معرفی شهر رویدر بندر عباس

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/09/09
معرفی شهر رویدر بندر عباس

معرفی شهر رویدر


شهر رويدر از توابع بخش رويدر شهرستان بندر خمير، با مختصات جغرافيايي 55 درجه و 25 دقيقه طول شرقي و 27 درجه و 28 دقيقه عرض شمالي، در 87 کيلومتري شمال غربي بندر خمير و 140 کيلومتري بندر عباس واقع شده است.
رويدر از غرب به کوه شب، از جنوب به کوه رخ رويدر و از شمال شرقي به کوه گروه بنزي محدود مي‌شود. اين شهر از سطح دريا 830 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن در تابستان گرم و در بهار و زمستان مطبوع و معتدل است.رودخانه دايمي رويدر، از ميان رویدر عبور مي‌کند.
بنابر منابع محلي، رويدر در حدود 8 قرن قدمت دارد. زيارتگاه هاي سيد حسن و ملک القدوس از قدمت کهن اين شهر حکايت دارند.

مردم رويدر به زبان فارسي دري با گويش محلي معروف به لاري سخن مي‌گويند و بيشتر آنان به دليل رفت و آمد با مناطق عرب نشين به زبان عربي نيز تسلط دارند. آن ها مسلمان و اکثراً پيرو مذهب شافعي هستند، برخي نيز پيرو مذهب شيعه جعفري مي باشند.

مکان های دیدنی رویدر


رويدر بنا به شرايط مساعد اقليمي، به بهترين مکان تفريحي منطقه به ويژه در فصل زمستان و بهار تبديل شده است و هر ساله گردشگران بسياري به آن مراجعه مي‌کنند. از مهم‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي آن مي‌توان به موارد زير اشاره کرد.
معرفی شهر رویدر بندر عباس

تنگه بناب


تنگه بناب که در دو کیلومتری شمال شهر رویدر واقع شده,که یکی از زیباترین گردشگاه های این منطقه گرمسیری به شمار می رود و دارای چشمه ,آبشار و نخلستان است.

نخلستان رویدر


نخلستان رویدر که از چشمه های متعددی آبیاری می شود ,دارای نخل های بلند و خانه هایی قدیمی با معماری منحصر به فرد و سنتی می باشد که در گذشته های نه چندان دور محل سکونت رویدری ها بوده است.اهالی رویدر در فصل تابستان در نخلستان به سر می برده اند.کویردان ,هوخشو ,انجیری و نخلستان رویدر از جمله این چشمه ها هستند.

عمارت قاضی


عمارت قاضی ساختمانی دو طبقه با معماری سنتی است که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و محل سکونت خان قاضی رویدر بوده است.این ساختمان به ثبت میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

کوه شب


کوه شب یکی از بلندترین کوه های جنوب ایران است که ارتفاعات آن بسیار خنک و خوش آب و هواست.هوای ارتفاعات حتی در تابستان نیز خنک و دارای گونه های گیاهی و جانوری متعددی می باشد.

بوستان بهشت


بوستان بهشت در ورودی شهر با مساحت حدود ۳ هکتار شامل آلاچیق,وسایل بازی کودکان,ست بدنسازی ,سرویس بهداشتی,بوفه,فضای سبز ,فواره و آب نما ,سیستم روشنایی و … می باشد.

رودخانه رویدر


رودخانه رویدر دارای چشمه های متعددی است که در اغلب ایام سال آب آن ها در رودخانه جاری شده و متناظر زیبایی را خلق می کند.آبشار های کوچک ,آبگیر های بعضا عمیق و پوشش گیاهی متنوع بیشه زار از جمله جاذبه های رودخانه رویدر هستند.

سوغات و صنایع دستی رویدر


گلابتون دوزی,خوس دوزی,گلدوزی ,حصیر بافی,سوزن بافی,سپ سازی ,مهمترین صنایع دستی رویدر به شمار می روند.از سوغاتی های شهر رویدر می توان به نان چرک,خرما چنگال,حصیر,زنبیل و دیگر صنایع دستی اشاره کرد.

مراسمات رویدر


از مراسم ويژه مردم رويدر مي‌توان به مراسم عيد فطر، عيد قربان، شب چله زمستان، شب چهارشنبه سوري، دعاي باران و عروسي هاي محلي اشاره کرد. برگزاري مراسم عزاداري در ايام محرم و صفر نيز توسط شيعيان رویدر مرسوم است. بهره‌گيري از موسيقي محلي به ويژه شروه خواني،‌ با سازهاي ني، عود، سرنا،‌ دهل، قره‌ني، چنگ و جفتي يدر مراسم شادي و عروسي رايج است.
از رقص‌هاي محلي مي‌توان به اسب پيرمرد و رقص دستمال بازي اشاره کرد.
advertising