عملکرد ضعیف جیپ رانگلر 2019 در آزمایش تصادف ANCAP

خودروآفرود

- 98/03/13
عملکرد ضعیف جیپ رانگلر 2019 در آزمایش تصادف ANCAPمدل جدید جیپ رانگلر در آزمایش‌های ایمنی مؤسسه‌ی ANCAP، تنها موفق شد یک ستاره‌ی ایمنی دریافت کند و نتایجی بسیار ناامیدکننده‌ از خود برجای گذاشت.
جیپ رانگلر جدید سال گذشته در آزمایش‌های ایمنی یورو NCAP، نتوانست بیش از یک ستاره دریافت کند و باعث ناامیدی طرفداران این برند شد. در جدیدترین آزمایش مؤسسه‌ی ANCAP نیز این خودرو با وجود به‌روزرسانی‌های جیپ در بخش ایمنی، همچنان عملکرد فاجعه‌باری از خود نشان داد.
این شاسی‌بلند آمریکایی در آزمایش تصادف در بخش محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال نمره‌ی ۵۰ درصد و محافظت از عابران پیاده و دوچرخه‌سواران نمره‌ی ۴۹ درصد و در بخش عملکرد سیستم‌های ایمنی نیز نمره‌ی ۳۲ درصد را دریافت کرد که همگی نمره‌هایی بسیار ناامیدکننده محسوب می‌شوند. تنها بخشی که جیپ می‌تواند به آن امیدوار باشد، نمره‌ی این خودرو در حفاظت از سرنشینان کودک بود که رانگلر موفق شد نمره‌ی ۸۰ درصد را دریافت کند. بدین‌ترتیب، مؤسسه‌ی ANCAP به جیپ رانگلر تنها یک ستاره‌ی ایمنی داد.
عملکرد ضعیف جیپ رانگلر 2019 در آزمایش تصادف ANCAP
جیپ رانگلر با چنین نمره‌ای درکنار ون میتسوبیشی اکسپرس و پروتون جامبک به‌عنوان ناامن‌ترین خودروهای بازار استرالیا شناخته شدند. یک درجه بالاتر از این مدل‌ها، گریت‌وال Steed قرار دارد که در سال ۲۰۱۶، موفق شد دو ستاره‌ی ایمنی دریافت کند. درباره‌ی جیپ رانگلر نکته‌ی جالب این است که نمره‌ی این خودرو در حالی به‌دست آمده که در بازار استرالیا به‌همراه دو کیسه‌‌هوای جلو و کیسه‌‌هوای جانبی عرضه می‌شود. مدلی که ANCAP برای آزمایش انتخاب کرد، نسخه‌ی چهاردر دیزلی این خودرو بود. براساس اعلام ANCAP، نتیجه‌ی این آزمایش برای مدل‌های بنزینی و مدل‌های دودر نیز نمی‌تواند خیلی تفاوت داشته باشد و این نتایج درباره‌ی تمامی مدل‌های رانگلر صدق می‌کنند.

جیپ رانگلر ۲۰۱۹ در حالی این نتایج را کسب کرد که مدل قبلی این خودرو در سال ۲۰۱۲، چهار ستاره‌ی ایمنی از ANCAP دریافت کرده بود. درحقیقت دلیل اصلی دریافت نتایج بد مدل جدید رانگلر را باید در سخت‌ترشدن آزمون‌های تصادف دانست؛ چون ANCAP هرسال بر سخت‌گیری خود در آزمایش‌های تصادف اضافه می‌کند و آزمایش‌ها نیز همه‌ساله تکامل پیدا می‌کنند و با قدیم یکسان نیستند.

با وجود این صحبت‌ها نباید فکر کرد که رانگلر خودرو ایمنی است؛ چون به‌گفته‌ی جیمز گودوین، مدیر اجرایی ANCAP، رانگلر توانایی بسیار محدودی در حفظ جان سرنشینان دارد و از چهار عامل مهم آزمایش‌های تصادف، در سه عامل نمره‌ای بسیار بد دریافت کرده است. در آزمایش تصادف این خودرو، آدمک با ستون A و داشبورد برخورد کرد. همچنین در آزمایش تصادف جدید، شکسته‌شدن کف خودرو را شاهد بودیم که چنین چیزی در مدل قبلی مشاهده نشده بود. به‌گفته‌ی گودوین، این واقعا تأسف‌بار است که جیپ هیچ پیشرفتی در بخش ایمنی نداشته است. این خودروساز به خریداران استرالیایی خود اعلام کرده بود نسل جدید رانگلر ایمنی بهتری در‌مقایسه‌با مدل اروپایی این خودرو دارد که سال پیش آزمایش شده بود؛ ولی نتایج و شواهد موجود خلاف این ادعا را ثابت می‌کنند.

