نگاهی به ولوو c70 کانورتیبل

خودرواسپرت

- 97/10/21
نگاهی به ولوو c70 کانورتیبلولوو همانطور که به ایمنی معروف است به محافظه کار بودن در تغییر طراحی محصولاتش هم معروف است به همین دلیل برای این مدل خود از سال 1997 میلادی تاکنون فقط 2 نسل و یک فیس لیفت ارائه کرده است. نسل یک در سال 97 و نسل 2 در سال 2006 و فیس‏لیفت آن در سال 2010 انجام شد که همین مدل فیس لیفت شده در حال حاضر وارد بازار ایران می‏شود. از نظر وولو این خودرو 2 در 1 است به این صورت که با فشار یک دکمه و در مدت 30 ثانیه خودروی ولوو c70 شما از کوپه به کانورتیبل و برعکس تبدیل می‏شود.این محصول را می‌توان یکی از اولین گام‌های ولوو برای ایجاد تحول در طراحی دانست. طراحی سنتی ولوو شاید تا سالیان متمادی زیبا و جذاب به نظر برسد اما داشتن یک خودرو با طراحی کلاسیک خواسته تمام مشتریان نیست. حقیقت این است که ولوو به حدی سرگرم بحث ایمنی و تکنولوژی‌های جدید در این زمینه شد که به کلی این خواسته مشتریان را به دست فراموشی سپرده بود
نگاهی به ولوو c70 کانورتیبل
سقف فلزی تاشو در این مدل باعث شده است که صدای باد کمتری در سرعت های بالا وارد کابین خودرو شود و هم چنین نقش عایق گرمایشی سرمایشی خوبی را ایفا می کند. این خودرو به نوعی مخصوص هوای سرد زمستانی سوئد طراحی شده است. مساله اجتناب ناپذیر در مورد این خودرو فضای کم صندوق است که یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود.

با پا گذاشتن به فضای داخلی فضای آرام و با کیفیت رضایتتان را جلب خواهد کرد. استفاده از پلاستیک مشکی رنگ در کنار تزئینات آلومینیومی و روکش های چرمی قرمز رنگ این پیغام را می‌رسانند که بر خلاف ظاهر آرام C70 آنقدرها هم آرام نیست. شروع حرکت کمی نرم و البته سریع انجام می‌شود، اما چیزی که C70 را از سایر همکلاسان آن متمایز می‌کند حرکت نرم و فضای راحت آن برای سرنشینان جلویی است آینه‌های تاشو برقی، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان، دماسنج بیرون، قطب نما، سنسور باران، استارت بدون کلید، تنظیم صندلی راننده راننده در 8 جهت همراه با آینه‌های جانبی به همراه 3 حافظه تنها بخشی از امکانات این خودر به شمار می‌روند. سیستم صوتی این خودرو با پخش CD و MP3 و ورودی‌های ‌AUX و USB که امکان تنظیم از روی فرامن را نز دارند به همراه 8 بلندگو یکی از قوی ترین سیستم‌های صدا در این کلاس به شمار می‌رود. کروز کنترل، تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و آینه الکتروکرومیک داخل امکانات دیگر این خودرو را تشکیل می‌دهند

نکته قابل توجه درمورد این خودروی سوئدی موتور 5 سیلندر بنزینی آن است که نه تنها قدرتی بیش تر از فورد فوکوس ST با حجم 5/2 لیتر را ایجاد می کند بلکه قدرتی معادل 230 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه و گشتاور 320 نیوتن متر از 1500 تا 5000 دور در دقیقه دارد که بسیار نرم و بی صدا کار می کند.وزن زیاد موتور C70 یک نکته منفی دیگر برای این خودرو به حساب می آید که باعث کند شدن عملکرد دنده اتوماتیک می شود. خودرویC70 ماشین کوچکی نیست و وزنی بیش از 1,700 کیلوگرم دارد. با وجود وزن بالای خودرو، موتور T5 (بنزینی) در نظر گرفته شده برای این مدل نیروی مناسبی را برای این وزن تولید می کند. در تست های انجام شده، سرعت این خودرو در 8.4 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت می رسد؛ درحالی که شرکت ولوو شتاب 0 تا 100 آن را 7.4 ثانیه اعلام کرده است. اما انعطاف پذیری و تغییر دنده در این مدل ستودنی است. جای تعجب نیست که موتور های مدل پایه هر 2 دیزلی هستند اما با قدرت خروجی متفاوت. موتور D3 و D5 (دیزلی) هر 2 با حجم 2 لیتر به ترتیب نیرویی معادل 148 و 174 اسب بخار و گشتاور 350 و 400 نیوتن متر را تولید می کنند.هر دو موتور دیزلی عملکرد مناسب و هم چنین انعطاف پذیری خوبی را در تعویض دنده دارند و هر دو موتور با گیربکس 6 سرعته قابل سفارش هستند که انتخاب خوبی نسبت به مدل های 5 سرعته گیرترونیک می باشند.

ولوو سامانه‌ای با نام Rops را برای حالت کروک این خودرو در نظر گرفته که وظیفه آن تامین ایمنی سرنشینان هنگام چپ کردن است. این سیستم که با سنسورهای دوران شناس فعال می‌شود، میله‌های فولادی متراکم عقب را بیرون می‌فرتد تا خودرو به جای دوران غلتش روی ستون و بدنه، روی ان میله‌ها بایستد. قدرت این سامانه به حدی است که می‌توامد تا دو برابر وزن خودرو را تحمل کند.پرده محافظتی IC نیز درها را پوشش کامل می‌دهدبه نحوی که برای مدتی پس از برخورد‌های جانبی و یا غلتش به صورت باد شده می‌ماند تا حفاظت حداکثری صورت گیرد. سامانه SIPS نیز چهارچوبی فولادی با قدرت بالاست تا ضربه تصادف را از جهت منتشر کرده و از سرنشینان دور سازد. سامانه WHIPS نیز هنگام تصادف از عقب برای سرنشینان جلویی همانند گهواره عمل می‌کند تا جراحات احتمالی به حداقل برسد. وجود هشدارهای مجزا برای بستن کمربند ایمنی هر یک از 4 سرنشین نیز ایده دیگر ولوو برای آسودگی خیال مشتریانش است.
advertising