ابرخودروهای جذاب با بیش از 1000 اسب بخار قدرت قسمت دوم

خودرواسپرت

- 98/02/11
ابرخودروهای جذاب با بیش از 1000 اسب بخار قدرت قسمت دوم

مرسدس AMG One


قدرت: ۱۲۳۱ اسب‌بخار
قیمت: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۲۰

مرسدس AMG One دقیقا از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر Vشکل ۱.۶ لیتری توربوشارژ خودروِ فرمول یک لوئیس همیلتون در فصل ۲۰۱۵ استفاده می‌کند. این پیشرانه با نهایت ۱۱،۰۰۰ دوربردقیقه و ۱،۲۰۰ دوربردقیقه در حالت توقف کامل خودرو، محور عقب AMG One را به‌حرکت درمی‌آورد. البته، این پیشرانه در خودرو فرمول یک تا ۱۴،۰۰۰ دوربردقیقه حرکت می‌کند و در حالت توقف خودرو، عملکردش به ۴،۰۰۰ دوربردقیقه می‌رسد. تیم مهندسی AMG اشاره می‌کند که به‌لطف وجود موتور برقی در سیستم هیبرید به‌منظور چرخاندن سریع توربوشارژر، حساسیت و پاسخ‌گویی پدال گاز AMG One از خودرو مجهز به پیشرانه‌ی V8 تنفس طبیعی بیشتر است. دقیقا مشابه خودروهای فرمول یک، سیستم هیبرید AMG One به‌دنبال جلوگیری از هدررفتن هرگونه انرژی و سپس، استفاده از آن در شرایط موردنیاز است. درکنار پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، ۳ موتور برقی با نهایت ۵۰،۰۰۰ دوربردقیقه قرار دارند که هریک می‌توانند ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت تولید کنند. یکی از موتورها روی میل‌لنگ و دو موتور دیگر روی یک چرخ محور جلو نصب شده‌اند تا توزیع گشتاور هر چرخ وجود داشته باشد. مرسدس AMG One در زمانی بین ۲ تا ۲.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. همچنین، نهایت سرعت این اَبَرخودرو به ۳۵۰ کیلومتربرساعت محدود می‌شود. عملکرد AMG One از سرعت صفر تا ۲۰۰ کیلومتربر‌ساعت خیره‌کننده است. درحقیقت، محصول جذاب مرسدس ۱.۲ ثانیه از پورشه 918 اسپایدر و ۰.۵ ثانیه هم از بوگاتی شیرون، عملکرد بهتری دارد.
ابرخودروهای جذاب با بیش از 1000 اسب بخار قدرت قسمت دوم

هنسی ونوم جی تی


قدرت: ۱۲۴۴ اسب‌بخار
قیمت: ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۳

تیونر آمریکایی هنسی (Hennessey) سال‌ها است که محصولات سفارشی از برندهای فورد، جیپ، شورولت، فراری، پورشه و مکلا‌رن عرضه می‌کند. پس از تجربه‌ی موفق تولید نمونه‌ی قدرتمند دوج وایپر با کد ونوم 650R، هنسی لوتوس اگزیج و الیز را برای پروژه‌ی بعدی انتخاب کرد. ونوم جی تی (Venom GT) از شاسی لوتوس استفاده می‌کند، اما در بخش قوای فنی، تفاوت زیادی وجود دارد. تیم مهندسی هنسی پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۷ لیتری جنرال موتورز کد LSX را درکنار دو توربوشارژر قرار داد تا بیش از ۱۲۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۶۶ نیوتن‌متر گشتاور به لوتوس آمریکایی‌شده تقدیم شود. البته می‌توان نهایت قدرت ونوم جی تی را در سه سطح ۸۰۰ و ۱۰۰۰ و ۱۲۴۴ اسب‌بخار تنظیم کرد. هنسی ونوم جی تی جزو خودروهای تولیدی رسمی محسوب نمی‌شود؛ درواقع در کارت مشخصات این مدل، نام لوتوس اگزیج ثبت شده است، بنابراین بسیاری از افراد، محصول قدرتمند هنسی را عضو شایسته‌ای برای باشگاه ۱۰۰۰ اسب‌بخاری‌ها نمی‌شناسند. علاوه‌بر این، با وجود ثبت رکورد نهایت سرعت ۴۳۵.۳۱ کیلومتربرساعت، هنسی ونوم جی تی در گینس جایگاهی ندارد؛ از این مدل تنها ۷ دستگاه کوپه و ۶ دستگاه اسپایدر عرضه شده است. ونوم جی تی تنها در بخش سرعت‌گیری صفر تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت، با زمان ۱۳.۶۳ ثانیه در گینس شناخته شده است. هنسی برای جایگزین ونوم جی تی برنامه‌ی دیگری دارد؛ این مدل که با نام ونوم F5 معرفی شده است، کاملاً از پایه و بدون استفاده از شاسی خودروی دیگر، مستقل ساخته خواهد شد.

