موزه اتومبیل های سلطنتی در کاخ موزه سعدآباد

خودروکلاسیک

- 98/01/24
موزه اتومبیل های سلطنتی در کاخ موزه سعدآبادموزه اتومبیلهای سلطنتی بی شک یکی از جذابترین موزه های مجموعه سعداباد به شمار میرود که در ان تعدادی از تولیدات شرکت های خودرو سازی معروف جهان نگهداری میشود.

اتومبیلهایی که در حال حاضر در موزه به نمایش در آمده اند شامل سه دستگاه رولز رویس ،یک دستگاه خودروی اسپید باگی ،پنج دستگاه بنز ،شش دستگاه موتور سیکلت ، یک دستگاه اسنومبیل ویکدستگاه کالسکه می باشد.

موزه اتومبیلهای سلطنتی سعدآباد تنها موزه در ایران است که تمامی اتومبیلهای موجود در آن سلطنتی و مربوط به دوران پهلوی می باشد.

این موزه شامل دو بخش است ، بخش اول گالری رولزرویس و بخش دوم گالری بنز و بین این دو گالری سالن اختصاصی مرسدس بنز اس ال 300 که یکی از زیباترین و کمیابترین خودروهای کلاسیک جهان به شمار میرود قرار دارد.

این خودروی منحصر بفرد متعلق به فرح دیبا بوده است .

از دیگر خودروهای فاخر این مجموعه میتوان به مرسدس بنز 600 با بدنه و شیشه های ضد گلوله اشاره کرد.

این خودروی بی نظیر که مورد استفاده شخص محمدرضا پهلوی بوده است دارای سیستم تنظیم ارتفاع هیدرولیک ، شیشه و صندلیهای برقی ، سانروف ،کولر ،8 سیلندر و گیربکس اتوماتیک و وزن حدود 6 تن میباشد.

این موزه در تاریخ 9 دیماه سال 1391 با حضور معاون رییس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفت.
موزه اتومبیل های سلطنتی در کاخ موزه سعدآباد

رولز رویس سیلور شدو


رولز رویس سیلور شدو مدل۱۹۷۶ میلادی جزو محصولات لوکس از نوع سدان شرکت رولز رویس میباشد که بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ تولید شده است.

مشخصات فنی:
از مشخصات فنی این خودرو میتوان به موتور ۸ سیلندر و جعبه دنده اتوماتیک ، حجم موتور ۶۷۵۰ سی سی، قدرت ۲۴۰ اسب بخار ، وزن ۲۴۰۰ کیلو گرم و سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت ، سیستم تنظیم دریچه سوخت مکانیکی (کروز کنترل) اشاره کرد.

مشخصات لوکس این خودرو شامل شیشه های برقی ، صندلیهای برقی ، سیستم صدا و کولر میباشد.

این خودروی زیبا متعلق به شخص محمد رضا پهلوی بوده است.

رولز رویس کورنیش


رولز رویس کورنیش مدل ۱۹۷۴ میلادی جزو محصولات اسپرت شرکت رولز رویس میباشد که بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۲ تولید شده است.

مشخصات فنی:
از مشخصات فنی این خودرو میتوان به موتور ۸ سیلندر و جعبه دنده اتوماتیک ، حجم موتور ۶۳۰۰ سی سی، قدرت ۲۴۰ اسب بخار ، وزن ۲۱۰۰ کیلو گرم و سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت ، سیستم تنظیم دریچه سوخت مکانیکی (کروز کنترل) اشاره کرد.

مشخصات لوکس این خودرو شامل سیستم تنظیم ارتفاع، شیشه های برقی ، صندلیهای برقی ، سیستم صدا و کولر میباشد.

این خودروی کوپه و زیبا متعلق به شاپور غلامرضا پهلوی برادر ناتنی محمد رضا پهلوی بوده است.

مرسدس بنز 600 پولمن لیموزین


مرسدس بنز 600 لیموزین یکی از شاهکارهای شرکت مرسدس محسوب می شود .

این خودرو بین سالهای 1963 تا 1981 به تعداد 2677 دستگاه تولید شد تا اوج کمال و مهندسی خودرو را به نمایش بگذارد.

از ویژگیهای لوکس این خودرو می توان به سیستم هیدرولیک ، سیستم تعلیق و تعادل ، شیشه های برقی، گرمکن صندلی ، یخچال ، تلفن بی سیم ، کولر و سیستم صوتی اشاره کرد.

مشخصات فنی این خودرو شامل موتور 8 سیلندر با قدرت 250 اسب بخاروحجم موتور 6300 cc ، گیربوکس 4 سرعته اتوماتیک ، سیستم فنربندی گازی ، و سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی می باشد.

این خودرو در دهه 70 میلادی در رقابت با خودروهایی چون رولزرویس ، جاگوار ، کادیلاک لینکلن و کرایسلر امپریال ، در یک آزمون 6 ماهه به عنوان بهترین خودروی جهان معرفی شد.

از جمله شخصیتهای مشهور جهان که از این خودروی خاص استفاده می کردند می توان از صدام حسین، مائو رهبر کمونیست چین ، کیم ایل سونگ رهبر سابق کره شمالی و جان لنون نام برد.

