چه نکاتی را برای آب بندی ماشین صفر کیلومتر باید رعایت کرد

خودروسایر

- 99/01/25
چه نکاتی را برای آب بندی ماشین صفر کیلومتر باید رعایت کردواژه ی آب بندی برای کسانی که به تازگی خودروی صفر خریده‌اند بسیار آشنا است. در در واقع آب‌بندی کردن خودرو یکی از ابتدایی‌ترین اقدامت بعداز خریدن خودروی صفر است. اصطلاح آببندی یعنی مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودرو‌های صفر کیلومتر جهت استفاده طولانی مدت. می‌توانیم بگوییم آب‌بندی کردن فرایندی است تا قطعات مختلف خودرو به‌آرامی با هم هماهنگ‌تر شوند. آب بندی خودرو ها بر اساس تجربیات مختلفی که افراد در طول زمان کسب کرده‌اند، شکل گرفته است که متناسب با نوع و مدل خودرو‌ها متفاوت است. در ضمن توجه داشته باشید که آب بندی خودرو برای سلامت موتور و صرفه‌جویی در هزینه‌ها ضروری است.

اهمیت آب بندی ماشین در هزار کیلومتر اول


بیشتر افرادی که به تازگی ماشین خریده اند می دانند که آب بندی صحیح خودرو برای دوام بیشتر ماشین و سلامت موتور و صرفه جویی در هزینه ها ضروری است اما این افراد شاید ندانند که آداب آب بندی خودروهای قدیمی، مانند تنظیم کاربراتور و سیستم جرقه، فیلرگیری و… در خودروهای امروزی دیگر انجام نمی شود و با آب بندی صحیح خودروهای امروزی آشنا نباشند. در بسیاری از خودروهای باکیفیت امروزی احتمال بروز عیب و ایراد یا نشتی در کارکردهای زیر 20 هزار کیلومتر بسیار پایین است. در ادامه نکاتی درباره آب بندی صحیح خودرو ارائه می کنیم که ممکن است تمام یا بخشی از این نکات بسته به نوع خودروی شما، توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود.
چه نکاتی را برای آب بندی ماشین صفر کیلومتر باید رعایت کرد

دلیل آب بندی خودرو


افراد بسیاری بر این باورند که به علت دقت بالایی که در ساخت موتور خودروهای جدید وجود دارد دیگر نیازی به آب بندی نیست و فقط خودروهای قدیمی به آب بندی نیاز دارند اما آب بندی صحیح موتور موجب دوام آن در دراز مدت شده و در هزار کیلومتر اول بسیار مهم است. بیشتر افراد می‌دانند ماشینی که تازه خریده‌اند، جهت سلامت موتور ماشین ودوام بیشتر ماشین وصرفه‌جویی در هزینه‌های ماشین آب‌بندی صحیح موتور را لازم دارد.

دو نکته ضروری و مهم مخصوص خودروهای صفر


اگرچه خودرو‌های صفر امروزی با دقت زیاد تولید می‌شوند اما برای اطمینان بیشتر قبل از روشن‌کردن خودرو، کاپوت آن را بالا دهید و چک کنید که همه‌ی قطعه‌های خودرو سر جای خودشان باشند. شاید پیچی یا قطعه‌ای شل باشد. سعی کنید با مراجعه به دفترچه راهنما و باتوجه به شیوه‌های صحیح ذکرشده درآن مایعات خودروی خود را چک کنید. اگر روغن موتور کم بود، باید آن را خالی کنید و و به وسیله یک مکانیک ماهر آن را از نو پر کنید. زیرا ترکیب دو نوع روغن باعث می‌شود موتور رسوب بگیرد.

رانندگی با سرعت و دور موتور متغییر


جهت آب‌ بندی موتور خودروها در رانندگی و در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور تغییر کند. که بهتراست در این حالت خودرو خالی باشد. در زمان حرکت خودرو، بر پدال گاز فشار آورده و جهت آب بندی رینگ پیستون دور موتورباید ازدور 2000 تا 3500 بالا رود و بعداز آن، باید کمی استراحت به موتور با دور پایین داده بشود. رانندگی در دور بالا به‌صورت پیوسته ممکن به ماشین فشار وارد کند پس سعی‌کنید گاهی در دور پایین رانندگی کنید که ماشین فرصت استراحت داشته باشد.