SS Ultimate Aero XT


قدرت: ۱۳۰۰ اسب‌بخار
قیمت: ۷۴۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۳

شرکت شلبی سوپرکارز که سپس به SSC تغییر نام داد، خالق سریع‌ترین خودروی جهان در دهه‌ی ۲۰۰۰ است. اولین برنامه‌های تولید ابرخودروی SSC Aero سال ۲۰۰۴ آغاز و پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری شورولت کوروت C5R مجهز به سوپرشارژر با قدرت ۷۸۲ اسب‌بخار، انتخاب شد. مهندس‌های SSC با تقویت و ارتقاء قطعات مختلف و افزایش ۱۰۰ سی‌سی حجم پیشرانه، قدرت را به ۹۰۸ اسب‌بخار در سال ۲۰۰۵ رساندند. سال ۲۰۰۶ قدرت به ۱۰۴۶ و سال ۲۰۰۷ به ۱۱۸۳ اسب‌بخار رسید تا رکورد سریع‌ترین خودروی دهه ۲۰۰۰ جهان در گینس به‌نام SSC Ultimate Aero TT با سرعت ۴۱۲.۲۱ کیلومتربرساعت ثبت شود. اواسط سال ۲۰۰۸ بود که SSC از مدل Aero TT با پیشرانه‌ی V8 و دو توربوشارژر رونمایی کرد؛ یک سال بعد قدرت نهایی به ۱۲۸۷ اسب‌بخار رسید. به‌عنوان آخرین محصول سری آئرو، سال ۲۰۱۳ مدل Ultimate Aero XT با قدرت ۱۳۰۰ اسب‌بخار و ظرفیت تولید پنج دستگاه معرفی شد. این مدل از پیشرانه‌ی ۶.۹ لیتری V8 و دو توربوشارژر استفاده می‌کرد که حتی در سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت و چرخ‌ها هرزگردی داشتند. هیچ‌کدام از سری خودروهای SSC Aero به تجهیزات کمک‌راننده‌ی مدرن، مثل ترمزضدقفل (ABS) یا کنترل کشش مجهز نبودند.

نیو EP9


قدرت: ۱۳۶۰ اسب‌بخار
قیمت: ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۶

برند چینی نیو (NIO) سال ۲۰۱۴ با سرمایه‌گذاری چند شرکت از آمریکا، چین، سنگاپور و بریتانیا شکل گرفت. با هدف تولید خودروهای برقی و توسعه‌ی فناوری خودران، نیو علاوه‌بر شرکت در مسابقات فرمول E، ابرخودروی EP9 را هم تولید کرد. در نیو EP9 که تنها برای رانندگی در پیست تولید شده است، هر چرخ از موتوربرقی و جعبه‌دنده‌ی مستقل استفاده می‌کند؛ در هر چرخ بیش از ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌شود تا درمجموع، ۱۳۶۰ در واحد PS و ۱۳۴۱ اسب‌بخار یا دقیقا ۱ مگاوات توان دراختیار راننده باشد. سیستم انتقال قدرت EP9 درکنار توزیع گشتاور پیشرفته، هم در حالت تمام چرخ محرک و هم هرچرخ محرک مستقل تنظیم می‌شود. طراحی آیرودینامیک و باله‌های هوشمندِ فعال، تولید داونفروس تا ۲.۶ تُن در سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت را تضمین می‌کنند که نزدیک به عملکرد خودروهای فرمول یک است. نیو EP9 باتوجه به قوای فنی قدرتمند، مأموریت اصلی‌اش را با موفقیت به‌پایان رساند؛ ثبت رکوردهای جدید و زمان‌های سریع در مشهورترین پیست‌های جهان، مثل نوربرگ‌رینگ آلمان و پاول ریکارد فرانسه و COTA آمریکا و توسعه‌ی خودروی فرمول E از جمله خروجی‌های این ابرخودرو برای شرکت نیو بوده است. تا امروز ۶ دستگاه از نیو EP9 تولید و با قیمت ۱.۲ میلیون دلار به سرمایه‌گذاران شرکت فروخته شده است. مدیران ارشد نیو قول داده‌اند که ۱۰ دستگاه دیگر از EP9 با قیمت پایه نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار برای فروش جهانی تولید شود.

