تویوتا خلاق ترین خودروساز در رده بندی جهانی سال 2018

خودرواخبار

- 98/02/23
تویوتا خلاق ترین خودروساز در رده بندی جهانی سال 2018فهرستی از ۳۰۰ شرکت خلاق از سوی مؤسسه هریتی منتشر شده که در آن تویوتا خلاق ترین خودروساز شد و فورد و هیوندای در رده‌های دوم و سوم خودروسازان خلاق قرار دارند. هنگامی‌که تویوتا برنامه‌ی اولیه‌ی پریوس را اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ آغاز کرد، این کار غیرعادی به‌نظر می‌رسید. تویوتا به‌منظور ارائه‌ی روش جدیدی برای توسعه‌ی سیستم محرکه‌ی خودرو، مهندسان خود را تشویق کرد فرایند توسعه را کاملا به‌صورت بومی و با بهره‌گیری از دانش فنی انجام دهند. دانش عمیق به‌کاررفته در تولید این خودرو هیبریدی باعث شد نام تویوتا پریوس مترادف «هیبرید» شود.
تویوتا خلاق ترین خودروساز در رده بندی جهانی سال 2018
تعهد به ایجاد و توسعه‌ی چیزهای جدید در صنعت خودرو را می‌توان اولین‌بار در کارهای هنری فورد پیدا کرد؛ کارهایی که به توسعه نوآوری‌های مهمی در صنعت خودروسازی، ازجمله خط‌تولید متحرک و پیشرانه‌ی خورجینی هشت سیلندر و حتی خشته‌ی زغالی منجر شد.

هنری فورد ؛ پدر تولید انبوه



اهمیت خلاقیت در شرکت ها


هم‌اکنون خلاقیت در سازمان، اهمیت بسیار فراوانی دارد و شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند هرروز ایده‌های بیشتری برای صنعت ارائه دهند؛ ایده‌هایی که گاهی در عین سادگی، مزیت‌های زیادی به‌دنبال دارند. خلاقیت در صنعت خودرو به میزان زیادی با فناوری خودران، متصل، الکتریکی و اشتراکی شناخته می‌شود؛ اما چنین تعریفی درست نیست و هر ایده جدیدی می‌تواند نوعی خلاقیت به‌حساب آید.
بااین‌حال، چگونه می‌توانیم به خلاقیت شرکت‌های مختلف درزمینه‌ی توسعه‌ی محصول و فرایند پی ببریم؟ یکی از روش‌هایی که به‌کمک آن می‌توان دانش فنی و مهارت شرکت‌ها را اندازه‌گیری کرد، تعداد اختراع‌های ثبت‌شده در مدت یک‌ سال است. مؤسسه‌ی هریتی پتنت آنالیتیکس (Harrity Patent Analytics) دقیقا چنین کاری انجام می‌دهد و تعداد ثبت اختراع شرکت‌ها را درزمینه‌ی محصولات و فرایندها و ماشین‌‌آلات بررسی می‌کند.

دارندگان مجوزهای ثبت اختراع و تولیدکنندگان مخترع شامل مجموعه‌ای کامل از شرکت‌ها و سازمان‌ها و صنایع بزرگ هستند و نام برخی شرکت‌های خودروسازی نیز در میان آن‌ها وجود دارد. هریتی هرساله فهرستی از ۳۰۰ شرکت خلاق در زمینه‌های مختلف را منتشر می‌کند. در سال ۲۰۱۸، بیش از ۳۰۰ هزار اختراع در ایالات متحده ثبت شد که ۵۴ درصد آن به شرکت‌های حاضر در فهرست ۳۰۰ هریتی اختصاص داشت.

تویوتا ششمین شرکت خلاق


تجزیه‌و‌تحلیل این شرکت نشان می‌دهد ۶۸.۵ درصد از اختراع‌های ثبت‌شده مربوط‌به فناوری‌های الکتریکی و نرم‌افزاری و مرتبط با کامپیوتر هستند و ۱۹ درصد آن‌ها را اختراعات مکانیکی تشکیل می‌دهند. جای تعجب نیست بدانید در سال ۲۰۱۸، بیشترین رتبه در میان شرکت‌های خودروسازی به تویوتا با ۲,۵۵۴ پتنت تعلق گرفت. در فهرست کلی، تویوتا در رتبه ششم قرار گرفته و فقط شرکت‌های آی‌بی‌ام، سامسونگ، کانن، اینتل، آلفابت و GE بالاتر از آن ایستاده‌اند.