مؤسسه‌ی ANCAP از پروتکل‌های مشابهی با Euro NCAP در آزمایش‌های تصادف خود استفاده می‌کند؛ اما به‌گفته‌ی گودوین آن‌ها هرگز به‌دنبال این نیستند که کارهای Euro NCAP را تقلید کنند و ANCAP به‌طورمستقل نیز آزمایش‌های مدنظر خود را انجام می‌دهد. به‌دلیل مشابه‌بودن پروتکل‌های آزمایش تصادف بین این دو مؤسسه، نتایج آزمایش‌ها معمولا یکسان هستند؛ ولی ANCAP درصورت نیاز و بسته به تشخیص خود، می‌تواند آزمایش‌های دیگری را هم طراحی کند.
در آزمایش‌های تصادف، معمولا مهم‌ترین بخشی که خریداران به آن توجه می‌کنند، نمره‌ی خودرو در حفاظت از سرنشینان بزرگ‌سال است. در این آزمایش، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتربرساعت از جلو به مانع کوبیده و آزمایش تصادف جانبی نیز با سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت انجام می‌شود. در گزارش این آزمایش‌ها، برای جیپ رانگلر آمده است ساختار خودرو در تصادف نتوانسته حالت خود را حفظ کند و ستون A از استحکام کافی برخوردار نیست. افزون‌براین، کف خودرو نیز استحکام ندارد و حفاظت این خودرو از سینه‌ی راننده بسیار ضعیف است و ساختار داشبورد نیز به‌گونه‌ای است که خود می‌تواند مشکل‌ساز و باعث جراحت به سرنشین جلو و راننده شود. نمره‌ی جیپ رانگلر در حفاظت از سرنشینان عقب نیز بسیار ناامیدکننده بود. همچنین، اطلاعات دریافتی از آدمک‌ها نشان می‌دهند کمربندهای ایمنی در این خودرو فشار زیادی به بدن وارد می‌کنند و این نیز در نمره‌ی این خودرو بی‌تأثیر نبوده است.

حفاظت این خودرو از پای سرنشینان در برخی نقاط نمره‌ی پذیرفتنی و در برخی نقاط نیز نمره‌ی ضعیف دریافت کرده است. سیستم ترمز اضطراری خودکار به‌صورت استاندارد در همه‌ی مدل‌های رانگلر وجود ندارد. درضمن، سیستم ترمز اضطراری خودکار این خودرو توانایی شناسایی عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را ندارد؛ به‌همین‌دلیل، در این آزمایش لحاظ نشده است.
گروه فیات‌کرایسلر در واکنش به این نتایج اعلام کرده ایمنی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این خودروساز است و بیشتر مدل‌های جیپ تابه‌امروز، موفق شده‌اند پنج ستاره از ANCAP و Euro NCAP دریافت کنند. جیپ رانگلر جدید نیز به‌عنوان خودرو آفرودی توانمند ۷۰ آپشن استاندارد ایمنی دارد. این امکانات شامل کیسه‌‌هوای جلو و جانبی، سیستم هشدار نقطه‌ی کور، سیستم هشدار خودرو پشت‌سری، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و ترمز اضطراری خودکار هستند. در ساخت شاسی رانگلر نیز از فولاد بسیار مستحکم استفاده شده تا هنگام تصادف، از کابین خودرو به‌خوبی محافظت شود. جیپ رانگلر همچنین براساس استانداردهای ایمنی و طراحی فدرال استرالیا طراحی شده و استانداردهای لازم درزمینه‌ی تجهیزات ایمنی و آلایندگی و سامانه‌های ضدسرقت را در این کشور دریافت کرده است.
advertising