روش های صحیح استفاده و نگهداری از سیر

آشپزی و خوراکیدانستنی

- 97/08/28
روش های صحیح استفاده و نگهداری از سیرتا به حال در مورد فواید سیر مطالب زیادی نوشته شده است اما برای آنکه بتوانید بیش‌ترین استفاده را از این خوراکی ببرید باید نکاتی را رعایت کنید که به کمک آن‌ها خواص سیر چندین برابر می‌شود.استفاده از هر ماده غذایی یک ترفند و روش خاص دارد که باید رعایت شود چرا که با درست استفاده کردن از مواد اولیه خواص آن‌ها از بین نمی‌رود.

روش صحیح استفاده از سیر


1.اولین نکته‌ای که باید در هنگام استفاده از سیر در ذهن داشته باشید میزان تازگی و طراوت آن است. برای استفاده از سیر بهتر است تازه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. سیرهای بسته‌بندی‌شده یا مانده بیش از نیمی از خواص خود را از دست می‌دهند.
2. قبل از آنکه سیر را در غذای خود بریزید حتماً آن را بریده و چند دقیقه‌ای در هوای آزاد قرار دهید. بریدن سیر باعث می‌شود تا برخی از ترکیبات سولفید آن آزاد شده و با اکسیژن واکنش دهد. این واکنش در 10 تا 15 دقیقه انجام شده و این باعث می‌شود تا خواص سلامتی سیر بالاتر رود.
3.بسیاری همیشه به این نکته می‌اندیشند که استفاده از سیر در حالت‌های کوبیده شده، بریده شده و یا بدون تغییر مفید است. با توجه به نکته گذشته باید به این اشاره کرد که اگر سیرها را رنده و له کنید بیشتر سلول‌های داخلی آن‌ها شکسته شده و سلامت سیر بالاتر می‌رود.
4.بوی سیر نکته آخری است که باید به آن اشاره کنیم. بسیاری از سر آشپزها و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند سیر را دوست دارند. سیر طعم و بویی عالی به غذا می‌بخشد و برای سلامتی، به ویژه قلب، بسیار مفید است. سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است، اما متأسفانه ترکیبات سولفور موجود در سیر، که خواص متعدد سیر را ایجاد می‌کنند، باعث می‌شوند دهان و نفس شخصی که سیر مصرف کرده است بوی ناخوشایندی بگیرد.

روش صحیح نگهداری از سیر


1.دسته های سیر که با ساقه سبزشان نگهداری می شوند نیز پس از مدتی پوسیده و حتی غیر قابل استفاده می شوند.
2.حبه‌های‌ سیر را بی‌آن‌ که‌ آنها را از یکدیگر جدا سازید، در داخل‌ فریزر قرار دهید. هنگام‌ مصرف‌ آنها را پوست‌ بکنید و قبل‌ از آن‌ که‌ یخ‌ آنها ذوب‌ شود، خرد کنید.
3.برای مدتهای کوتاه تا حدود سه ماه می توانید سیر های حبه شده خود را در ظرف های حاوی روغن زیتون بدون بو یا سایر روغن های سالادی نگهداری کنید.
4.سیر شما به این صورت هم تازه می ماند و هم روغن معطری که به این ترتیب درست می شود سالادهای شما را خوش طعم تر و معطر می کند.
5.اگر سیر درسته‌ را درون‌ شیشه‌ حاوی‌ روغن‌ مخصوص‌ طبخغذا نگهداری‌ کنید، هیچ‌ گاه‌ خشک‌ نخواهد شد.
6.پس‌ از آن‌ که‌ سیر را مورد استفاده‌ قرار دادید، می‌توانید روغن‌ آن‌ را نیز که‌ طعم‌ و مزه‌ سیر گرفته‌ است، روی‌ سالاد بریزید.
7.اگر می خواهید سیر را برای مدتی حدود 6 ماه تا حداکثر یک سال نگهداری کنید بهتر است بصورت حبه یا بته در کیسه فریزر گذاشته و بصورت منجمد در فریزر نگهداری نمایید.
8.با نگهداری سیر در محیط های تاریک و خشک هم می توان تا حدود یکی دو ماه آنها را تازه نگهداشت.
9.اگر قرار است سیر را به مدت طولانی نگهداری کنید، آنها را در جایی کاملا خشک و خنک داخل روزنامه بپیچید. یا اینکه ابتدا برای چند روز متوالی، سیرها را کامل و بوته ای با پوست رویی شان زیر نور آفتاب بگذارید تا پوستشان کاملا خشک شود. سپس آنها را در محلی خشک و خنک برای حدود ۴ ماه بدون نگرانی از جوانه زدن، نگه دارید.
advertising