جنگنده F35 گران ترین و پیشرفته ترین جت جنگی دنیا

خودروسایر

- 97/08/13
جنگنده F35 گران ترین و پیشرفته ترین جت جنگی دنیااف-35 صاعقه ( F-35-Lightning): هواپیمای اف-35 ساخت شرکت Lockheed Martin با همکاری شرکت‌های بزرگ دیگر همچون نورثروپ گرومن واقع در آمریکاست،F-35 یک جنگنده نسل پنجم و تک‌سرنشین و تک موتوره و اولین جنگنده چندمنظوره نسل پنجمی محسوب می‌شود. البته در راستای ساخت این هواپیما تقریباً یک ائتلاف بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم شرکت داشته‌اند که از جمله آن کشورها می‌توان به انگلستان، دانمارک، کانادا، ترکیه، ایتالیا، استرالیا، اسرائیل و … اشاره کرد در ادامه به برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌ترین و گران‌ترین هواپیمای جنگنده ساخت بشر یعنی F-35 که تاکنون تولید شده است ودر نبردهای هوایی میتواند نقش تعیین کننده ای ایفا کنداشاره میشود
جنگنده F35 گران ترین و پیشرفته ترین جت جنگی دنیا
یکی از مهمترین خصوصیتهای این جنگنده قابلیت های رادار گریزی است در جنگنده F-35 رادارگریزی تا حدی است که حتی رهگیری این هواپیما را در پروازهای آزمایشی برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا دشوار ساخته است.شاید رسیدن این هواپیما به این سطح از تکنولوژی رادار گریزی در نگاه اول نکته مثبتی به حساب بیاید اما همین مشخصه باعث شده نیروی هوایی در بررسی‌ و آزمایش قابلیت‌های این جنگنده با مشکلاتی روبرو شود.

از ویژگی‌های دیگر این هواپیما می‌توان به‌صورت کلی به مافوق صوت بودن ,چندمنظوره بودن ( برتری هوایی، فرماندهی نیروها، حملات هوا به زمین، حملات هوا به دریا، جنگ الکترونیک )،عمودپرواز بودن (در برخی از مدل‌ها)، دارای کابینه مجهز به آخرین سامانه‌های جنگی و چندبعدی، چابکی بسیار زیاد، توانایی پرواز و فرود بر روی باندهای کوتاه ( ویژه استفاده در ناوهای هواپیمابر) اشاره کرد. در کل به ادعای شرکت Lockheed Martin شرکت سازنده اف-35 این جنگنده تنها هواپیمای نسل پنجم چندمنظوره جهان محسوب می‌شود.

درباره تسلیحات مورداستفاده در این جنگنده‌ میتوان از تیربار هواپیما که برای جنگ‌های در فاصله کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، موشک‌های هوا به هوا که برای جنگ‌های هوایی برای فاصله‌های متفاوت مورداستفاده قرار می‌گیرندو همچنین موشک‌های هوا به زمین که آن‌ها نیز تقسیم‌بندی‌های خود را دارند. در کل این جنگنده به‌صورت استاندارد توانایی حمل 2 موشک فوق پیشرفته هوا به هوای AIM 120 و همچنین دو بمب هوشمند قابل هدایت 1000 پوندی GBU-32 است.
در نتیجه این ترکیب‌بندی سلاح‌ها، این هواپیما قادر است هم در هوا و هم بر روی زمین بسیار خطرناک ظاهر شود این جنگنده با مقداری تغییر در ساختار نرم‌افزاری و همچنین سخت‌افزاری قادر به حمل انواع دیگر موشک‌های راداری مثل sparrow نیز هست ولی موشک‌های ذکرشده از کارایی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. البته زمانی به قدرت واقعی این سلاح‌ها پی می‌بریم که بدانیم این هواپیما دارای رادارهای بسیار قوی و همچنین سیستم کنترل بسیار هوشمند است.
advertising