معرفی کامل سنگ یشم یا جید و خواص درمانی بی نظیر آن

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/22
معرفی کامل سنگ یشم یا جید و خواص درمانی بی نظیر آن

معرفی سنگ یشم یا جید (jade )


یشم از اصطلاح اسپانیایی piedra de ijada می آید و معنای تحت اللفظی اش “سنگ درد در پهلو” است. مکتشفان اولیه اسپانیایی بعد از اینکه دیدند بومیان قطعاتی از سنگ یشم را برای درمان یا آرام کردن درد ها و رنج ها روی پهلو های خود می گذارند این نام را بر آن گذاردند. یشم سبز نماد سعادت، موفقیت و خوش شانسی نیز هست.یشم سنگ ماه تولد فروردین ، اردیبهشت ، خرداد ، مهر است.
معرفی کامل سنگ یشم یا جید و خواص درمانی بی نظیر آن

سنگ یشم یا جید چیست؟


یشم گوهر گران بهایی است که تحت عنوان سنگ بهشت شناخته می شود، هزاران سال گرامی داشته شده و به آن میزان در بین مردم خالص و مقاوم در نظر گرفته می شد که برای استفاده کنندگان، منبع الهام بالاترین اهداف معنوی به حساب می آمد.این سنگ به اندازه کافی زیبا، لوکس و مجلل هست که برای انجام کاروینگ (حکاکی یا کنده کاری) نیز گزینه مناسبی باشد. طرفداران آسیایی همیشه شیفته ی یشم بوده اند و امروزه، خریداران غیر آسیایی نیز استقبال بی سابقه ای از این گوهر زیبا دارند. به عبارتی همه آنها جذب تاریخچه ی غنی یشم ، زیبایی، دوام و کمیابی این سنگ فوق العاده شده اند.

تفاوت سنگ یشم یا جید با نفریت


در نیمه‌ی اول قرن نوزدهم یک دانشمند فرانسوی کشف کرد که واژه‌ ی عمومی “یشم”، “یو” در زبان چینی، در حقیقت به دو کانی متفاوت اشاره دارد: “نفریت Nephrite” و “جدیت Jadeit‌”. در چین به هر دوی این کانی‌ ها “زن‌ یو Zhen yu” به معنای “یشم اصل” گفته می‌ شود. حقیقتا تشخیص این دو کانی از یکدیگر حتی برای کارشناسان نیز دشوار است. این دو سنگ درجه سختی، شکل ظاهری و ویژگی‌ های عمل‌ آوری متفاوتی دارند؛ اما آن‌ ها دارای بافتی در هم پیچیده، سخت و متراکم هستند. به همین علت است که این دو کانی دارای خاصیت شکل‌ پذیری بالایی هستند . تلالو مات و موم مانند نفریت و درخشش شیشه گون جدیت وجه تمایز جزیی اما حائز اهمیت میان این دو نوع سنگ متفاوت است نفریت در اصل دارای طیف رنگی سبز ملایم تا سبز مایل به طوسی است و در برخی مواقع در رنگ‌ های سفید، زرد یا دارای ته رنگ قرمز دیده می‌ شود. اما رنگ غالب در “جدیت” به دلیل وجود عنصر کروم، سبز زمردگون است.

معادن سنگ یشم یا سنگ جید


چین، روسیه، گواتمالا و نیوزلند صاحب غنی‌ ترین ذخایر نفریت با کیفیت هستند. گران‌ بها ترین جدیت‌ ها در “میانمار Myanmar” استخراج شده و سپس به صورت سالانه در مرکز بزرگ بازرگانی سنگ‌ های قیمتی، یشم و مروارید واقع در “رانگون Rangoon” مبادله می‌ شوند. هنگ‌ کنگ یکی دیگر از مراکز مبادله این سنگ آسمانی به شمار می‌ آید.

