با برترین ها و برگزیده های 10 خودرو ماندگار تویوتا آشنا شوید

خودرواسپرت

- 98/01/23
با برترین ها و برگزیده های 10 خودرو ماندگار تویوتا آشنا شویدبدون هیچ شکی تویوتا یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود که در طول تاریخ خود محصولات زیادی را روانه بازار کرده است. این برند ژاپنی معمولا محصولاتی را تولید می‌کند که برای استفاده‌های خانوادگی مناسب هستند و یا از نظر صرفه اقتصادی در جایگاه بسیار مناسبی قرار می‌گیرند. از خودرو تویوتا می‌توان به عنوان نماد یک محصول بادوام یاد کرد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید شرکتی که محصولاتی همانند پریوس که یک خودروی هیبریدی محبوب محسوب می‌شود و یا خودرو خانوادگی تویوتا کمری که دارای طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان است را تولید می‌کند، خودروهای جذاب و اسپرت نیز معرفی و روانه بازار کرده است.

این شرکت به تازگی از نسل جدید تویوتا سوپرا رونمایی کرده است که این امر باعث خوشحالی طرفداران این برند و این خودرو شد. در ادامه 10 خودرو تویوتا که عملکرد بالایی را در زمان معرفی در اختیار راننده خود قرار می‌دادند را به شما معرفی می‌کنیم.
با برترین ها و برگزیده های 10 خودرو ماندگار تویوتا آشنا شوید

تویوتا 2000GT تولید سال 1967


این خودرو حاصل همکاری دو شرکت تویوتا و یاماها بوده و در سال 1967 وارد دنیای خودروهای اسپرت شد.

تویوتا 2000GT را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین خودروهای تولیدی این شرکت دانست. از این خودرو تنها 351 دستگاه تولید شد. قدرت این مدل را یک موتور 2.0 لیتری یاماها تامین می‌کند که البته این موتور بهینه شده است. این موتور شش سیلندر قدرتی برابر با 150 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

تویوتا برای انتقال قدرت موتور در این خودرو از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده کرده بود. 9 مدل مخصوص از این خودرو با نام MF-12 تولید شد که دارای موتور 2.3 لیتری بودند. معروف‌ترین نسخه تویوتا 2000GT را باید مربوط به نمونه‌ای دانست که در سال 1967 در فیلم جیمز باند با بازی شان کانری مورد استفاده قرار گرفت.

تویوتا سلیکا تولید سال 1970


نسل اول تویوتا سلیکا برای مبارزه با خودروهای آمریکایی همانند فورد موستانگ توسعه پیدا کرد. در این خودرو از پلتفرم یکسانی با تویوتا کارینا سدان بهره می‌برد که البته به صورت فست بک طراحی شده است.

تویوتا برای این خودرو تولیدی خود موتورهای مختلفی را در نظر گرفته بود. بالاترین نسخه این خودرو به موتور 4 سیلندر با حجم 2.2 لیتر مجهز بود که قدرتی برابر با 96 اسب بخار و گشتاوری برابر با 162 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می‌داد. شاید جالب باشد بدانید که نسخه‌ای از این خودرو که در آمریکا عرضه شد قادر به تولید 90 اسب بخار قدرت بود.

در ایالات متحده آمریکا خریداران قادر به سفارش این خودرو با جعبه دنده 4 سرعته دستی و یا گیربکس اتوماتیک بودند. در آمریکا نسخه‌ای که مجهز به گیربکس 5 سرعته‌ای که توسط پورشه طراحی شده بود در اختیار خریداران قرار نگرفت و این نمونه تنها در ژاپن عرضه شد.

تویوتا MR2 تولید سال 1989


این محصول در حقیقت یک نوع از خودرو تویوتا کرولا بوده که نیروی موتور آن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. بسیاری از خریداران این خودرو تویوتا را برای دریفت انتخاب می‌کردند. در آمریکا نسخه GT-S خودرو AE86 به فروش می‌رسید که از موتور 4 سیلندر با حجم 1.6 لیتر بهره می‌برد و 112 اسب بخار قدرت تولیدی آن توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.
تویوتا MR2 تولید سال 1989

در حالی‌که این خودرو در سال 1989 مورد بازطراحی قرار گرفت ولی ساکنان کشور آمریکا تا سال 1991 نتوانستند به نسل دوم MR2 دسترسی پیدا کنند. این خودرو یک کوپه موتور وسط بوده که نیروی موتور به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌شود.

اگرچه نسل دوم این خودرو نسبت به نسخه قبلی ابعاد بزرگتری داشت و همچنین اضافه وزن را تجربه می‌کرد ولی به علت استفاده از موتور حجیم‌تر و سیستم تعلیق سفت‌تر، این موارد کاملا طبیعی بود. تویوتا برای این محصول خود سه موتور مختلف در نظر گرفته بود.

در این میان موتورهای این خودرو قوی‌ترین آن‌ها یک موتور 2.0 لیتری 3S-GTE بود که به همراه توربوشارژر قدرتی برابر با 200 اسب بخار را به چرخ‌های عقب منتقل می کند. این خودرو تویوتا در بازار تنها با گیربکس دستی قابل خریداری بود. سرعت این خودرو در طی زمان 6.1 ثانیه از صفر کیلومتر بر ساعت به 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

تویوتا سوپرا Mk4 1993 تولید 1993


این خودرو را باید یکی از معروف‌ترین خودروهای اسپرت تولیدی شرکت تویوتا به حساب آورد. در حقیقت این خودرو فرهنگ تازه‌ای را در این صنعت ایجاد کرد. در حالی‌که استفاده از این اتومبیل در فیلم سریع و آتشین باعث افزایش محبوبیت آن شد ولی تویوتا سوپرا به علت موتور پرقدرت خود در بازارهای جهانی طرفداران زیادی داشت.