در دوران پهلوی دوم تعدادی از این خودرو ، به سفارش دربار شاهنشاهی ، جهت استفاده در مراسم تشریفاتی خریداری شده که یک دستگاه از این خودرو هم اکنون در موزه اتومبیلهای سلطنتی مجموعه فرهنگی ، تاریخی سعدآباد موجود است.

خودرو اسپرت فولکس اسپید باگی


خودرو اسپرت فولکس اسپید باگی محصول سال 1976 کشور آلمان ، یکی از زیباترین تولیدات شرکت فولکس واگن می باشد که طراحی خاص آن بر جذابیت این خودرو افزوده است.

این خودروی دو سرنشین دارای بدنه فایبرگلاس و سقف کروک می باشد که مناسب برای زمینهای گلف ومحوطه های ساحلی طراحی شده است.

خودروی فوق دارای موتور چهار سیلندر cc2000 هوا خنک با قدرت 110 اسب بخار ، دو کاربراتور ، گیربکس دستی چهار سرعته ، خنک کننده روغن و وزن 910 کیلوگرم می باشد.

وجه تمایز این خودرو با خودروهای دیگر ، تعبیه موتور در قسمت عقب و باک بنزین در قسمت جلوی اتومبیل است.

در گذشته تعدادی از این خودرو توسط دربار شاهنشاهی پهلوی خریداری و از آن در محوطه کاخها و کنار ساحل استفاده می کردند.

مرسدس بنز SL300 در موزه اتوموبیل های سلطنتی


مرسدس بنز اس ال 300 یکی از کمیابترین و در عین حال معروفترین خودروهای کلاسیک جهان محسوب میشود.

این خودرو بین سالهای 1959_1955 تولید شده است.

مشخصات فنی این خودرو شامل: بدنه آلومینیومی،6 سیلندر،گیربکس دستی،حجم موتور cc 2990 و سرعت 270 کیلومتر در ساعت میباشد.

طراحی خاص ، سقف بازشو و قدرت و سرعت این خودروی زیبا محبوبیت آنرا دو چندان کرده است.

این خودرو قدیمی ترین خودروی موزه اتومبیلهای سلطنتی مجموعه سعدآباد به شمار می رود و متعلق به فرح دیبا بوده است.

مرسدس بنز 600 زرهی (ضد گلوله)


مرسدس بنز 600 زرهی (ضدگلوله) در موزه اتوموبیل های سلطنتی

مرسدس بنز زرهی 600 مدل 1970 با قدرت 250 اسب بخار یکی از نادرترین تولیدات این کمپانی میباشد که به سفارش دربار شاهنشاهی جهت استفاده شخصی محمدرضا پهلوی در مراسمهای تشریفاتی رسمی ساخته شده است.

از ویژگیهای منحصربفرد این خودرو در آن دوره می توان به شیشه و بدنه ضدگلوله،سیستم تنظیم ارتفاع،سانروف،کولر و ایر کاندیشن،صندلیهای برقی و گرمکن دار،فرمان هیدرولیک و جای سلاح در دربهای جلو نام برد.

موتور 8 سیلندر با حجم cc6330 و جعبه دنده اتوماتیک،سیستم فنربندی گازی و سیستم ترمز دیسکی از دیگر ویژگیهای فنی این خودروی بی نظیر می باشد.

این خودرو تنها نمونه مدل 600 ضد گلوله در ایران است که در موزه اتومبیلهای سلطنتی مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در معرض دید علاقه مندان و بازدیدکنندگان قرار دارد.

رولز رویس فانتوم


رولز رویس فانتوم 5 یکی از لوکس ترین و بی نظیر ترین خودروهای کلاسیک جهان میباشد که بین سالهای 1968_1959 تولید شده است.

طراحی زیبا وبی نقص ، شیشه های برقی ، صندلیهای ساخته شده از چرم بوفالو ، کولر ، فرمان هیدرولیک ، تزیینات چوبی بسیار زیبا و موتور 8 سیلندر وجعبه دنده اتوماتیک ساخت شرکت جنرال موتورز بر جذابیت این خودرو افزوده است.

از سال 1963 به بعد ، موتور سیلور کلاود 3 که قوی تر از موتور قبلی بود بر روی این خودرو نصب شده و گلگیر و چراغهای جلوی آن نیز تغییر کرد.

اتومبیلهای فانتوم 5 برای سرعتهای بسیار بالا ساخته نشده بود اما با این وجود می توانستند با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند ، از طرفی دیگر این مدل طوری ساخته شده بود که برای حرکت آهسته و با شکوه شاهانه در محلهای پر تردد ایده آل بود،این مدل گرچه اتومبیلی بزرگ و سنگین است ولی در عین حال بسیار با شکوه و مجلل میباشد.

یک دستگاه از این خودرو تشریفاتی در موزه اتومبیلهای سلطنتی مجموعه سعدآباد موجود میباشد که متعلق به اشرف پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی بوده است.

لازم بذکر است که نمونه هایی از این مدل خودرو در اختیار ملکه الیزابت دوم ، اولاف پنجم پادشاه نروژ و جان لنون خواننده معروف انگلیسی بوده است.
advertising