بررسی کامل کراس اوور چینی هن تنگ X5

خودروسایر

- 97/10/30
بررسی کامل کراس اوور چینی هن تنگ X5هن تنگ X5 (Hanteng X5) یک کراس اوور کامپکت چینی است که در سال 2016 در نمایشگاه خودرو گوانژو معرفی شد. X5 در واقع دومین محصول کمپانی هن تنگ است که پس از X7 رونمایی شد و در جای پایین‌تری از آن قرار می‌گیرد. هن تنگ کمپانی بسیار جوان و نوظهوری است که تنها 5 سال از تاسیس آن می‌گذرد.
بررسی کامل کراس اوور چینی هن تنگ X5

نمای ظاهری


حجم‌دهی بدنه در نمای روبه‌رو، چندان پیچیده نیست. خطوط متعدد روی کاپوت جلو وجود دارند که هماهنگ با جلوپنجره و به‌اندازه‌ی چراغ‌ها کشیده شده‌اند. همچنین، روی سپر صرفا یک خط افقی برای برجسته جلوه‌دادن چراغ اصلی به‌چشم می‌خورد. از ترفندهای جذاب هن‌تنگ برای افزایش حس اسپرت X5 همراه‌با کنترل هزینه‌ی تولید خودرو، استفاده از ادوات پلاستیک در داخل سپر است که برخلاف کراس‌اورهای اقتصادی چینی، به‌لطف استفاده از خطوط افقی و فضاهای خالی، زیبایی هن‌تنگ را افزایش داده‌ است از نمای جانبی، حس کراس‌اور اسپرت با کشیدگی بدنه و شیب ملایم سقف در عقب، به‌خوبی برای هن‌تنگ X5 فراهم شده است. شیشه‌های پنجره، مشابه نسل جدید نیسان مورانو، تا انتهای بدنه ادامه دارند و در قسمت صندوق، هماهنگ با پشت خودرو باریک می‌شونداز نمای پشت، پیچیدگی خاصی در X5 دیده نمی‌شود؛ اما در‌عین‌حال، هماهنگی و زیبایی بین ادوات مختلف انکار‌ناپذیر هستند. شاید برای علاقه‌مندان حرفه‌ای خودروهای مدرن طرح عقب هن‌تنگ به کراس‌اورهای مشهور کره‌ای و ژاپنی شبیه باشد که البته آزاردهنده نیست

نمای داخلی و کابین


بدون شک هن تنگ در طراحی کابین X5 عملکرد بهتری داشته و با ورود به داخل آن، حس سوار شدن بر یک خودرو گران قیمت را تجربه خواهید کرد. هر چند در این بخش هم به نظر می‌رسد چینی‌ها کاری بهتر از کپی برداری نکرده‌اند، اما باید نمره قابل قبولی به آنها داد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر نسبتا بزرگ برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در نظر گرفته شده و در زیر آن هم ورودی‌های هوا به همراه کلیدهای کنترلی دیده می‌شود. هن تنگ سعی کرده با استفاده از متریال و رنگ‌های متنوع، جذابیت بیشتری به کابین ببخشد.

قوای محرکه


این کراس‌اور با 2 نوع قوای محرک در چین عرضه می‌شود؛ اما فقط با نسخه‌ی قوی‌تر به بازارهای خارجی فرستاده شده است. ارزان‌ترین مدل هن‌تنگ X5 به پیشرانه‌ی 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که 110 اسب‌بخار قدرت در 6000دوربردقیقه و 150 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دوربردقیقه تولید می‌کند. مصرف سوخت این خودروِ 1380کیلوگرمی هفت لیتر در یک‌صد کیلومتربرساعت است و بنابر حدس نگارنده، در زمانی حدود14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد مدل اصلی هن‌تنگ X5پیشرانه‌ی 1.5 لیتری توربوشارژ دارد. این مدل 154 اسب‌بخار قدرت در 5600 دور‌بردقیقه و 215 نیوتن‌متر گشتاور از 2000 تا 4000 دوربردقیقه تولید می‌کند. میانگین مصرف سوخت X5 توربو 7.7 لیتر در یک‌صد کیلومتربرساعت و نهایت سرعت نیز، 180کیلومتربرساعت اعلام شده است. برای عملکرد فنی این خودرو در جاده آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما می‌توان با‌توجه‌به وزن خالص 1450 کیلوگرم در نسخه‌ی دنده اتوماتیک وارداتی، زمان 11 تا 12 ثانیه را برای آزمایش سرعت‌گیری صفر تا یک‌صد کیلومتربرساعت متصور بودهر دو نسخه‌ی هن‌تنگ X5 با جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی دستی یا گیربکس اتوماتیک CVT در چین تولید می‌شوند؛ درحالی‌که فعلا فقط مدل اتوماتیک وارد ایران خواهد شد. این خودروها همگی تک‌‌دیفرانسیل با انتقال نیرو به محور جلو هستند و از فرمان برقی و ترمزهای دیسکی هوا خنک در جلو بهره می‌برند

ایمنی


هن‌تنگ X5 نیز، مشابه دیگر خودروهای صادراتی چین به روسیه و آمریکای‌جنوبی، 5 ستاره ایمنی از بنیاد آزمایش تصادف چین (C-NCAP) دریافت کرده است. فیلم مربوط‌به آزمون‌های این خودرو دردسترس نیست؛ اما از تصاویر موجود در وب‌سایت C-NCAP که سال 2015گرفته شده، استقامت درخورتوجه در بدنه‌ی خودرو هنگام موجه با برخوردهای متداول اثبات می‌شود.
advertising