خودروساز بعدی این فهرست، فورد است که با ۲,۱۴۹ اختراع در رتبه‌ی پانزدهم فهرست کلی قرار دارد. طبق گزارش هریتی، ۷۳ درصد اختراعات فورد در دسته‌ی مکانیکی و ۲۳ درصد الکتریکی است که تفاوت کمی با تویوتا دارد. اختراعات فورد در دسته‌ی مکانیکی به ۵۵ درصد و در دسته‌ی الکتریکی به ۲۵ درصد می‌رسد. هیوندای با ۱,۵۳۹ پتنت در رتبه‌ی بیست‌ودوم قرار گرفته است. همچنین جنرال موتورز با ۱,۱۹۷ اختراع پس از فوجی‌فیلم در جایگاه سی‌وچهارم قرار دارد.

هوندا به‌همراه TCL با ۹۵۸ اختراع ثبت‌شده در رتبه چهل‌وسوم ایستاده است. TCL ازجمله شرکت‌های بزرگ الکترونیکی چین به‌شمار می‌رود. درادامه، شکاف درخورتوجهی بین خودروسازان ایجاد می‌شود و پورشه پس از شرکت‌ BASF و Caterpillar، با ۵۰۳ اختراع در جایگاه هشتادونهم قرار می‌گیرد. نیسان نیز در میان فهرست ۱۰۰ شرکت خلاق قرار دارد و در سال ۲۰۱۸، توانست ۴۴۶ پتنت به‌نام خود ثبت کند.

آخرین خودروسازان خلاق در رده بندی


پس از آن و در رده‌های پایین‌تر از شرکت‌هایی مانند نایک، ورل‌پول، والت دیزنی، eBay و حتی والمارت، خودروساز آلمانی بی‌ام‌و با ۱۹۰ اختراع قرار گرفته است. درنتیجه، بی‌ام‌و با رتبه‌ی ۱۹۸ در میان ۲۰۰ شرکت خلاق دنیا ایستاده است. درکنار شرکت‌های نیتو دنکو ژاپن و LSiS کره‌جنوبی، مزدا با ۱۵۹ اختراع ثبت‌شده قرار دارد. فیات‌کرایسلر با ۱۵۵ اختراع در رتبه‌ی دویست‌وچهل‌وچهارم و تاتا موتورز با ۱۲۶ اختراع، آخرین شرکت‌هایی خودروسازی هستند که در این فهرست جای می‌گیرند.

بنابراین، ۱۰ خودروساز برتر فهرست به‌ترتیب عبارت‌اند از: تویوتا، فورد، هیوندای، جنرال موتورز، هوندا، پورشه، نیسان، بی‌ام‌و، مزدا، فیات کرایسلر و تاتا موتورز. تویوتا و فورد، تنها خودروسازانی هستند که در سال ۲۰۱۸، بیش از ۲,۰۰۰ اختراع دارند؛ درحالی‌که رده‌های سوم و چهارم، بیش از ۱,۰۰۰ پتنت به‌نام خود ثبت کرده‌اند. یکی از نکات برجسته، حضور قطعه‌سازان بزرگ در میان ۱۰۰ شرکت خلاق است. حرکت صنعت خودرو به‌سمت فناوری‌های جدید، باعث شده برخی از این قطعه‌سازان در رده‌های پایین فهرست قرار بگیرند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به بوش (رتبه‌ی ۲۸) و دنسو (رتبه‌ی ۳۶) و کنتیننتال (رتبه‌ی ۱۰۰) اشاره کرد.

ثبت اختراع فقط یکی از شاخص‌های نوآوری کلی شرکت‌ها به‌شمار می‌رود و نوآوری بدون موفقیت در بازار بی‌اهمیت خواهد بود. باوجوداین، این را در نظر داشته باشید که ارزش بازار تویوتا به حدود ۱۹۹ میلیارد دلار می‌رسد که بیشتر از جنرال موتورز (۵۴ میلیارد دلار) و فورد (۴۱.۱ میلیارد دلار) و فیات‌کرایسلر (۲۰.۷میلیارد دلار) است.
advertising