها,به سطح محدود شده و کم پیش آمده که در کل سنگ گسترش یابد.نوع پخش رنگ در آن تراش دقیقتری را ملزم می کند.وجود رنگ سبز در الماس ناشی از تابش است که باعث جابجایی اتم های کربن از موقعیت خودشان در ساختار کریستال می شوند.رنگ گرفتن الماس سبز به دوصورت طبیعی و مصنوعی هستند.طبیعی ناشی از قرار گیری در کنار سنگ های رادیواکتیوی ومصنوعی نیز به وسیله اشعه های مصنوعی در محیط ازمایشگاهی است.

الماس فانتزی به رنگ قهوه ای


از دیگر رنگ های فانتزی الماس رنگ قهوه ای است که رایج ترین رنگ در الماس است.برای اولین بار در قرن دوم رومیان مورد استفاده قرار گرفته است.در جهان امروز این نوع الماس زمان زیادی برای محبوب شدن نیاز دارد.استرالیایی ها نیز در زمان قدیم آن را به نام های “کنیاک” و “شامپاین” معروف بوده است.

الماس فانتزی به رنگ زرد


الماس زرد دومین رایج ترین رنگ الماس در گونه های فانتزی است.این نوع الماس گاهی به نام “قناری” نیز بفروش می رسد که این اصطلاح مناسب برای طبقه بندی نیست
advertising