تویوتا در این خودرو از موتور 2JZ استفاده کرد که به توربوشارژر دوقلو مجهز بود. این خودرو تویوتا قدرتی برابر با 276 اسب بخار و 431 نیوتون متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌داد. این قدرت بالا شتابی کمتر از 5 ثانیه را برای سوپرا به همراه داشت و به راننده اجازه می‌داد به حداکثر سرعت 284 کیلومتر بر ساعت (177 مایل بر ساعت) دست پیدا کند.

تویوتا سلیکا GT-Four ST205 تولید سال 1994


نام GT-Four برای قوی‌ترین نسخه سلیکا در نظر گرفته شده بود. از این خودرو تنها 2500 نمونه ساخته شد و قدرت آن‌ها را یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژر تامین می‌کرد. موتور مورد استفاده در این خودرو قدرتی برابر با 239 اسب بخار دارد و این قدرت توسط جعبه دنده 5 سرعته به تمامی چرخ‌های این خودرو تویوتا منتقل می‌شود.

تویوتا التیزا تولید سال 1998


در برخی بازارها این خودرو تویوتا تحت نام لکسوس IS به فروش رسید. در این خودرو از موتور در بخش جلویی استفاده شده و قدرت آن نیز به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. در حالی‌که این خودرو به صورت سدان روانه بازارهای جهانی شد ولی در بالاترین نسخه از موتور مشترک با تویوتا سوپرا یعنی موتور 2JZ بهره می‌برد. استفاده از این موتور شتاب بالایی را در اختیار راننده قرار می‌داد.

تویوتا GT-One نسخه جاده ای تولید سال 1998


شاید بتوان از این خودرو به عنوان یکی از نایاب‌ترین محصولات جاده‌ای تویوتا یاد کرد. این خودرو تقریبا همان تویوتا TS020 طراحی شده برای مسابقات لمانز بود که تنها دو نمونه از آن برای مسابقات کلاس GT1 تولید شد.

نسخه جاده‌ای این خودرو تویوتا به موتور 3.6 لیتری 8 سیلندر با توربوشارژر دوقلو مجهز بود. این موتور که در وسط تویوتا GT-One قرار گرفته شده بود می‌توانست 600 اسب بخار قدرت و 649 نیوتون متر گشتاور تولید کند.

این قدرت بالا توسط یک جعبه دنده دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و شتابی برابر با 3.2 ثانیه را برای GT-One به ارمغان می‌آورد. در حالی‌که تویوتا حداکثر سرعت این محصول را 380 کیلومتر بر ساعت (236 مایل بر ساعت) اعلام کرده بود ولی بررسی‌های صورت گرفته به حداکثر سرعت 418 کیلومتر بر ساعتی (26 مایل بر ساعت) آن اشاره می‌کردند.

تویوتا برای این دستگاه خود امکانات مورد نیاز یک خودرو جاده‌ای را قرار داده بود که برای مثال می‌توان به سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد. این خودرو تویوتا در زمان عرضه استانداردهای مربوط به انتشار گازهای آلاینده را دریافت کرده بود.

تویوتا GT86 تولید سال 2012


آخرین شاهکار تویوتا که البته با همکاری شرکت ژاپنی سوبارو توسعه یافته است، GT86 نام دارد. لازم به ذکر است که این خودرو در برخی بازارها با نام تویوتا 86 به فروش می‌رسد. قرار دادن موتور در بخش جلویی خودرو و انتقال قدرت تولیدی آن توسط یک جعبه دنده دستی به چرخ‌های عقب را باید یکی از بهترین اقدامات تویوتا دانست که GT86 را تبدیل به یک محصول افسانه‌ای می‌کند.

با وجود این ترکیب عالی، تویوتا در بخش موتور کم کاری کرد که باعث انتقادات بسیار خریداران این خودرو شد. موتور تخت GT86 با حجم 2.0 لیتر تنها قادر به تولید 205 اسب بخار قدرت و 211 نیوتون متر گشتاور است. اگرچه این قدرت برای چنین خودرویی کم است ولی همچنان می‌توان از رانندگی با آن لذت برد.

لکسوس LFA


همانطور که می‌دانید لکسوس زیرمجموعه تویوتا محسوب می‌شود بنابراین حضور محصولی از این برند در لیست 10 خودرو ماندگار تویوتا تقلب نیست. بدون هیچ شکی لکسوس LFA باید در این لیست حضور داشته باشد.

لکسوس LFA را باید یک اتومبیل کاملا مهندسی شده دانست که در زمان معرفی باعث تعجب بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای خودرو شد. لکسوس LFA نه تنها از بدنه فیبرکربنی بهره می‌برد بلکه به یک موتور 10 سیلندر 4.8 لیتری قدرتمند نیز مجهز است.

این موتور قدرتی برابر با 552 اسب بخار تولید می‌کند که باعث می‌شود LFA‌ در مدت زمان 3.6 ثانیه سرعت خود را از صفر کیلومتر بر ساعت به 96 کیلومتر بر ساعت برساند. توسط این خودرو می‌توان به حداکثر سرعت 325 کیلومتر بر ساعت (202 مایل بر ساعت) دست پیدا کرد.
advertising