بوگاتی شیرون


قدرت: ۱۴۷۹ اسب‌بخار
قیمت مدل پایه: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۷

شیرون یک هایپرکار موتورمیانی دو سرنشینه است که توسط خودروساز فرانسوی بوگاتی به‌عنوان جایگزین مدل ویرون در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. این ابرخودروی متفاوت به‌یاد لوئیس شیرون، راننده‌ی مسابقه‌ی مشهور اهل موناکو نام‌گذاری شده است. نهایت قدرت شیرون ۱۴۷۹ اسب‌بخار معادل ۱۵۰۰ فردشتاکه یا PS در دورموتور ۶۷۰۰ از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر W شکل ۸ لیتری فولکس واگن با چهار توربوشارژر بزرگ‌تر از مدل ویرون تولید می‌شود. سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت حدود ۲.۵ ثانیه و نهایت سرعت محدودشده به ۴۲۰ کیلومتربرساعت از ویژگی‌ها برجسته‌ی شیرون است؛ اما این مدل با تمام خودروهای این فهرست تفاوت دارد. نکته‌ی مهم در مهندسی بوگاتی شیرون این است که تمام قدرت و گشتاور خارق‌العاده، درنهایت راحتی در اختیار راننده قرار می‌گیرد. برخلاف بیشتر سوپر اسپرت‌های و هایپرکارهای برندهای دیگر که بسیار تهاجمی هستند و رانندگی با آن‌ها در هر سرعتی نیازمند تمرکز بالا است، شیرون در کمال آرامش با راننده ارتباط برقرار می‌کند. بوگاتی شیرون در نامناسب‌ترین جاده‌ها هم تجهیزات لازم برای ایجاد سواری راحت را دارد و درعین فروتنی، خودنمایی هم می‌کند. بسیاری از طرفداران و کارشناسان دنیای خودرو، ویرون و شیرون را به‌دلیل این رویکرد نقد می‌کنند. درواقع آن‌ها معتقد هستند که یک ابرخودرو باید پر سروصدا، تهاجمی، هیجان‌انگیز و رانندگی با آن همانند کشتی گرفتن باشد. بوگاتی شیرون علاوه‌بر پایان دادن به دوران هایپرکارهای دهه‌ی ۲۰۰۰، بنیان‌گذار عصر جدید مگاخودروها خواهد بود. تک تک قطعات موجود در این خودرو، از چراغ‌های جذاب با طراحی تهاجمی LED جلو تا سیستم پیچیده‌ی خنک‌کننده، ترمزهای بزرگ و باله‌ی غول پیکر عقب همه مسئولیتی مهم برعهده دارند. مأموریت شیرون رسیدن به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون هیایو و شلوغ کاری است.

