دستور تهیه آش میوه از آش های سنتی تبریز و همدان

آشپزی و خوراکیسوپ و آش

- 99/03/10
دستور تهیه آش میوه از آش های سنتی تبریز و همدانآش میوه یکی از آش های سنتی اردبیل، تبریز و همدان است و به خوبی هنر دستشان را در آشپزی نشان می‌دهد. برای طرز تهیه آش میوه از میوه های تابستانی مثل گوجه سبز و آلبالو و زردآلو استفاده می‌کنند. این آش میوه ای مقوی و لذیذ، طرز تهیه راحتی دارد و حالا که به تابستان و نوبرانه این میوه ها نزدیک هستیم، می‌تواند گزینه مناسبی برای پیش غذای سفره رنگارنگ شما باشد. مثل آش چاقاله بادام (آش مخصوص فصل بهار) که با نوبرانه بهار تهیه می‌شود. اگر در زمستان و پاییز هم هوس این آش بی نظیر را کردید، می‌توانید به جای میوه تازه، از میوه های خشک استفاده کنید. پس در ادامه با ما باشید تا طرز تهیه آش میوه ای را مرحله به مرحله یاد بگیریم.

مواد لازم برای تهیه آش میوه برای 10 تا 12 نفر:


گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
تره فرنگی: ۲۰۰ گرم
جعفری ساطوری شده: ۲۰۰ گرم
نعناع: ۲۰۰ گرم
گشنیز : ۲۰۰ گرم
برگ چغندر: ۲۰۰ گرم
برنج: ۲۰۰ گرم
پیاز داغ: ۳ قاشق سوپخوری
نخود: ۱۲۵ گرم
لوبیا قرمز: ۱۲۵ گرم
آلبالو: ۵۰۰ گرم
گوجه سبز: ۵۰۰ گرم
زرد آلو: ۵۰۰ گرم
گندم: ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه آش میوه:


1. پیاز را خرد کرده و با کمی روغن تفت می‌دهیم تا طلایی رنگ شود. سپس آن را با نخود و لوبیا و گندم داخل یک قابلمه به همراه 5 تا 6 لیوان آب می‌گذاریم تا خوب بپزد. در این مرحله می‌توانید کمی زرد چوبه هم اضافه کنید.
2. برنج را اضافه می‌کنیم.
3. بعد از اینکه برنجمان پخت، سبزی ها را که از قبل تمیز و خرد کرده ایم به قابلمه اضافه می‌کنیم. گوشت ها را هم به شکل کوفته های کوچک درست می‌کنیم و به موادمان اضافه می‌کنیم.
4. آش را چند دقیقه یکبار باید هم بزنید تا جا بیفتد و ته نگیرد.
5. در مرحله آخر نوبت به میوه ها می‌رسد. در دقایق آخر پخت میوه ها را که از قبل هسته هایشان را جدا کرده ایم، اضافه می‌کنیم. میوه ها نباید خیلی بپزند و له شوند.
6. به مقدار کافی نمک و فلفل زده اید و حالا اگر می‌خواهید آش‌تان طعم ترش و شیرین بگیرد، در دقایق آخر می توانید 4 تا 5 قاشق شکر اضافه کنید.

نکاتی درباره تهیه آش میوه


1. اگر به میوه تازه دسترسی نداشتید و از میوه خشک استفاده کردید، بهتر است میوه خشک ها را قبل از اضافه کردن به آش میوه چند دقیقه ای در آب خیس کنید.
2. شما می توانید در این آش از سبزی استفاده نکنید اما در صورت تمایل تره، جعفری، گشنیز و برگ چغندر می‌تواند در آش میوه محلی به کار رود و آن را مغذی تر کند.
advertising