نحوه استفاده صحیح و ست کردن دکمه سر آستین

مد و زیباییاکسسوری

- 97/10/26
نحوه استفاده صحیح و ست کردن دکمه سر آستیندکمه سرآستین یا سردست، دکمه‌ای مجلسی برای بستن آستین پیراهن مردانه است. دکمه سرآستین امروزه بیشتر به عنوان یک المان تزئینی و اکسسوری در لباس‌ها به کار می‌رود. این دکمه نیز به‌مانند دکمه‌های معمولی است اما باید در انتخاب کردن آن نکات ریزی را مد نظر قرار داد و اقدام به خرید کرد.

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین


دکمه سرآستین، همان‌طور که از نامش پیدا است به عنوان رابطی میان دو طرف آستین پیراهن مردانه استفاده می‌شود و جای دکمه را پر می‌کند. شما با بستن دکمه سرآستین دیگر نیازی به بستن دکمه اصلی نخواهید داشت. دکمه سرآستین امروزه کاربردی مستقل از جنسیت دارد و تقریباً بین مردان و زنان مشترک است.دکمه سرآستین در قرن 16 میلادی برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. شکل دکمه سرآستین‌های اصلی در ابتدا به‌ مانند حلقه‌هایی به دور آستین بود و بعدها با گذر زمان تغییر شکل دادند. لوئی چهاردهم کسی بود که شکل دکمه سرآستین های امروزی را باب کرد و در آن‌ها به جای استفاده از حلقه، یک رشته نخی و بر اساس نوع دکمه سرآستین انواع جواهرات و شیشه‌ها را بکار برد.قرن هفدهم، به جای دکمه سرآستین‌های سنتی و ساده، دکمه‌های تزئین و رنگ شده روی کار آمدند و اغلب در این دکمه‌ها از تکه‌های جواهر به‌مانند الماس نیز استفاده می‌شد که باعث افزایش قیمت و سبب تزئینی شدن این دکمه‌های ساده شد.
نحوه استفاده صحیح و ست کردن دکمه سر آستین

چرا باید دکمه سرآستین استفاده کرد


بر اساس دلایل متعددی آقایان از دکمه سردست استفاده کنند. از جمله این موارد می‌توان به:
لزوم داشتن دکمه سردست برای هر فرد خوش‌تیپ
نشانی از استایل خاص و جذابیت لباس
ایجاد جلوه در لباس‌های ساده و همیشگی
نشانی از اهمیت دادن هر کسی به تیپ و ایجاد ظرافت در استایل شخصی
ایجاد هماهنگی و نظم با الگوهای لباس و رنگ‌های بکار رفته در استایل توسط الگوهای روی دکمه سرآستین
اما استفاده از این دکمه‌های ساده نیز، همان‌طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم، نیاز به دانستن نکات ظریفی دارد که بر زیبایی آن می‌افزاید و ویژگی‌هایی که گفته شد را صدچندان می‌کند.

انواع دکمه سرآستین


دکمه سردست را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد.

دکمه سرآستین لولایی


این دکمه سرآستین دارای یک لولای متحرک و دکمه روی آن است. دکمه سرآستین لولایی از داخل شکاف آستین عبور کرده و بعد از رد شدن از هر دو شکاف آستین، لولا چرخیده و از حالت عمودی به افقی تغییر پیدا می‌کند و دو طرف آستین قفل می‌شود. درصد احتمال افتادن این دکمه‌ها نسبت به انواع دیگر بسیار کم است. در صورتی که لولا درست چفت نشود، ممکن است دکمه سرآستین از شکاف رها شود.

دکمه سرآستین دو سری


بر خلاف دکمه سردست لولایی این نوع هیچ قسم متحرکی ندارد و شامل دو سری بزرگ‌تر نسبت به رابط مابین آن‌ها هستند. برای استفاده از این دکمه‌ها کافی است که دو سر را از میان شکاف‌های آستین عبور دهید. این دکمه‌ها احتمال افتادن بیشتری دارند و اغلب در گذاشتن و برداشتن ممکن است که جادکمه را بزرگ کنند.