تاریخچه سنگ یشم یا جید و باور های ملل مختلف درباره ی یشم


از حدود 7000سال پیش، طیف رنگی یشم بشر را افسون کرده است. افراد در این سنگ خواص درمانی و معنوی را جستجو کردند و موفق به یافتن آن شدند. در دوران ما قبل تاریخ، شکار چیان ، سختی باور نکردنی این سنگ را کشف و از آن برای ساخت تبر های سنگی، تیغ، چاقو و دیگر ابزار و اسلحه استفاده کردند. سه هزار سال پیش از میلاد مسیح و در چین، نوعی از یشم به نام “یو Yu” که برای مردم این سرزمین بسیار قابل احترام بود برای حکاکی پیکره‌ های کوچک و اشیای متفاوت تزئینی مورد استفاده قرار می‌ گرفت. اهمیت یشم در فرهنگ چین به حدی بودکه فیلسوف صاحب نام این کشور ، کنفوسیوس چنین گفته است: یشم به نرمی و‌ لطافت مهربانی،‌ به سختی و زیبایی ذکاوت است. حکمت، عدالت، شفقت، تواضع و شجاعت جزو ویژگی‌ های معنوی هستند که طرفداران یک سنگ آسمانی به آن نسبت می‌ دهند و به همین دلیل امروزه هم از آن استفاده می‌کنند.ویژگی‌ های درمانی و شفا بخشی که به یشم نسبت می‌ دهند ریشه در نام آن دارد: نام اسپانیایی آن پیدرا د ایجادا Piedra de ijada به معنای سنگ شیر می‌ باشد. مردمان آمریکای جنوبی بر این باورند که یشم توانایی درمان بیماری‌ های کلیوی را دارد. مردمان مایا Maya ، تول‌تک Toltec، آزتک Aztec‌ و اومک Omec‌ معتقدند که این سنگ مقدس در ارتباط با الهه‌ ی آتش می‌ باشد. این مردمان مانند چینی‌ ها، یشم را با مرگ در ارتباط می‌ دانند. قطعات کوچک این سنگ بین لب‌ ها و داخل حفره‌ های گوش یا بینی جسد گذاشته می‌ شوند تا شیطان را شکست دهد.

نحوه استفاده درست از سنگ یشم


چین مرکز سنتی و کنونی هنر برش یشم به شمار می‌ آید. عمل‌آوری یشم به اشتباه حکاکی یشم نامیده می‌ شود باید دانست که سنگ خام برش داده می‌ شود، اما حکاکی نمی‌ شود. یشم را در “کانتون Canton”، “پکینگ Peking‌” یا هنگ‌ کنگ برش می‌ دهند و به شکل پیکره‌ های کوچک در می‌ آورند و از صفحات کوچک برای ساخت آویز گردن و دستبند، گوی یا زنجیر استفاده می‌ کنند. . اروپا کمتر با هنر برش یشم آشنایی دارد.جواهر ساز، تاجر سنگ‌ های قیمتی و تراش‌ دهنده‌ ی جواهرات سویسی، به نام “رولند اوهل Rolan Uhi” یکی از پیشکسوت های این هنر می‌ باشد. او معتقد است: عمل‌ آوری یشم به مراتب دشوارتر از برش آن است و صیقل دادن سطح نیز کار مشکلی می‌ باشد.پس از عمل‌ آوری سطحی ناهموار و دارای فرورفتگی پدید می‌ آید. برای داشتن سطحی صاف با درخشش چشمگیر باید آن را با مهارت بسیار صیقل داد که مستلزم کسب سال‌ ها تجربه است. بیش از 30سال است که رولند اوهل بر روی سنگ یشم کار می‌ کند و می‌ گوید: طی چند سال اخیر به گونه‌ ای باور نکردنی بر محبوبیت این سنگ افزوده شده است. تعداد زیادی از ستارگان از یشم در جواهرات خود استفاده می‌ کنند که موج آن به اروپا نیز سرایت کرده است.