کونیگزگ رگرا


قدرت: ۱۵۰۰ اسب‌بخار
قیمت مدل پایه: ۲ میلیون دلار
محصول سال ۲۰۱۶

شرکت سوئدی کونیگزگ یکی از موفق‌ترین تولید‌کننده‌های برزگ ابرخودروهای قدرتمند است. از زمانی‌که تیم مهندسی این برند پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۵ لیتری توربوشارژ اختصاصی کونیگزگ را تولید کرد، محصولات متنوع با نظارت کریستین فُن کونیگزگ به خط تولید رسیدند. مدل رگرا (با تلفظ صحیح سوئدی رگیرا به‌معنی سلطنت) اولین محصول کونیگزگ با فناوری هیبرید و سیستم انتقال قدرت KDD است که برخلاف مدل جدید یکسو (Jesko)، یک گرندتورر پرقدرت برای جاده‌های شهری است. مجموعه‌ قوای فنی رگرا ۱۵۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ ۱۱۰۰ اسب‌بخار به‌صورت مستقیم از پیشرانه‌ی بنزینی می‌رسد و ۷۰۰ اسب‌بخار هم سهم سه موتور برقی برند بریتانیایی یاسا (YASA) است. انرژی مورد نیاز موتورهای برقی ازطریق پک باتری ۴.۵ کیلوولت ساعتی ۸۰۰ ولتی ساخت شرکت ریمک با وزن ۷۵ کیلوگرم تأمین می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رگرا، سیستم KDD است؛ فناوری KDD علاوه‌بر کاهش وزن به ۱۵۹۰ کیلوگرم که بسیار کمتر از ۱۹۹۵ کیلوگرم بوگاتی شیرون است، نیاز به جعبه‌دنده را رفع می‌کند تا انتقال قدرت تنها در یک دنده مثل خودروهای تمام برقی انجام شود. کونیگزگ رگرا با نهایت سرعت محدود شده به ۴۱۰ کیلومتربرساعت، در زمان ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‎رسد؛ تنها ۱۰.۹ ثانیه نیاز است تا این ابرخودروی سوئدی به سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت برسد. ظرفیت تولید کونیگزگ رگرا به ۸۰ دستگاه که کاملاً پیش‌فروش شده، محدود است؛ تا پایان سال ۲۰۱۸، کونیگزگ ۲۰ دستگاه رگرا تحویل مشتری‌ها داد.

واینِک کُبرا


قدرت: ۱۶۰۰ اسب‌بخار
قیمت: ۵۴۵ هزار یورو
محصول سال ۲۰۱۶

نمونه‌های کپی و تیونینگ مختلفی از شلبی کُبرا (Cobra) در طول سال‌های گذشته تولید شده اما مدل ۱۶۰۰ اسب‌بخاری (۷۰۰۰ دوربردقیقه) شرکت آلمانی واینک (Weineck Engineering) بسیار متفاوت است. تنها شباهت محصول واینک با نمونه‌ی اصلی کلاسیک شلبی کُبرا محصول دهه‌ی ۱۹۶۰، نداشتن سقف و دو صندلی و اگر دریچه‌ی هوای بزرگ را درنظر نگیریم، شکل کلی بدنه است؛ زیر کاپوت، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل با حجم باورنکردنی ۱۶ لیتر قرار دارد. اولین مدل‌های تولیدی واینک در سال ۲۰۰۶ به پیشرانه‌ی ۱۳ لیتری و قدرت ۱۲۰۰ اسب‌بخار مجهز بودند، اما پس از ۱۰ سال تلاش و مهندسی دقیق، مدل جدید با افزایش حجم پیشرانه تا ۱۶۰۰ اسب‌بخار قدرت دریافت کرد. این نکته را باید درنظر گرفت که واینک به تنفس طبیعی قوای فنی وفادار است و در کُبرای آلمانی، خبری از توربوشارژر و سوپرشارژر نیست. پیشرانه‌ی بزرگ واینک کُبرا تا ۹۵۰۰ دوربرقیقه کار می‌کند و سرعت‌گیری از حالت سکون تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت، کمتر از ۱۰ ثانیه انجام شود. کُبرای آلمانی‌ها را باید یک خودروی درگ قدرتمند با مجوز تردد جاده‌ای توصیف کرد. این مدل خواستنی و ترسناک با قیمت پایه ۵۴۵,۰۰۰ یورو (حدود ۶۱۳,۰۰۰ دلار)، عرضه می‌شود.

هنسی ونوم F5


قدرت: ۱۶۰۰ اسب‌بخار
قیمت مدل پایه: ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۹