دکمه سرآستین زنجیری


مانند گیره کراوات؛ این دکمه سرآستین‌ها نیز دارای زنجیری هستند که مانع از جابجایی و حرکت آستین می‌شود. در این دکمه‌ها به جای رابط ثابت، از یک زنجیر استفاده شده است تا آستین به جای ثابت ماندن دو طرف روی هم، کمی تحرک و ازادی عمل به فرد بدهد. این دکمه‌ها نیز مانند دکمه‌های لولایی احتمال افتادن کمتری دارند.اگر دوست دارید که دکمه سردست گران‌بها داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از دکمه سرآستین لولایی استفاده کنید تا احتمال گم شدن آن کمتر شود.

موقعیت استفاده از دکمه سردست


دکمه سرآستین مستقل از مراسم‌های رسمی و غیررسمی است. معمولاً برای مراسم رسمی از دکمه سرآستین‌هایی به رنگ مشکی، سفید و نقره‌ای استفاده می‌شود. علاوه بر رنگ، در انتخاب دکمه سرآستین‌های مراسم رسمی دقت نمایید که از الگوهای ساده و کاملاً رسمی استفاده کنید. الگوهای پیشنهادی ما به شما، استفاده از الگوهای همانند پیراهن یا کت و شلوار است. همچنین اگر دوست دارید که تجملات به لباس خود اضافه کنید، می‌توانید از سنگ‌های تزئینی یا جواهرات در دکمه سردست استفاده کنید.در مورد لباس‌های غیررسمی شما آزاد هستید تا از این المان برای ایجاد کردن یک حس متفاوت در لباس غیررسمی بهره ببرید. در مورد لباس غیررسمی علاوه بر رنگ و طرح شما می‌توانید از انواع مختلف دکمه سردست نیز استفاده کنید. اما در موارد رسمی استفاده از دکمه سردست‌های لولا دار جذاب‌تر است.

انتخاب رنگ دکمه سرآستین


رنگ دکمه سردست باید بر اساس رنگ پیراهن انتخاب شود. رنگ‌های متداول برای انتخاب دکمه سردست، نقره‌ای، مشکی و آبی و طلایی است. اگر دوست دارید به کسی که هیچ شناختی از او ندارید، دکمه سرآستین هدیه دهید، بهترین انتخاب می‌تواند این رنگ‌ها باشد. تنوع رنگی در دکمه سردست بسیار زیاد و رنگ‌های قرمز، زرد و صورتی نیز وجود دارد که برای مردانی کاربردی است که معمولاً جسارت کافی در لباس پوشیدن و استفاده از رنگ‌های غیرمعمول دارند. البته اگر عادت دارید که پیراهن رنگی به تن کنید، می‌توانید از دکمه سرآستین‌های رنگی هم استفاده کنید.

چگونه دکمه سردست را ببندیم؟


قبل از بستن دکمه سرآستین، در انتخاب پیراهن دقت کنید. پیراهن باید دارای آستین‌بلند؛ دکمه و شکاف مناسب باشد. می‌توانید دکمه سرآستین را روی آستین، تا شده یا معمولی استفاده کنید. شکاف‌های آستین را روی هم قرار دهید و بر اساس نوع دکمه سرآستینی که انتخاب کرده‌اید، مراحل بستن را ادامه دهید. اگر سردست لولایی دارید، قسمت مکانیکی را از میان شکاف‌ها عبور دهید و در انتها قفل آن را باز کنید. اگر دکمه سرآستین شما از انواع زنجیری یا دوسر باشد، کافی است که دو طرف دکمه سر دست را داخل شکاف‌ها قرار دهید.نکته‌ای که در مورد دکمه سرآستین وجود دارد، این است که نباید به هنگام بستن دکمه سردست دکمه را ببندید و بگذارید که دکمه سرآستین نگه‌دارنده آستین‌ها باشد. همچنین در دکمه سردست‌های متحرک دقت کنید که قسمت تزئین شده و دارای تزئینات رو به بیرون بدن باشد و دیده شود.

کراوات یا پاپیون مشکی


اگر برای رفتن به یک میهمانی از کراوات یا پاپیون مشکی استفاده کرده اید، پس استفاده از دکمه سر آستین برای شما واجب است. برای این که آنها با کراوات تان ست باشد، بهتر است که مدلی کلاسیک را انتخاب کنید. به عنوان مثال دکمه سر آستین نقره ای یا طلایی رنگ می تواند در کنار کراوات مشکی انتخاب مناسبی باشد. به طرح آنها نیز دقت کنید. طرح های مینیمال و ساده تر با ظاهر شما بیشتر جور در می آید.

