معرفی چند نژاد از محبوب ترین خرگوش ها

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/08/20
معرفی چند نژاد از محبوب ترین  خرگوش ها

چند نژاد از خرگوش های محبوب


تابه امروز نژادهای زیادی از خرگوش ها شناخته شده است که هرکدام مشخصات و ویژگی‌های مختص به خود را دارند. گوش‌های برخی از آنان صاف و ایستاده و برخی آویزان است. بعضی رفتارهای خاصی دارند مانند: تمایل به نوازش شدن و یا نیاز به فعالیت و بازی کردن مداوم. بنابراین بسیار مهم است که نژاد خرگوش خود را بشناسید و قبل از قبول سرپرستی حیوان، با آن آشنا شده باشید. با اینکه مبانی پایه نگهداری از خرگوش در میان گونه‌های مختلف مشترک است با این حال باید توجه داشت که هر نژاد نیازمند مراقبت های مختص خود نیز می‌باشد. بنابراین هنگام انتخاب خرگوش باید به شرایط و امکانات مورد نیاز آن گونه و همچنین نحوه زندگی آنان توجه داشته باشید.
خرگوش ها عموماً حیوانات خانگی بسیار مناسبی هستند. با این حال برای افرادی که فضای کافی یا پول زیادی برای نگهداری از آنان ندارند، بعضی نژادها مناسب‌تر خواهند بود.

معرفی چند نژاد از محبوب ترین  خرگوش ها

مینی رکس (Mini Rex)


خاستگاه اولیه نژاد مینی رکس به فرانسه و اواخر سال ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد. به علت وجود ژن های مغلوب، موهای بدن این خرگوش ها بطور صاف روی هم قرار نگرفته اند و برخلاف بسیاری از نژادهای دیگر موهای کوتاهی دارند. در نتیجه پوست آن ها بسیار نرم بدنشان به راحتی با دست قابل لمس است. به خاطر وجود چنین ویژگی‌هایی به آن‌ها خرگوش مخملی (Velveteen Rabbits) نیز گفته می‌شود.همانطور که از نام آنان پیداست، جثه مینی رکس ‌ها بسیار کوچک است (وزن متوسط مینی رکس بالغ بین ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم می‌باشد). آنها جاندارانی فوق العاده دوست داشتنی هستند و یکی از محبوب ترین نژادها محسوب می‌شوند.


لوپ هلندی (Holland Lop)


لوپ هلندی یکی از نژادهایی است که در زمینه نمایش و فیلم طرفداران بسیار زیادی دارد. این خرگوش در خانواده نژادهای کوتوله قرار می‌گیرند بنابراین جثه کوچکی دارند. وزن ایده آل لوپ هلندی بین ۱ تا ۱.۸ کیلوگرم بوده و خاستگاه آنان هلند می‌باشد. سازمان پرورش دهندگان آمریکایی خرگوش (ARBA)، این نژاد را در سال ۱۹۷۹ شناسایی کرد. لوپ هلندی تنوع رنگی بالایی دارد و رنگ خز آن‌ها یا به صورت یکدست و یا ترکیبی از چند رنگ است. این خرگوش ها ذاتا موجوداتی پر جنب جوش هستند بنابراین بازی و نگهداری از آن‌ها می تواند لذت بخش باشد ولی بیرون آوردن و قرار دادن آن‌ها در قفس می‌تواند کمی مشکل باشد.لوپ هلندی احتمالاً برای خانواده‌هایی که کودکان کم سن و سال دارند مناسب نمی‌باشد. این خرگوش با کودکان رابطه مناسبی برقرار می‌کند با این حال اگر حوصله تعامل را نداشته باشند تقلای زیادی خواهند کرد. بنابر این هنگام بازی و تعامل کودکان با این خرگوش، همیشه باید نظارت شخص بزرگتری وجود داشته باشد.


مینی لوپ (Mini Lop)


نژاد مینی لوپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین و زیباترین حیوانات خانگی در دنیا شناخته می شود. همانند نژاد لوپ هلندی، مینی لوپ نیز دارای جثه‌ای کوچک با گوش های آویزان است. این خرگوش ها بسیار پرجنب و جوش و بازیگوش هستند و به راحتی تربیت می‌شوند.
مینی لوپ گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال خرگوشی هستند که می توانند محل دفع مدفوع و ادرار خود را یاد بگیرند
انها با خرگوش ها و حیوانات دیگر ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند وموجوداتی اجتماعی به شمار می‌آیند. البته باید توجه داشت این خرگوش ارتباط با افرادی که آرام هستند را ترجیح می‌دهد و این موضوع به خصوص در ارتباط آنان با کودکان مشهود است. خرگوش های مینی لوپ ها به بازی‌های فکری علاقه زیادی نشان میدهند پس سعی کنید اسباب بازی‌های زیادی را در اختیارشان قرار دهید.


کوتوله هلندی (Netherland Dwarf)


برخلاف بسیاری از نژاد های خرگوشی که معرفی کردیم، کوتوله هلندی برای خانواده هایی که صاحب بچه هستند گزینه مناسبی به حساب نمی آید. آنها بیش از حد کوچک و ریز هستند (به طور میانگین وزنی بین ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم دارند) و همچنین نیازمند محیطی آرام و به دور از سر و صدای کودکان هستند. با اینکه خرگوش کوتوله هلندی جثه ریزی دارد اما فعالیت‌ و جنب جوش او به نسبت زیاد است و بهتر است شرایطی برایش فراهم شود که آزادانه در فضای باز خانه بدود و بازی کند. یکی دیگر از دلایل نامناسب بودن آنها برای کودکان، اخلاق خاص و منزوی بودنشان است. با این حال برای بزرگسالان و به خصوص کسانی که معلولیت دارند حیوان خانگی و همدم بسیار خوب و مناسبی محسوب می شود.
advertising