معرفی اسپینل و تفاوت آن با یاقوت سرخ

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/05
معرفی اسپینل و تفاوت آن با یاقوت سرخمی خواهیم به معرفی جواهر اسپینل بپردازیم و این که این سنگ زیبا چه تفاوت هایی با یاقوت سرخ دارد؟ و شما را در خرید جواهرات اصل یاری رسانیم .از میان سنگ ها و نگین های به کار رفته در بخش زیورآلات سنگ یاقوت سرخ و اسپینل شباهت زیادی به هم دارند که تشخیص آن ها برای افراد عادی کار بسیار دشواری است. اغلب از این سنگ ها در ساخت زیورآلاتی مثل گردنبند، دستبند، انگشتر و … استفاده می شود که باعث بالا تر رفتن ارزش زیورآلات می شوند.
معرفی اسپینل و تفاوت آن با یاقوت سرخ

اسپینل چیست؟


اسپینل یک واژه اسپانیایی است و بر گرفته شده از کلمه اسپینایا اپین می باشد. این گوهر نایاب برای اولین بار در آمریکا کشف شده است ولی امروز در کشور های آلمان، ایتالیا، روسیه، سریلانکا، تایلند و سوئد نیز می توان آن را یافت کرد. اسپینل دارای فرمول mgal2o4 است و از مجموعه کانی ها محسوب می شود.اسپینل یکی از معروف ترین سنگ های قرمز رنگ می باشد که بسیار شبیه یاقوت سرخ است. این دو سنگ قیمتی بسیار شبیه یکدیگرند و تا اواخر قرن نوزده هیچ گونه تمایزی بین یاقوت سرخ و اسپینل وجود نداشت. گاهی اوقات این دو سنگ در یک محل یافت شده اند ولی بین آنها تفاوت هایی وجود دارد. به عقیده بعضی افراد یاقوت سرخ زود تر از اسپینل کشف شده است. به عنوان مثال مشخص شده است که یاقوت سرخ به کار رفته در تاج سلطنتی انگلستان اسپینل بوده است.

رنگ های مختلف سنگ اسپینل


اسپینل یک سنگ قیمتی است که دارای رنگ های مختلف است.اسپینل خالص بی رنگ است اما ناخالصی های این سنگ باعث ایجاد رنگ های مختلف از این سنگ شده است. ارزشمند ترین و مطلوب ترین اسپینل یک رنگ قرمز پر رنگ است گرچه این سنگ دارای رنگ های آبی، زرد، صورتی و بنفش است.

تشخیص تفاوت اسپینل و یاقوت سرخ


اسپینل اغلب دارا نور فلورسنت و ماورا بنفش است و این می تواند در شناسایی آن مفید باشد. یاقوت سرخ خوب اغلب نایاب تر از اسپینل می باشد اما با این حال این سنگ قیمتی ارزش کمتری نسبت به اسپینل دارد و نزدیک به 30 درصد از اسپینل ارزان تر است. کمبود اسپینل دلیل بر تقاضا و محبوبیت آن است. جواهرات اسپینل عرضه بسیار محدودی دارند و کارتل های جواهرت اجازه نمی دهند به دست مصرف کننده واقعی برسد و این باعث شده است که این سنگ از قیمت بیشتری برخوردار باشد.یاقوت سرخ از ترکیب کروندوم با اکسید آلومینیوم ایجاد می شود در حالی که اسپینل از اکسید آلومینیوم و منیزیم ساخته شده است. کریستال های یاقوت سرخ به صورت شش وجهی می باشند در حالی که کریستال های اسپینل به صورت ایزومتریک است و ساختار لوزی شکل را دارند.سختی یاقوت سرخ در مقیاس موس 9 و اسپینل 8 می باشد و از همین رو یاقوت سرخ باعث ایجاد خراش بر روی اسپینل می گردد.وزن یاقوت سرخ بیت 4.02 تا 99.3 قیراط است در حالی که وزن اسپینل بین 57.3 تا 63.3 قیراط می باشد.اسپینل به آسانی سنتز می شود و میتوان آن را با افزودن ناخالصی ها به هر رنگی در آورد. اسپینل مصنوعی اغلب به سنگ های قیمتی دیگری مثل الماس و زیرکونیوم شبیه سازی می شود. به علت فراوانی اسپینل مصنوعی همیشه باید آن را از نمایندگی های معتبر خرید. تقریبا تمام سنگ اسپینل قیمتی بی رنگ هستند و به ندرت در طبیعت یافت می شوند.

اسپینل در کجا یافت می شود؟


معروف ترین اسپینل از لحاظ رنگ و کیفیت در برمه است. از دیگر جاهایی که اسپینل در آن ها یافت می شود می توان به سریلانکا، کامبوج، ویتنام، تایلند، افغانستان، پاکستان، تانزانیا و ماداگاسکار اشاره کرد.

سنگ های مشابه اسپینل کدامند؟


اسپینل قرمز از لحاظ ظاهری می تواند مشابه یاقوت سرخ باشد با این حال اسپینل رنگ روشن تری در مقایسه با یاقوت سرخ دارد و رنگ آن بیشتر به قرمز آجری شبیه است در حالی که رنگ قرمز یاقوت مایل به آبی و بنفش است. با این حال تنها راه تشخیص این دو سنگ از هم خاصیت نوری و سختی آنها می باشد. اسپینل قرمز را می توان از نزدیک به کهربای قرمز دانست در حالی که نمونه تیره قرمز آن شبیه گارنت است.

اسپینل آبی , صورتی , بنفش


اسپینل آبی ممکن است شبیه زیرکون ، توپاز و یاقوت کبود باشد و اسپینل صورتی ممکن است شبیه مورگانیت، توپاز صورتی و تورمالین صورتی باشد. اسپینل بنفش از لحاظ رنگ می تواند شبیه آمتیست ظاهر شود هر چند که اسپینل معمولا دارای آبی غلیظ تری نسبت به آمتیست است. تفاوت اصلی بین یاقوت سرخ و اسپینل در سختی آنها می باشد به طوری که یاقوت سرخ دارای سختی 9 و اسپینل دارای سختی 7.5 تا 8 در مقیاس موس هستند.

اسپینل های مصنوعی کدام اند؟


زیبایی و درخشندگی بالای اسپینل باعث محبوبیت آن در بین مردم می باشد اما در این میان عده ای به قصد سودجویی اقدام به تولید و استفاده از اسپینل های مصنوعی می کنند که ناشی از فقدان آگاهی و شناخت این سنگ توسط افراد عادی است. در این مقاله سعی شد تا با استفاده از راهنمایی های کلی سنگ اسپینل اصل را شناخته و تفاوت های آن را با یاقوت سرخ متوجه شوید. امید است با توجه به موارد اشاره شده مشکلی در خرید زیورآلات اسپینل نداشته باشید.

خواص و مزایای سنگ اسپینل


به اعتقاد بعضی افراد اسپینل دارای خواص زیادی است که می توان به مواردی از آن اشاره کرد.آرامش بخش ,نماد وفاداری ,کم کردن استرس ,کاهش اضطراب ,کاهش جدایی و طلاق, افزایش قدرت خود درمانی, کاهش انواع التهابات عصبی, درمان زخم معده, درمان عضلات پاره شده
advertising