طرز تهیه سرکه خرمالو

آشپزی و خوراکیچاشنی

- 98/08/02
طرز تهیه سرکه خرمالوسرکه خرمالو یکی از انواع سرکه های طبیعی است که خواص بسیار زیادی دارد. با طرز تهیه سرکه خرمالو و نکات مهم درباره تهیه انواع سرکه آشنا شوید.

روش تهیه سرکه خرمالو:


1. برای تهیه سرکه خرمالو ابتدا خرمالوی رسیده یا به اصطلاح یا به مرحله قندک رسیده را شسته و داخل سبدی بریزید تا آب اضافه آن برود.
2. حالا سرکه را داخل یک دبه ریخته، کاملا سر پر کنید.
3. یک سوم ظرف را آب بریزید.
4. درب دبه را محکم ببندید.
5. بعد از 15 روز سرغ آن رفته و دبه را خوب تکان دهید.
6. بعد از 45 روز، سرکه خرمالوی شما آماده است.

اندازه و جنس ظرف سرکه


1. جنس ظرف مورد استفاده در فرایند تولید سرکه نیز اهمیت زیادی دارد. بهتر است جنس ظرف به گونه‌ای باشد که در فرایند شیمیایی تخمیر و تولید سرکه واکنش نشان ندهد و دخالت نداشته باشد.
2. در گذشته از خمره‌های سفالی، لعابی یا شیشه‌ای برای تهیه سرکه استفاده میشد که این نوع ظروف، سالم‌ترین ظروف برای تهیه سرکه هستند.
3. با توجه به اینکه در مرحله اول، ماده اولیه را داخل ظرف می‌ریزیم، باید دهانه ظرف گشاد باشد تا به راحتی اینکار انجام گردد.
4. ضمنا گنجایش ظرفی که انتخاب می‌کنید باید بیشتر از حجم مواد اولیه بوده و حدودا یک پنجم آن خالی بماند که بعد، در فرآیند تولید سرکه از ظرف سرریز نشود.
5. در مرحله دوم با توجه به اینکه مایع حاصله از مرحله اول تبدیل به اسید و نهایتا سرکه می‌شود، می‌بایست ظرف یا بشکه‌ای استفاده کرد که مواد ظرف در واکنش تولید سرکه دخالت نکرده و در سرکه حل نشود بنابراین استفاده از توصیه می‌شود از ظروف شیشه‌ای استفاده شود.
6. با توجه به اینکه واکنش شیمیایی در مرحله اول و دوم هوازی بوده و نیاز به اکسیژن و تعامل ماده داخل ظرف با هوا است بنابراین، درب ظرف را باید بگونه‌ای بگذارید که کیپ نباشد و مسیری هر چند کوچک برای جریان هوا برقرار باشد.
7. بعد از تهیه سرکه، جهت نگهداری از آن ترجیحا باید از ظروف شیشه‌ای دردار استفاده کرد. در قدیم از ظروف شیشه‌ای که دور آن با حصیر پوشیده شده بود و دارای دهانه تنگی بود، برای نگهداری سرکه استفاده می‌کردند که به ظروف کُپ یا کُپ شیرازی معروف بودند.

دما و محیط مناسب برای تهیه سرکه


1. دمای مناسب برای تهیه سرکه، دمای هوای معتدل متمایل به گرمی بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد است.
2. در محیط تولید سرکه باید هوا جریان داشته باشد.
3. اگر در محل تولید سرکه، آفتاب سوزان و هوا بسیار گرم است باید ظرف‌ها را در سایه قرار دهید.
4. بهترین فصل برای تهیه سرکه اواسط فصل بهار تا اواسط فصل پاییز است.
5. تذکر: در هوای بسیار سرد فعل و انفعالات سرکه انجام نمی‌گردد.
advertising