نکات مهم در آب بندی خودروهای صفر


درخودرو دنده‌ای، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز باید تا نصف فشار داده شود و سپس دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده خلاص شود پدال گاز را رها شود تا سرعت آن به 30 کیلومتر درساعت کاهش یابد. 5 تا 6 بار این کار باید انجام بشود. پدال گاز چندین بار تا انتها فشار داده شود تا دور موتور به 4500 دور دردقیقه برسد و سپس سرعت خودرو را تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش داد. سپس تا 800 کیلومتر بعدی باید دور موتور زیر 4500 دوردر دقیقه نگه داشته‌شود. بنابراین نباید خودرو درجا کار کند وضروری است مدت موتور در مدت زمان کمی دردور آرام کارکند. سعی شود در 800 کیلومتر اول، در ترافیک سنگین رانندگی نشود.

آب بندی موتور خودرو


در این بخش از مقاله آب بندی خودرو صفر رسیدیم به بخش موتور که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است. در دوره آب بندی، موتور خودرو باید با سرعت‌های مختلفی کار بکند. همچنین مسیرهای طولانی پیموده شود، زیرا در این دوره موتور باید به دمای مطلوب رسیده و برای مدتی دراین دما کار بکند. با این کار، موتورمقدار وزنی که تحمل می‌کند بیشتر از وزن خودرو است و به شدت تحت فشار قرارمی‌گیرد، اما دراین حالت باید تعداد سرنشینان خودرو کم باشد. لازم به ذکر است که هنگام رانندگی بهتر است دنده را متناسب با سرعت خودرو انتخاب کرده و در گاز دادن تعادل داشته باشید وهمچنین نگذارید دور موتور از4000دور در دقیقه بیشتر باشد.

قطعات متحرک موتور


در گذشته بلبرینگ و میل لنگ‌ها ازلحاظ کیفیتی جنس خوبی نداشتند به همین خاطر در دوره آب‌بندی، به دلیل فشار بیش از اندازه به موتور قطعات ترک می‌خوردند و تغییر شکل می‌دادند. همچنین روغن موتورها نیز مانند روغن موتورهای امروزی کیفیت خوبی نداشتند، هرچند که موتورهای پیشرفته امروزی هم از لحاظ طراحی اختلاف زیادی با نسل‌های گذشته ندارند، اما از لحاظ استحکام و تحمل فشار پیشرفت بسیار زیادی کرده است و میزان شکل پذری قطعات بسیار کمتر شده است.

سیستم ترمز خودرو


سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر نیازی به آب‌بندی ندارند مانند لنت‌ها و دیسک‌ها. اما برروی سطح آنها یک لایه محافظ نازک قرارگرفته که بعد از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوبی به خود می‌گیرند، به همین خاطر بهتر است تا 1000 کیلومتر اول، با ترمزهای یکدفعه‌ای و شدید در سرعت‌های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار وارد نکنیم. خودروهای صفر کیلومتر هنوز دست اندازها و رفتن در جاده‌های ناهموار و پستی بلندی را امتحان نکرده اند، به همین دلیل در این مسیرها سرعت خودرو نباید زیاد شود.

روغن موتور خودرو


اگر به سلامت موتور خودروتان اهمیت می‌دهید بهتر است بعد از حدود 100 کیلومتر کارکرد خودروی صفر کیلومترتان، و همچنین بعد از طی حدود 1000 کیلومتر روغن موتور را عوض کنید. افراد زیادی بر این باورند که این روغن نباید تفاوت چندانی با روغن تازه و استفاده نشده داشته باشد، اما این تفکر اشتباه است. این روغن پر از براده‌های ریز فلزات است که به دلیل این که قطعات به یکدیگر ساییده میشوند قطعات متحرک موتور، داخل جریان روان کننده می شوند و توسط پمپ روغن مرتب در حال چرخش می‌باشند. بعد از گذشت زمان به نوعی لجن تبدیل میشود که این باعث میشود در قسمتهای مختلف موتور رسوب کند و طی مدتی موجب دردسرهای بزرگ شوند. البته روشن‌ است که بعد از مدت کوتاهی که از کارکرد خودرو میگذرد، قطعات موتور مانند رینگ‌ها و بلبرینگ‌ها و میل‌لنگها تا حدودی سیقلی‌ شده و دیگر این براده‌ها وارد جریان سیال روغن نمیشوند. عده ای معتقدند که باید از روغن موتورهایی که پایه‌ی معدنی یا مینرال دارند در مرحله آب‌بندی استفاده کرد، چون روغن موتورهای سنتتیک بسیار لغزنده می‌باشند و وقتی که روی سطح فلز قرار می‌گیرند، اجازه جدا شدن نا همواری‌های بسیار ریز را که باید به صورت براده‌های بسیار کوچکی وارد روغن شوند را نمی‌دهند. به همین خاطر در هنگام عوض کردن روغن از محیط داخل موتور خارج نخواهند شد؛ بنابراین این ناهمواری‌ها برای مدت زیادی بر روی سطح قطعات باقی می‌مانند، که این کار قطعا باعث طولانی‌تر شدن دوره آب‌بندی خودرو خواهد شد.

