لینکلن کانتیننتال محبوب آمریکایی ها

خودروکلاسیک

- 97/08/03
لینکلن کانتیننتال محبوب آمریکایی هابا دیدن لینکلن کانتیننتال به یاد سناتورهای دهه 70 میلادی می‌افتی که با کت و شلوار اتوکشیده و کراوات‌های پهن، برای رفت‌وآمد به محل جلسات دولتی روی صندلی عقبش می‌‌نشستندخودرویی که مورد استفاده بسیاری از سران و روسای جمهور جهان نیز قرار گرفت
نسل پنجم لینکلن که مورد نظرما هست درسال1970 با نام کانتیننتال واردنمایندگیهای فروش شد این بار همه چیز تغییر کرده بود و حتی از پلت‌فرم فورد تاندربرد هم خبری نبود. هر چند خطوط بدنه هنوز هم کشیده بودند اما تیزتر و رادیکالی‌تر به‌کارگیری شدند. این بار لینکلن پلت‌فرم Mercury Marquis و Ford LTD را دستمایه کار کرد. پیشرانه 460 اینچ مکعبی که قبلا در لینکلن مورد استفاده قرار گرفت، این بار در مرکوری مرکویش هم نصب شد و به همین دلیل این خودرو به لینکلن مرد فقیر شهرت یافت
لینکلن کانتیننتال محبوب آمریکایی ها
کانتیننتال با سایز بزرگ و قدرت بالای پیشرانه‌اش، نیاز به ترمزهای قدرتمندی داشت. از این رو لینکلن ترمزهای دیسکی را در هر چهارچرخ این خودرو نصب کرد. بحران نفتی که از سال 1974 آغاز شده بود، دامن بسیاری از خودروسازان آمریکایی را گرفت. به همین دلیل کمپانی‌هایی که تا پیش از این موتورهای پرقدرت و حجم بالا می‌ساختند، مجبور شدند فتیله مصرف سوخت پیشرانه‌ها را پایین بکشند. در نتیجه این موضوع باعث شد پیشرانه 460 اینچ مکعبی که قبلا به‌صورت استاندارد در کانتیننتال مورد استفاده قرار می‌گرفت، وارد لیست آپشن‌های سفارشی شود و از سال 1979 دیگر هیچ کنتیننتالی رنگ این پیشرانه را به خودش ندید. نسل پنجم در سال 1979 به پایان راه رسید و تولید کنتیننتال تا 4 نسل دیگر هم ادامه یافت. اما حالا که یک کانتیننتال 1977 پیش رویمان ایستاده، ترجیح می‌دهیم در مورد 4 نسل بعد صحبتی نکنیم و یک‌راست به سراغ این چهار چرخ سناتوری برویم.

لینکلن آنقدر به کیفیت کانتیننتال اطمینان داشت که محصولاتش را 2 سال به صورت سپر تا سپر گارانتی کرددر این نسل 3 پیشرانه مختلف با حجم‌های 430، 460 و 462 اینچ مکعب درون سینه کانتیننتال نصب شدند. در ضمن 2 گیرباکس اتوماتیک 3 سرعته نیز قدرت موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کردند. در سال 1964 ترمزهای جلو دیسکی شدند و 2 سال بعد یعنی در سال 1966 دوباره مدل‌های کوپه وارد خط تولید شدند. در سال 1966 مسئولین 600 دلار از قیمت نهایی کنتیننتال کم کردند تا در نهایت با جذب مشتریان کادیلاک به سمت خودشان فروش این خودرو لوکس را در آن سال به حدود 54 هزار دستگاه برسانند. یک سال بعد در بازکن صندوق عقب از داخل کابین هم به کانتیننتال افزوده شد. این خودرو تا سال 1969 میهمان خطوط تولید لینکلن بود. اما لینکلن کانتیننتال نسل چهارم یادآور یک حادثه تاریخی نیز هست. روز 22 نوامبر 1963 جان اف‌کندی رئیس جمهور وقت آمریکا سوار بر یک کانتیننتال چهار در کانورتیبل مدل 1961، در حال گذر از خیابان Dealey Plaza بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. خودرویی که کندی آخرین نفس‌هایش را در آن کشید، امروز در موزه هنری فورد واقع در میشیگان نگهداری می‌شود.

با دیدن کانتیننتال بدون شک از طول زیاد بدنه‌اش تعجب می‌کنیددیدن خودرویی با طول 5 مترو 918 و عرض 2.032 میلی‌متر باید هم متعجبتان کند. به هر حال کانتیننتال هم یکی از محصولات تئوری «هرچه بزرگ‌تر بهتر» است که حتی هنوز هم در صنعت خودرو آمریکا پیروانی دارد. خطوط بدنه بسیار ساده و در عین حال تا حد امکان کشیده طراحی شده‌اند.
در واقع یک اصل در القاء حس لوکس بودن در صنعت خودرو وجود دارد که می‌گوید: «محصولی موفق می‌شود که طراحی ساده و البته بزرگ داشته باشد.» از این دست خودروها می‌توان به رولزرویس، مرسدس‌بنز سری 600 و... اشاره کرد. کانتیننتال نسل پنجم نیز دقیقا با همین تئوری ساخته شده است. البته خریداران چنین خودرو‌هایی به دنبال هیجانات رانندگی هم نیستند و بر عکس ترجیح می‌دهند در کمال آرامش در مسیری نه چندان بلند رفت و آمد کنند.با این حال طراحان سعی کرده‌اند با استفاده از قطعات و زه‌های کرومی ‌‌کمی ‌‌از سادگی طرح بکاهند. در نمای روبه‌رو جلوپنجره هم‌چون محصولات رولزرویس با کروم روکش شده است و مقابلتان قامت راست کرده. چراغ‌ها به صورت دوتایی گرد در هر طرف هستند که البته به سبک مخفی جایگذاری شده‌اند. موتورهای گردان چراغ‌ها از جمله مواردی هستند که این خودرو را منحصر بفرد تر می کند. چراغ‌های راهنما به صورت عمودی در گوشه‌های نمای جلو قرار دارند و فرم کناری بدنه دقیقا از همین نقطه رو به عقب آغاز می‌شود.
advertising