نحوه ی نگهداری و مراقبت صحیح از سنگ فیروزه

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/30
نحوه ی نگهداری و مراقبت صحیح از سنگ فیروزه

ویژگی سنگ فیروزه


فیروزه، سنگی زیبا در طیف‌های رنگی آبی تا سبز .نگینی اصیل و معدنی، که چشم‌ها را روشنایی بخشیده، بدی‌ها را دور کرده و حسنات زیادی برای آن ذکر شده است.سنگی که در عین هیبت و شکوه، مظهر خلوص و پاکی، افتادگی و تواضع و چشم امید به الطاف الهی است.اصطلاحا به فیروزه سنگ زنده می گویند این سنگ زیبا در شرایط مختلف از صاحب خود محافظت کرده و در عین حال خود نیز به نگهداری احتیاج دارد.چرا که اگر شرایط نگهداری آن درست رعایت نشود، کم کم کیفیت خود را از دست داده و اصطلاحا می‌میرد.فقط رعایت چند نکته ساده کافیست تا شما هم بتوانید از سنگ فیروزه خود به خوبی نگهداری نموده و از خواص بیشمار آن بهره مند شوید.

موادی مضری که به سنگ فیروزه آسیب می زنند


فیروزه در برابر برخی مواد شیمیایی حساس است و باید از آن‌ها دور بماند. مثلا چربی، اسید، عطر و ادکلن، کرم‌های آرایشی و . . . برای فیروزه مضر هستند و اگر فیروزه در مدت زمان طولانی با آن‌ها در تماس باشد، صدمه خواهد دید و رنگ آن عوض می‌شود.نکته قابل توجه اینجاست که اگر فیروزه در اثر تماس با مواد شیمیایی صدمه ببیند و رنگ آن تغییر کند، دیگر اصلاح نشده و قابل ترمیم نیست.عمده ترین آسیب،تغییر رنگ فیروزه از آبی روشن به سبز بد رنگ است.که در این حالت دیگر فیروزه به حالت اول خود باز نمی گردد.

روش های مراقبت از سنگ فیروزه چیست؟


1.فیروزه باید از مواد شیمیایی دور بماند. (عطر و ادکلن، کرم‌های آرایشی برای فیروزه مضر است اگر با فیروزه تماس پیدا کرد، می‌بایست سنگ فیروزه را به آرامی و به خوبی با آب ولرم ببشویید.در حالت کلی اگر از فیروزه استفاده می کنید، بهتر است برای نظافت آن و همچنین شارژ سنگ، هر روز که دستان خود را می‌شویید، روی نگین فیروزه خود نیز آب ریخته و دست بکشید تا اگر احتمالا مواد مضر با سطح آن برخورد کرده، به طور کامل برطرف شود.
2.هرگز فیروزه را در معرض حرارت زیاد قرار ندهیدبعضی اوقات برای خشک کردن فیروزه آن را کنار کتری،سماور،بخاری و یا سشوار قرار می دهند که اشتباه است و ممکن است به فیروزه آسیب جدی وارد کند.فقط کافی است آن را در یک محل خشک و گرم مثل کنار یک لامپ مهتابی برای حدود ۲۴ ساعت نگه دارید.
3.هنگامی که با صابون یا مایع شستشو،دست ها را می شویید حتما انگشتر فیروره را از انگشت خارج کنید آن را خشک کنید و مراقب باشید تا کف صابون در پشت فیروزه باقی نمانده باشد.هرگز مواد شوینده و تمیز کننده قوی به فیروزه نزنید موادی مثل وایتکس وآنزیم های پاک کننده
4.اگر قرار است برای مدت طولانی از زیور آلات فیروزه خود استفاده نکنید بهتر است آن را داخل پنبه یا خاک اره قرار داده در یک سلفون پیچیده وحتی داخل سلفون را نیز مکیده و از هوا خالی کنید تا فیروزه در معرض هوا هم قرار نگیرد.

هرگز فیروزه را داخل آب قرار ندهید.


بعضی اوقات فیروزه را داخل آب قرار می دهند تا رنگ زیباتری پیداکندکه صحیح است و باعث روشن شدن رنگ فیروزه می شود.ولی حدود بیست ساعت که در معرض هوا قرار گیرد رطوبت خود را از دست می دهد و خشک می شود و به رنگ اول باز می گردد.در بعضی از مواقع هم دیده می شود فیروزه های گران قیمت را که داخل آب قرار داده اند.بعد ازخشک شدن یک خط زردرنگ در دور و حاشیه آن ایجاد شده که هرگز پاک نمی شود و قطعا به ارزش فیروزه لطمه می زند.

سنگ فیروزه مرغوب


فیروزه نیشابوری اگر در شرایط مناسب نگهداری شود هرگز خراب،فاسد و چرب نمی شود.اما فیروزه های آمریکایی در برخی از موارد از فیروزه نیشابوری هم خوش رنگ تر می شود که ولی بعد از مدتی ترک ترک شده و خط های سفید رنگی روی آن ظاهر می شودکه نشان دهنده فساد فیروزه است.
advertising