البته در مورد برخی از خودروهای مدرن و پیشرفته که در زمان تولید آنها از روغن موتورهای سنتتیک پر می‌شوند، این موضوع چندان صدق نمی‌کند. افراد دارای این ماشینهای مدرن می‌توانند آب بندی را برای این نوع از خودروها با روغن موتورهای سنتتیک انجام بدهند که به نسبت هزینه بیشتری را در بر میگیرد اما اگر میخواهید هزینه‌های خود را کاهش ، به دلیل اختلاف قیمت روغن موتورهای مینرال و سنتتیک و اینکه در دو مرحله 100 کیلومتر و 1000 کیلومتر، باید روغن موتور عوض شود، استفاده از روغن موتور‌های مینرال از لحاظ اقتصادی هزینه کمتری در برمیگیرد. توجه داشته باشید خودروها در کارخانه به طور پیش فرض از روغن موتور سنتتیک در آنها استفاده می‌شود و همچنین قبل از ریختن روغن مراحل براده گیری انجام داده میشود و کارخانه ی خودرو اعلام میکند تا 10,000 کیلومتر اولیه هم نیازی به عوض کردن روغن اتومبیل نیست، البته برای امنیت بیشتر روغن موتور بهتر است از تا قبل از 1000 کیلومتر اول عوض شود پس در این مورد نیازی به عوض کردن روغن موتور خودرو در 100 کیلومتر اولیه نیست.این نکته را توجه داشته باشید که اگر موتور خودروی شما به هر دلیلی تحت فشار قرار دارد، روغن‌های سنتتیک روغن موتور مناسبی برای خودروی شماست، به خاطر اینکه به مراتب بهتر از روغن‌های مینرال فرآیند روانکاری را انجام خواهند داد. اما این روغن نیز مانند دیگر روغن‌ها، دربرابر آلودگی‌های مختلف ناشی از آلودگی هوا، ذرات به وجود امده از ساییده‌شدن قطعات موتور، آب و اسید محافظت لازم را نداشته و کیفیت خود را با گذشت زمان از دست می‌دهند و تعویض به موقع آنها لازم و ضروری است.

ظاهر خودرو


در صورت استفاده از مواد براق کننده بر روی سطح‌های داخل اتاق خودرو، لایه نازک محافظ پلاستیکی که بر روی این سطح‌ها کشیده شده است، با گذشت زمان از بین میرود و امکان ترک خوردگی سطوح بیشتر میشود. در ساله‌ای گذشته برای آنکه حلال‌های داخل رنگ خودرو بطور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکس‌های‌ براق کننده برروی سطح رنگ ایجاد می‌کردند، به دام نیفتند، تا 90 روز از زدن واکس و سایر براق کننده‌ها برروی رنگ خودرو خودداری می‌شد. اما اخیرا درکارخانه‌های تولید خودرو از تسریع کننده‌ها و مواد ویژه ای برای رنگ آمیزی استفاده می‌شود که بعد از خروج از خط تولید، موجب تثبیت کامل رنگ خودرو میشود، همچنین برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نورخورشید و آلودگی ‌های محیطی یک لایه محافظ بر روی رنگ خودرو قرار می‌گیرد. به همین خاطر یک لایه واکس بر روی رنگ خودرو می‌تواند سطح رنگ را از کثیفی‌های ناشی از باران، آلودگی‌های محیطی و اثرات به جا مانده از حشرات و پرندگان بیشتر حفظ کند و خودرو را تمیزتر نشان دهد. درگذشته به دلیل نبود تکنولوژی زیادی در ساخت قطعات، خریداران خودرو به ناچاری برای پیشگیری از صدمات جدی به موتور، کارهایی را انجام دهند اما امروزه نمونه اقداماتی که در بالابه آن اشاره شد می‌توانند در جهت طول عمر قطعات خودرو و همچنین کارایی آن بسیار تاثیرگذار باشند.
advertising