ست کردن دکمه سر دست با پاپیون سفید


پاپیون سفید رسمی تر از کراوات مشکی ست، از این رو برای موقعیت های خیلی خاص مانند نامزدی یا عروسی پیشنهاد می شود. برای ست کردن دکمه سر آستین با این تیپ، به دنبال مدلی بسیار شیک و خاص باشید. اگرچه تنوع زیادی در میان آنها وجود دارد اما پیشنهاد ما این است که مدل های مروارید دار را انتخاب کنید. از این رو که سفیدی آن با سفیدی پاپیون تان به زیبایی ست می شود.

ست کردن دکمه سر دست با پیراهن سفید


پیراهن سفید یکی از مدل لباس هایی ست که نه تنها پرکاربرد می باشد، بلکه با هر رنگ پوستی نیز به زیبایی ست می شود. اگر قصد دارید که برای یک موقعیت رسمی آن را به تنهایی به تن کنید، پیشنهاد ما به شما این است که به کمک دکمه سر آستین به آن تنوع دهید. از آنجا که پیراهن سفید رنگی خنثی دارد، به سادگی می توانید با هر مدل و رنگ دکمه ای که ست شود. بنابراین به سراغ مدل های خاصی که در کمد خود دارید بروید و از میان آنها یکی را انتخاب کنید.

ست کردن دکمه سر دست با پیراهن آبی


اگر به دنبال ست کردن دکمه سر آستین برای پیراهن آبی تان هستید، باید دقت لازم را به خرج دهید. از آنجا که دکمه های رنگی روی پیراهن آبی بسیار بولد به نظر می آیند، بهتر است که آن را ساده انتخاب کنید. دکمه های نقره ای می توانند انتخاب خوبی برایتان باشند. اما برعکس رنگ، در انتخاب مدل دست تان باز است، بدین معنی که می توانید هم مدل های ساده و هم مدل های طرح دار را انتخاب کنید.یکی دیگر از انتخاب های شما برای دکمه سر آستین، رنگ آبی است. از آنجا که پیراهن تان هم آبی می باشد، بهتر است که از تونالیته های مختلف آبی استفاده کنید به طوری که با رنگ پیراهن تان در تضاد باشد. مثلا اگر پیراهن تان آبی روشن است، رنگ دکمه ها را آبی تیره انتخاب کنید. با این روش تنوع را در ظاهرتان ایجاد کرده اید، بدون این که شلوغ و نامتناسب به نظر آیید.

ست کردن دکمه سر دست با پیراهن صورتی


انتخاب دکمه سر آستین برای پیراهن صورتی کمی سخت است. البته هیچ کاری نشد ندارد. اولین گزینه ای که می توانید با پیراهن تان ست کنید، رنگ صورتی ست. البته باید رنگی را انتخاب کنید که کمی با صورتی پیراهن تان تفاوت داشته باشد. در واقع شما با ایجاد تضاد می توانید در عین سادگی، به ظاهرتان جذابیت دهید.دومین انتخابی که می توانید داشته باشید، رنگ نقره ای ست. حتما شما هم می دانید که صورتی و خاکستری در کنار هم ترکیب فوق العاده ای را خواهند ساخت. با دکمه سر دست های نقره ای، رنگ صورتی پیراهن شما بیشتر به چشم خواهد آمد.البته یک گزینه دیگر هم در مقابل تان وجود دارد و آن دکمه سر آستین چند رنگ است. اگر چه انتخاب این مدل کمی جسارت می خواهد اما اگر عاشق خاص بودن هستید، دکمه سر آستین رنگی می تواند انتخاب هیجان انگیزی برایتان باشد.

پیراهن با سر دست فرانسوی


یکی از رایج ترین گزینه ها برای استفاده از دکمه سر دست، پیراهن با سر دست فرانسوی ست. از آنجا که سر آستین این پیراهن ها هیچ دکمه یا نگهدارنده ای ندارد، شما باید حتما از دکمه سر آستین استفاده کنید. برای انتخاب دکمه سر آستین باید به رنگ و مدل پیراهن تان توجه کنید. علاوه بر آن، مدلی را انتخاب کنید که مانند پیراهن تان، کلاسیک و رسمی باشد.
advertising