مقایسه دو سوپر اسپرت سامورایی لکسوس کهنه کار LFA و LC500

خودرواسپرت

- 97/09/27
مقایسه دو سوپر اسپرت سامورایی لکسوس کهنه کار LFA و LC500لکسوس LFA بدون شک یکی از نمادین‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ است. این سوپراسپرت ژاپنی بین سال‌های 2010 تا 2012 روی خط تولید بود اما تنها 500 دستگاه از آن ساخته شد. به خاطر تولید محدود و همین‌طور تکنولوژی‌های پیشرفته، LFA در زمان تولید با قیمت پایهٔ بسیار بالای 375 هزار دلار به بازار عرضه شد که آن‌را به یکی از گران‌ترین خودروهای ساخت ژاپن تبدیل کرده بوداز زمان لکسوس LFA تاکنون، لکسوس خودرویی به پویایی LC 500 معرفی نکرده بود بنابراین این خودرو را می‌توان آغازگر عصری جدید با خودروهایی پویاتر در لکسوس دانست
مقایسه دو سوپر اسپرت سامورایی لکسوس کهنه کار LFA و LC500
طراحی LC500 متأثر از زبان طراحی جدید لکسوس بوده و منحصربه‌فرد، بُرنده، تنومند و با هیبت می‌باشد. چراغ‌های LED بومرنگی و جلوپنجره دوکی شکل، در این مدل با ظرافت و دقت بیشتری کار شده‌اند. آینه‌های جانبی و هواکش‌های پشت درب‌ها نیز زیبا و جذاب طراحی شده‌اند. طراحی قسمت عقب به گیرایی نمای جلوی خودرو نیست اما متمایز از سایر خودروها است. ستون‌های C نیز نمایی شناور به سقف بخشیده‌اند. لکسس برای این خودرو دو مجموعه چرخ آلیاژی 20 و 21 اینچی پیشنهاد می‌کند.

بااینکه خاتمهٔ تولید LFA برای بسیاری از طرفداران خبر بسیار بدی بود اما لکسوس چند وقتی است کوپهٔ اسپرت جدیدی بنام LC500 را به بازار عرضه کرده است که هرچند ویژگی‌های فوق‌العادهٔ LFA را ندارد اما می‌تواند به‌نوعی جای خالی آن‌را در سبد محصولات برند لوکس تویوتا پُر کند. همچنین این خودرو چهار برابر ارزان‌تر از LFA است و بنابراین افرادی که قادر به خرید سوپراسپرت تولید محدود لکسوس نبودند می‌توانند به سراغ LC500 بروند؛ اما این کوپهٔ جوان در برابر سوپراسپرت نمادین LFA طی مسابقه‌ای در یک خط مستقیم چه عملکردی خواهد داشت و آیا می‌تواند حریف پدر پرافتخار خود شود؟

LC500 به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که نسخهٔ بروز شدهٔ همان پیشرانهٔ کوپهٔ کوچک‌تر RC F است. این موتور خروجی چشمگیری برابر با 475 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. از سوی دیگر، در زیر کاپوت LFA یک نیروگاه 4.8 لیتری V10 قرار گرفته که هرچند کمی حجم پایین‌تری نسبت به موتور LC500 دارد اما تعداد سیلندرهای آن بیشتر است. LFA با 560 اسب بخار قدرت، از برادر جدیدتر خود قوی‌تر است اما گشتاور کمتری برابر با 480 نیوتن متر دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی الکتروهیدرولیکی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند.

LFA اما علاوه بر قدرت بیشتر، وزن بسیار کمتری هم نسبت به LC500 دارد. به لطف استفاده از فیبر کربن تقویت‌شده با پلیمر در ساختار این سوپراسپرت ژاپنی، وزن آن به کمتر از 1500 کیلوگرم رسیده درحالی‌که LC500 بیش از 1900 کیلوگرم وزن دارد. این یعنی کوپهٔ جدید لکسس حدود 450 کیلوگرم سنگین‌تر از LFA است. همین اضافه‌وزن در مسابقهٔ درگ بسیار به ضرر LC500 تمام شد زیرا با آغاز رقابت، LFA بلافاصله جلو افتاد و در پایان نیز با اختلاف چشمگیری نسبت به برادر تازه‌نفس خود از خط پایان گذشت. به همین دلیل است که LFA تا ابد سوپراسپرتی نمادین خواهد بود.

لکسوس با تولید LFA به جهان نشان داد که توانایی انجام هر کاری را دارد و می‌تواند بهترین تجربه را برای رانندگان در هر کلاس خودرویی به ارمغان بیاورد. جرمی کلارکسون مجری مطرح برنامه‌ی تاپ‌گیر عنوان کرده بود، LFA بهترین خودرویی است که تا به حال با آن به رانندگی پرداخته است. حال ۶ سال پس از عرضه‌ی این سوپراسپرت دوست داشتنی، لکسوس LC را به جهانیان معرفی کرد و طبق شایعات منتشر شده در آینده‌ی نزدیک نیز نمونه‌ی قدرتمند‌تر و ۶۰۰ اسب بخاری این خودرو با نام LC F معرفی خواهد شد.
advertising