پراگ پایتخت جمهوری چک قلب اروپا

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/27
پراگ پایتخت جمهوری چک قلب اروپا

معرفی جمهوری چک


جمهوری چک یکی از کشور های اروپای مرکزی است که عضو اتحادیه اروپا نیز هست. این کشور در تاریخ اول ژانویه 1993 و پس از تقسیم کشور چکسلواکی سابق پدید آمده است. پایتخت جمهوری چک شهر پراگ است که بزرگترین شهر این کشور به حساب می آید. این کشور با وجود اینکه عضو اتحادیه اروپاست اما واحد پول کرونا را دارا می باشد.
پراگ پایتخت جمهوری چک قلب اروپا
جمهوری چک 10 میلیون و پانصد هزار نفرجمعیت دارد. زبان رسمی این کشور چکی است که از زبان‌های اسلاوی می باشد. شهر ‏پراگ 1/3 میلیون نفر جمعیت دارد. جمهوری چک به دریا راه ندارد و سه ناحیه تاریخی بوهم، موراوی، و بخش کوچکی از سیلزی ‏را شامل می‌شود. مردم چک از تبار اسلاو و از مردمان هندواروپایی هستند.

جمهوری چک کشوری قاره ای است که در نیم کره ی شمالی و در منطقه ای معتدل واقع شده. آب و هوای جمهوری چک معمولا معتدل و ملایم است اما در طول سال بسیار متغییر می باشد. تفاوت زاویه ی تابش خورشید در طول سال باعث می شود که فصولی متفاوت با آب و هوا و بارندگی متفاوت در این کشور پدید بیاید.
همانند سایر مناطق معتدل واقع در نمیکره ی شمالی کره زمین، در کشور چک نیز سال با زمستانی سرد آغاز می شود و با فصل معتدل بهار، فصل گرم تابستان و سپس فصل خنک پاییز دنبال می شود.

پراگ یایتخت جمهوری پک


پراگ پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور جمهوری چک است، این شهر چهاردهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا بحساب می آید. این ‏شهر در شمال غربی کشور چک بر روی رودخانه ولتاوا بنا شده است و جمعیتی نزدیک به 1/3 میلیون نفر دارد که منطقه بزرگ ‏شهری آن جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر را شامل می‌شود. شایان ذکر است که این شهر پایتخت تاریخی بوهم نیز هست. ‏پراگ دارای آب و هوای معتدل اقیانوسی می باشد و از این رو دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است.‏

پراگ قلب اروپا است و در مقایسه با آن همه زیبایی و قدمت، سفر به آن بسیار راحت و بی دردسر است. فروش بلیط هواپیما با قیمت کم و متوسط به این شهر هر روز انجام می‌شود. پراگ هتل‌های زیادی دارد که قیمتشان متوسط و حتی کم است. غذا در پراگ خوش‌مزه و ارزان است. اگر بلد باشید از مترو استفاده کنید، رفت و آمد ارزان و راحت است و خرج سفرتان بیشتر از پیش کم خواهد شد.

پراگ آب و هوایی اقیانوسی دارد و زمستان‌های سرد و خشک. نوامبر که به نیمه می‌رسد، بارش سبک برف درپراگ شروع می‌شود و تا اواخر مارس ادامه دارد. به علت آلودگی هوا از اواسط اکتبر تا اواسط مارس در این شهر وارونگی هوا هم پیش می‌آید و به همین دلیل در مقایسه با زمین‌های مرتفع‌تر، زمستان‌های پراگ سردترند. تابستان‌ها روزهایی آفتابی دارد و دما در طول روز حدود 25 درجه است، اما شب‌ها هوا خنک‌تر می‌شود. رگبارهای شدید و وزش باد هم گاهی در فصل تابستان پیش می‌آید.

