غول پیکر ترین هواپیمای باری دنیا

خودروسایر

- 97/08/26
غول پیکر ترین هواپیمای باری دنیاآنتونوف ۲۲۵ مریا ( Antonov An-225 Mriya) یک هواپیمای باری-ترابری طراحی شده توسط آنتونوف شوروی سابق است که پس ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شده و بزرگ‌ترین هواپیمای بال‌ثابت جهان به حساب مي‌آيد.مساحت بالهاي اين هواپيماي غول‌پيكر دو برابر بوئينگ 747 است
غول پیکر ترین هواپیمای باری دنیا
این هواپیما را می‌توان نسخه بزرگ شده هواپیمای آنتونوف-۱۲۴ دانست. هدف اصلی از طراحی این هواپیما، حمل و نقل بوران فضایی شوروی بود (بوران سفینه فضایی شوروی است که تنها یک بار در سال 1988 به فضا سفر کرد) . نام مریا در انتهای آنتونوف225 به معنای رویا در زبان اکراینی است. اولین نمونه آنتونوف225 در سال 1988 تکمیل شد. ابتدا قرار بود دو نمونه از این هواپیما وارد ناوگان هوایی شود اما اکنون تنها از یک فروند آن بهره برداری می شود که دارای شماره شناسه 82060-URاست. این هواپیما توانایي حمل و نگهداري بارهاي بسیار سنگین و بسیار بزرگ را دارد.

آنتونف ۲۲۵ که ۱۷ خدمه پروازی دارد دارای ۶ موتور قدرتمند ساخت شرکت آنتونف اوکراین است این موتورها می‌توانند معادل ۱٫۵ میلیون نیوتن (۱۲۵۰۰۰ کیلوگرم) نیروی رانش ایجاد کنند آنتونف ۲۲۵ قابلیت حمل ۱۵۰۰ نفر نیرو را دارا می‌باشد که این در نوع خود بی نظیر می‌باشد. مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا می‌باشد و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می‌کند و با بار قابلیت پرواز به میزان ۱۲ ساعت را دارا می‌باشد یکی از معایب این هواپیما ارتفاع خلبان با زمین در هنگام فرود یا پرواز است که تقریباً ۱۰ متر می‌باشد در خصوص وزن آن همین نکته کافیست که آنتونف ۲۲۵ وزنی معادل ۸ فروند بوینگ ۷۳۷ دارد. طول این هواپیمای غول پیکر ۸۴ متر می‌باشد که با این طول می‌تواند بدنه یک بوینگ ۷۳۷ را در خود جای دهد.

آنتونوف 225 پهن‌تر از هواپیمای ایرباس آ380 است همچنین از هواپیماهای چون آنتونوف124، بویینگ 747 باری و Galaxy 5-Lockheed C که نزدیک ترین هواپیماهای هم رده هستند بزرگ تر است.
advertising