محصول جدید هنسی قرار است سرعت ۴۲۰ تا ۵۱۲ کیلومتربرساعت تورنادو در مقیاس F5 فوجیتا را به خودروسازی وارد کند. Venom F5 اولین خودروی هنسی خواهد بود که بدون تکیه بر شاسی مدل‌های دیگر ساخته می‌شود؛ تیم مهندسی این برند آمریکایی شاسی، بدنه، پیشرانه، سیستم اگزوز و بسیاری از قطعات دیگر را طراحی می‌کند و در بخش‌های مختلف از محصولات برندهای دیگر استفاده می‌شود. ونوم F5 اولین‌بار در نمایشگاه سِما ۲۰۱۷ با وعده‌ی عصر جدید ابرخودروهای آمریکایی، رونمایی شد؛ پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۷.۶ لیتری با دو توربوشارژر بزرگ، ۱۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۶۳ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار طوفان وحشی هنسی قرار می‌دهد. مدیران ارشد هنسی وعده‌های بزرگی از عملکرد ونوم F5 داده‌اند؛ سرعت‌گیری تا سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت کمتر از ۳ ثانیه، تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت زیر ۱۰ ثانیه و تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت حدود ۲۰ ثانیه. علاوه‌بر این، نهایت سرعت ابرخودروی جدید هنسی که تا پایان سال ۲۰۱۹ رونمایی می‌شود، ۴۸۴ کیلومتربرساعت اعلام شده است. هنسی ونوم F5 تنها در ۲۴ دستگاه تولید می‌شود.

پینین‌فارینا باتیستا


قدرت: ۱۹۰۰ اسب‌بخار
قیمت مدل پایه: مشخص نیست
محصول سال ۲۰۲۰

دفتر اصلی خودروسازی پینین‌فارینا (Automobili Pininfarina) سال ۲۰۱۸ در آلمان افتتاح شد؛ این برند نوپا، زیرمجموعه‌ی گروه هندی ماهیندرا (Mahindra) است که با استودیوی طراحی پینین‌فارینا ایتالیا هم به‌صورت مستقیم ارتباط دارد. اولین محصول پینین‌فارینا، ابرخودروی تمام برقی باتیستا (Batista) است که مدتی پیش در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد. باتیستا به پک باتری ۱۲۰ کیلوولت ساعت ساخت ریمک و چهار موتور برقی مستقل در هر چرخ با مجموع قدرت ۱۹۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن‌متر مجهز است. ریمک شریک رسمی پینین‌فارینا است و به‌همین خاطر، تقریبا نیمی از قطعات برقی باتیستا با مدل C Two مشترک خواهد بود. خودروسازی پینین‌فارینا بیش از ۲۰ میلیون یورو در استودیوی طراحی پینین‌فارینا ایتالیا سرمایه‌گذاری کرده است؛ باتیستا اولین محصول این سرمایه‌گذاری و به‌عنوان قدرتمندترین خودروی جاده‌ای تاریخ ایتالیا، در کمتر از ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. براساس گفته‌های مدیران ارشد پینین‌فارینا، ابرخودروی باتیستا بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت سرعت می‌گیرد؛ فروش پینین‌فارینا باتیستا با ظرفیت تولید ۱۵۰ دستگاه، از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. ۴۰ درصد از ظرفیت تولید این ابرخودرو پیش از رونمایی رسمی در ژنو، رزرو شده بود.

ریمک C Two


قدرت: ۱۹۱۴ اسب‌بخار
قیمت مدل پایه: ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۲۰

سردسته‌ی باشگاه ابرخودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری جذاب، مدل تمام برقی ریمک C Two است. برند ریمک واقع در کرواسی پیش از این ۸ دستگاه از مدل C One را با قیمت ۱ میلیون دلار عرضه کرده بود؛ اولین محصول ریمک ۱۲۲۴ اسب‌بخار قدرت داشت و در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسید. مهندس‌های ریمک برای دومین ابرخودروی شرکت، بیش از ۱۹۰۰ اسب‌بخار قدرت درنظر گرفته‌اند. C Two تنها ابرخودروی جهان خواهد بود که با آلایندگی صفر، در زمان ۱.۸۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. نهایت سرعت این مدل که فروشش با ظرفیت تولید ۱۵۰ دستگاه از سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود، ۴۱۵ کیلومتربرساعت اعلام شده است. از ویژگی‌های جالب ریمک C Two ظرفیت پیمایش و تجهیز به فناوری خودران سطح ۴ است؛ براساس استانداردهای جدید مصرف سوخت WLTP اروپا، این خودروی برقی قدرتمند با هر بار شارژ (۸۰ درصد شارژ، کمتر از ۳۰ دقیقه) حدود ۵۵۰ کیلومتر مسافت را طی خواهد کرد.
advertising