تشخیص کیفیت سنگ یشم


درجه‌ ی خلوص، شفافیت و رنگ یشم ارزش و بهای آن را تعیین می‌ کند. طیف رنگی یشم از رنگ‌ های تیره و روشن با اختلاف جزیی تشکیل شده است. به طور مثال کارشناسان قادر به تشخیص هفت کیفیت رنگ متفاوت برای یشم سبز هستند. این در حالی است که یشم در رنگ‌ های قرمز،‌ قهوه‌ ای و مشکی نیز یافت می‌ شود. وجود لکه‌ ها یا رگه‌ های کوچک بر روی سطح، بر زیبایی آن می‌ افزاید. معروف‌ ترین و گران‌ بها ترین نوع این سنگ “یشم امپریال”می‌ باشد که به خاطر شفافیت و رنگ براق زمردگون آن شناسایی می‌ شود.

نحوه ی نگهداری و مراقبت از یشم یا جید


سنگ یشم را ماهی دو بار در آب جاری بشویید

خواص درمانی و فواید سنگ یشم ( جید ) Jade


یشم به عنوان سنگ حامی و حرز به کار می رود. به همراه داشتن یشم و یا قرار دادن آن در محل کار یا گوشه ای از اتاق، نیرو های منفی را از محیط دور می کند و شادی و آرامش خاصی به روح می بخشد.
ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای چهارم سنگ یشم قلب و دستگاه گردش خون را تقویت می کند و برای درمان مشکلات قلبی مناسب است.یشم سبز و بنفش با چاکرای قلب در تماس است و از نظر عاطفی و فیزیکی روی قلب اثر می گذارد و در عمیق کردن تنفس موثر است.
سیستم عصبی و سوخت و ساز را متعادل می کند. و حالت هیجان و پرخاشگری را به آرامش و سکون تبدیل می کند.
اگر زیر بالش بگذاریم حافظه را قوی می کند. یشم سنگ خرد است و به ما در تصمیم گیری‌ ها ی قوی و پر اهمیت یاری می رساند.سنگ یشم سبز انتخاب بسیار مناسبی برای افراد حساس و هیجانی است و باعث تقویت اعتماد به نفس و کنترل احساسات در آنان می شود.
این سنگ به انسان ایمان می بخشد که در زندگی به تک تک آرزو های خود برسد. برخی نیز بر این عقیده اند سنگ یشم خوش شانسی می آورد.سنگ یشم سبب شادی روح و آرامش بوده و مناسب برای تمرکز می باشد حتی سنگ یشم سبز به “کریستال آرامش بخش” نیز معروف است.

تصفیه ارگان های بدن و تعادل مایعات بدن و برگردن آویختن یشم به طوری که در برابر معده قرار گیرد، سبب تقویت معده می گردد و ناراحتی های معده را درمان می کند، هم چنین برای درمان ضعف و امراض کلیه و سنگ کلیه موثر است.
محافظ بسیار قوی و به ویژه برای کودکان در برابر بیماری ها است.
یشم یک ترمیم کننده قوی است و باعث بازسازی سلول های عضلات، استخوان ها و سایر بافت ها می‌ شود و بر روی دستگاه عصبی سمپاتیک موثر است.
این سنگ بر روی دستگاه عصبی انسان به عنوان یک سنگ آرام بخش اثر می‌ کند و در بهبود اختلالات خواب، خستگی و تحریک پذیری موثر است از نظر جنسی، مقوی و نیرو بخش است.
در درمان تشنج و بیماری های ریه و بیماری های پوستی موثر است .همچنین مفید برای یبوست و نفخ می باشد.
سنگ یشم مناسب برای تسهیل دوران بارداری و زایمان می باشد.
جهت درمان سردرد های مزمن و میگرن قطعه ای سنگ یشم را ابتدا در نور آفتاب قرار داده و سپس آن را به مدت 15دقیقه بر روی چاکرای ششم (پیشانی بین دو چشم )خود قرار دهید.در حالات التهابی بدن، یک اثر آرام بخش دارد و به دستگاه عصبی آرامش می‌ دهد یشم یک ترمیم کننده قوی است و باعث بازسازی سلول های عضلات، استخوان ها و سایر بافت ها می‌ شود.
advertising