بیست حقیقت از پراگ


1. طبق آثار و تحقیقات، تاریخ سکونت در نزدیکی رودخانه‌ی این منطقه که مکان امروزی شهر پراگ است، به قرن 5 میلادی بازمی‌گردد.
2. برای نام پراگ نظریه‌های متفاوتی مطرح است. نام شهر پراگ در زبان مردم چک، «پراها» (Praha) است. در یکی از نظریه‌ها، این نام به دلیل معنی آن در زبان محلی منطقه که به «کناره و ساحل» رودخانه اشاره دارد برمی‌گردد. در یکی دیگر از نظریه‌ها، پراها نام تپه‌ای است که در آن قلعه‌ی این شهر قرار دارد.
3. ارتفاع شهر پراگ از سطح دریا به طور میانگین 300 متر است.
4. برخورداری از زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتا گرم، میانگین دما در روزهای سرد سال، صفر درجه و در روزهای گرم سال، 19 درجه است.
5. در سال 1993 بود که کشور «چک‌ اسلواکی» به دو کشور «جمهوری چک» و «اسلواکی» تقسیم شد و در پی آن شهر پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک مطرح شد.
6. پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک، از جمعیتی 1/2 میلیون نفری بهره می‌برد.
7. زبان اصلی مردم این شهر، زبان چکی است. در حالی که زبان‌های انگلیسی، آلمانی و روسی نیز بسیار تکلم می‌شوند.
8. دین غالب مردم شهر پراگ، مسیحیت است. همچنین تعدادی از یهودیان نیز، در این شهر زندگی می‌کنند.
9. نژاد مردم پراگ مانند کشور چک از دو نژاد «بوهم» (Bohemia) و «موراوی» (Moravia) تشکیل شده است که عموما در غرب و شرق این منطقه قرار دارند.
10. ملیت‌های اوکراینی، اسلواکیایی و روسی بیشترین ساکنان غیر محلی این شهر را شامل می‌شوند.
11. سالانه به طور میانگین، 6 میلیون گردشگر از این شهر بازدید می‌کنند. این در حالی است که بیشتر این گردشگران، از کشورهای آلمان، آمریکا و انگلیس هستند.
12. رودخانه‌ی «ولتاوا» (Vltava) با 430 کیلومتر طول، بلندترین رودخانه‌ی جمهوری چک محسوب می‌شود که از شهر پراگ نیز می‌گذرد.

13. یکی از اصلی‌ترین نمادهای پراگ، بنای ساعت نجومی آن است که در قسمت قدیمی شهر، واقع شده است. قدمت این ساعت به سال 1410 باز می‌گردد.

14. طبق آمار کتاب گینس، پراگ میزبان بزرگ‌ترین قصر در جهان است. قصر پراگ که از قرن نهم پابرجا است، از بناها و باغ‌های متعددی تشکیل شده است.

15. یکی از بناهای جالب این شهر در کنار رودخانه‌ی ولتاوا و نزدیک موزه‌ی هنر این شهر قرار دارد. شهرت این بنا که یک برج مخابراتی است، به دلیل وجود مجسمه‌های نوزادی است که در حال بالا رفتن از آن هستند!
16. همان‌طور که عنوان شد، یکی از آثار هنری جالب و البته عجیب در این شهر قرار گرفته است. پس جای تعجب ندارد اگر بگوییم به طور کلی نمایشگاه‌های آثار هنری مدرن این شهر، بسیار عجیب و غریب هستند. با یک جست و جوی ساده در اینترنت، با خیل عظیمی از این آثار هنری عجیب، روبه‌رو خواهید شد.

17. یکی دیگر از مواردی که شهرت این منطقه را به همراه دارد، تعداد زیاد چشمه‌های آب گرمی است که در آن پیدا می‌شود. چشمه‌های طبیعی که در اقصی نقاط این منطقه به وفور پیدا می‌شوند.
18. پراگ شهری است که در گذشته بزرگ‌ترین سیستم پستی و انتقالی را در زیر زمین و با استفاده از لوله‌های هوا و پنوماتیکی داشته است. این سیستم که از سال 1889 در این شهر آغاز به کار کرد، به مرور زمان به ۵۵ کیلومتر لوله‌های انتقال، گسترش پیدا کرد. متاسفانه بخش‌های بسیاری از این سیستم در سال 2002توسط سیلی که در این منطقه اتفاق افتاد، از بین رفت.
19. متروی این شهر که در سال 1974احداث شد، هم‌اکنون از سه خط و 61 ایستگاه بهره می‌برد. از طرفی، در رفت و آمدهای مردم این شهر، تراموا نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

20. برای آخرین مورد جالب است بدانید که پراگ اولین شهری است که در آن کتابی با موضوع زندگینامه‌ی موتزارت، موسیقیدان مشهور اتریشی، چاپ و منتشر شد.
advertising