نحوه بلانچ کردن سبزیجات برای سالاد یا فریز کردن آنها

آشپزی و خوراکیدانستنی

- 98/09/07
نحوه بلانچ کردن سبزیجات برای سالاد یا فریز کردن آنهابلانچ کردن یک تکنیک آشپزیه که به کمک اون میتونیم سبزیجات و برخی از مواد غذایی دیگه رو با حفظ طعم و رنگ برای مدت طولانی‌تری مثلا برای حدود ۲ هفته نگهداریشون کنیم. استفاده از این روش منجر به توقف آنزیم‌هایی که باعث فساد و از بین رفتن طعم و رنگ سبزیجات میشن، میشه. از سبزیجات بلانچ شده میتونین در انواع سالاد با انواع دیپ و یا به تنهایی استفاده کنین.
در این مطلب روش بلانچ کردن رو بهتون میگم تا بتونین بیشتر از طعم و تازگی سبزیجات لذت ببرین.

مواد لازم برای بلانچ


سبزیجات: به اندازه و نوع دلخواه
آب به ازای هر نیم کیلو سبزیجات: ۳ لیتر
یخ به ازای نیم کیلو سبزیجات: ۵۰۰ گرم
نمک به ازای هر ۳ لیتر آب: ۱/۲ پیمانه

مراحل بلانـچ کردن


۱. اول داخل یه قابلمه بزرگ آب رو جوش بیارین و بعد هم نمک رو بهش اضافه کنین. نمک به حفظ رنگ سبزیجات کمک میکنه.

۲. در صورتی که سبزیجات نیاز به پوست کنده شدن یا خرد شدن دارن حتما دقیقا قبل گذاشتنشون داخل آب جوش اینکارو انجام بدین تا از اکسیده شدن سبزیجات جلوگیری کنین. من هویج و لوبیا سبز رو برای بلانچ شدن انتخاب کردم و هویج هامو پوست کندم و از وسط نصف کردم تا زودتر بپزن.

۳. حالا سبزیجات رو داخل آب در حال جوشیدن بذارین بهتره سبزیجاتی که دیر‌تر میپزن رو زودتر و مابقی سبزیجات رو دیرتر داخل آب بریزین.

۴. من اول هویج رو ریختم. بعد لوبیا سبز رو ریختم.

۵. هویج معمولا به حدود ۴ دقیقه و لوبیا سبز هم به حدود ۲ دقیقه زمان برای بلانچ شدن احتیاج داره، ولی بهتره قبل از رسیدن به این مدت گاهی سبزیجات رو تست کنین تا بیش از حد نپزن. اکثر سبزیجات بین ۲ تا ۵ دقیقه زمان لازم دارن. در روش بلانچ کردن سبزیجات نباید کاملا نرم بشن و باید هنوز تردی خودشون رو تقریبا حفظ کنن.

۶. بعد از اینکه سبزیجات بلانچ شدن فورا از آب جوش درشون بیارین داخل ترکیب آب و یخ بذارین تا روند پخته شدنشون متوقف بشه.

۷. حالا اونهارو داخل آبکش بریزین تا آب اضافیشون کاملا بره…

۸. بعد میتونین این سبزیجات رو به تنهایی یا کنار غذا‌های دیگه میل کنین و لذت ببرین. حتی میتونین اونهارو داخل فریزر بذارین و بعدا ازشون استفاده کنین.
advertising